• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AD eller gråhandlare?

Porsan

Efraim
2-Faktor
AD alla dagar i veckan, gillar servicen man får och kommer köpa av AD så länge jag har råd och möjlighet. Skulle vilja påstå att ingen behöver betala listpris bara man kan prata för sig, har personligen köpt ett gäng klockor hos olika ADs och aldrig betalat listpris även om det var 1:a besöket.
 

cab

Audemars
2-Faktor
Lite roligt att just "lyxklockor" är en av få saker vi prutar på i detta land. Inte direkt så jag frågar om Mulberry kan göra något bättre pris på väskan, man borde kanske testa nästa gång :)

Edit, AD utomlands i rätt länder är svårslaget.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Har kollat på en 116610 som kostar ca 65000kr hos AD i Sthlm. Samma klocka får jag för 49000kr hos gråhandlare. Båda priserna är oprutat. För mig är 16000kr rätt mkt pengar.
 

Mako

Omega
Men kom igen..bjuden på godis!! Som mitt exempel. 29.200 kr för godis!! Och precis som många skriver får man bättre service hos AD utomlands.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Mako

Omega
Där är problemet. Gråhandlarens pris är generellt färdigprutat, det är inte listpriset hos AD.
Jag prutade ju 10.000 kr på Spanska ADns pris = 10.000kr under gråhandlarens pris genom att dricka bubbel. Frågade inte ens efter lägre pris.

Med så låg insatts, tror ni att marginalen är låg? Kontakter, larv!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 

Brogren

Cartier
Han blev irreterad på dig för att du drygar om att det är coolt att köpa av AD till varje pris.

Vilket gör att man undrar om du jobbar på en AD?


Sent from my iPhone using Tapatalk


Så som jag tolkade det blev han irriterad* på att Spencer sade att han köper av AD och det tyckte alfgren var drygt sagt.
Har lite svårt att se logiken i det hela dock.
 

Mako

Omega
Jag konstaterade att nyttan av att köpa av gråhandlare är låg, jag driver även detta forum. Har jag då tid eller trovärdighet att vara AD?
Ja, men det som diskuteras handlar inte bara om Svensk AD lr Uret.se utan om utlänska AD också.
Noterat att du driver forumet. Också att du undviker att svara på frågan. Som flera har skrivit får man bättre service och bemötande hos utländsk AD. Fråga 1; Hur många AD/Butiker finns för Panerai i Sverige? Svar; 1 st. Fråga 2; Spanien? Svar; Ca 30 st och Italien ska vi inte prata om. Hur påverkar det konkurrensen? Priset? Hur påverkar det bemötandet? Vad tror du?

Driver själv liknande rörelse som en AD fast med betydligt dyrare produkter än dessa klockor. Vissa kunder säger att de ska köpa utomlands, ok med mig, kommer dom tillbaka med problem så hjälper vi dom men tar betalt. Vissa vill hellre betala mer för svensk kontakt och om dom får problem så hjälper vi dom självklart OCH tar betalt!

Kontentan är att det är kunden som bestämmer själv. Vi lever i en global tid och folk är kanske oftare i Barcelona än på Norrmalm. Svenska ADs ligger ca 15-20% över EU snittet! Samma med mat, vin, krogen what ever!
 

Carlton

Cartier
Känns som att det behövs ett Schweiz i situationen..
Värderar man bemötandet och de positiva aspekterna med svensk AD över den monetära skillnaden mot att handla av gråhandlare så är det bara bra. Samtidigt tycker jag inte att det är befogat att tycka att det är fel att handla av gråhandlare. För vissa kan de där tusingarna spela stor roll. I slutändan handlar allt om vad man prioriterar, rätt eller fel med AD eller gråhandlare är upp till var och en.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ja, men det som diskuteras handlar inte bara om Svensk AD lr Uret.se utan om utlänska AD också.
Noterat att du driver forumet. Också att du undviker att svara på frågan. Som flera har skrivit får man bättre service och bemötande hos utländsk AD. Fråga 1; Hur många AD/Butiker finns för Panerai i Sverige? Svar; 1 st. Fråga 2; Spanien? Svar; Ca 30 st och Italien ska vi inte prata om. Hur påverkar det konkurrensen? Priset? Hur påverkar det bemötandet? Vad tror du?

Driver själv liknande rörelse som en AD fast med betydligt dyrare produkter än dessa klockor. Vissa kunder säger att de ska köpa utomlands, ok med mig, kommer dom tillbaka med problem så hjälper vi dom men tar betalt. Vissa vill hellre betala mer för svensk kontakt och om dom får problem så hjälper vi dom självklart OCH tar betalt!

Kontentan är att det är kunden som bestämmer själv. Vi lever i en global tid och folk är kanske oftare i Barcelona än på Norrmalm. Svenska ADs ligger ca 15-20% över EU snittet! Samma med mat, vin, krogen what ever!


Oj så arg, mig veterligen har jag aldrig försvarat Sveriges enda Paneraihandlare..
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Ja, men det som diskuteras handlar inte bara om Svensk AD lr Uret.se utan om utlänska AD också.
Noterat att du driver forumet. Också att du undviker att svara på frågan. Som flera har skrivit får man bättre service och bemötande hos utländsk AD. Fråga 1; Hur många AD/Butiker finns för Panerai i Sverige? Svar; 1 st. Fråga 2; Spanien? Svar; Ca 30 st och Italien ska vi inte prata om. Hur påverkar det konkurrensen? Priset? Hur påverkar det bemötandet? Vad tror du?

Driver själv liknande rörelse som en AD fast med betydligt dyrare produkter än dessa klockor. Vissa kunder säger att de ska köpa utomlands, ok med mig, kommer dom tillbaka med problem så hjälper vi dom men tar betalt. Vissa vill hellre betala mer för svensk kontakt och om dom får problem så hjälper vi dom självklart OCH tar betalt!

Kontentan är att det är kunden som bestämmer själv. Vi lever i en global tid och folk är kanske oftare i Barcelona än på Norrmalm. Svenska ADs ligger ca 15-20% över EU snittet! Samma med mat, vin, krogen what ever!
Först kan man ju undra vad du säljer, det enda jag kan tänka mig är dyra båtar, annars finns det inte mycket som är dyrare än just klockor.

Nu vet jag inte exakt vilka märken av klockor du pratar om som skulle vara 15-20% hos AD ute i Europa? När det gäller tex Rolex så styrs priserna av just Rolex, den skillnaden som kan vara i pris för oss som Svenskar är växelkursen SEK/EUR eller SEK/GBP i övrigt är priserna samma och skiljer ej. Samma gäller många andra märken där listpriserna är dom samma, bara valutan som skiljer. Att dom är mer prutvänliga kan ju bero på att hela södra Europa befinner sig i djup ekonomisk kris och är tvugna att ge något större prutmån för att få sälja överhuvudtaget.

Priserna på mat/dryck har ju med den lokala skatten/momsen att göra och är något helt annat, återigen så befinner sig många av dessa länder i ekonomisk kris, varför kan man ju undra...
 
Som flera har skrivit får man bättre service och bemötande hos utländsk AD. Fråga 1; Hur många AD/Butiker finns för Panerai i Sverige? Svar; 1 st. Fråga 2; Spanien? Svar; Ca 30 st och Italien ska vi inte prata om. Hur påverkar det konkurrensen? Priset? Hur påverkar det bemötandet? Vad tror du?

Driver själv liknande rörelse som en AD fast med betydligt dyrare produkter än dessa klockor. Vissa kunder säger att de ska köpa utomlands, ok med mig, kommer dom tillbaka med problem så hjälper vi dom men tar betalt. Vissa vill hellre betala mer för svensk kontakt och om dom får problem så hjälper vi dom självklart OCH tar betalt!

Kontentan är att det är kunden som bestämmer själv. Vi lever i en global tid och folk är kanske oftare i Barcelona än på Norrmalm. Svenska ADs ligger ca 15-20% över EU snittet! Samma med mat, vin, krogen what ever!

Antalet handlare ökar konkurransen, det är ju självklart! Men ännu viktigare aspekt är antalet kunder som köper klockorna.
Titta på hur köpstarka spanjorer och italienare är numera, och jämför med oss svenskar.
Ska de fortsätta vara AD måste de sälja X antal klockor. Och kan de inte sälja till sina landsmän säljer de till turister och gråhandlare.
Min slutsats:
Spanien och Italien = dålig marknad där AD måste sänka pris för att sälja, och dessutom stödsälja till gråhandlare för att överleva.
Sverige = stark marknad som kan sälja till rekommenderat pris, där AD prutar om de vill.

Övriga saker som påverkar är VAT, som är 18%(???) i Spanien och 25% i Sverige.
Men jag har noll högskolepoäng i nationalekonomi, så vad vet jag ;)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Antalet handlare ökar konkurransen, det är ju självklart! Men ännu viktigare aspekt är antalet kunder som köper klockorna.
Titta på hur köpstarka spanjorer och italienare är numera, och jämför med oss svenskar.
Ska de fortsätta vara AD måste de sälja X antal klockor. Och kan de inte sälja till sina landsmän säljer de till turister och gråhandlare.
Min slutsats:
Spanien och Italien = dålig marknad där AD måste sänka pris för att sälja, och dessutom stödsälja till gråhandlare för att överleva.
Sverige = stark marknad som kan sälja till rekommenderat pris, där AD prutar om de vill.

Övriga saker som påverkar är VAT, som är 18%(???) i Spanien och 25% i Sverige.
Men jag har noll högskolepoäng i nationalekonomi, så vad vet jag ;)

I min värld en vettig analys, men vad det jag, bara jobbat i finansbranschen hela mitt liv..
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Först kan man ju undra vad du säljer, det enda jag kan tänka mig är dyra båtar, annars finns det inte mycket som är dyrare än just klockor.

Nu vet jag inte exakt vilka märken av klockor du pratar om som skulle vara 15-20% hos AD ute i Europa? När det gäller tex Rolex så styrs priserna av just Rolex, den skillnaden som kan vara i pris för oss som Svenskar är växelkursen SEK/EUR eller SEK/GBP i övrigt är priserna samma och skiljer ej. Samma gäller många andra märken där listpriserna är dom samma, bara valutan som skiljer. Att dom är mer prutvänliga kan ju bero på att hela södra Europa befinner sig i djup ekonomisk kris och är tvugna att ge något större prutmån för att få sälja överhuvudtaget.

Priserna på mat/dryck har ju med den lokala skatten/momsen att göra och är något helt annat, återigen så befinner sig många av dessa länder i ekonomisk kris, varför kan man ju undra...



Hear hear.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Antalet handlare ökar konkurransen, det är ju självklart! Men ännu viktigare aspekt är antalet kunder som köper klockorna.
Titta på hur köpstarka spanjorer och italienare är numera, och jämför med oss svenskar.
Ska de fortsätta vara AD måste de sälja X antal klockor. Och kan de inte sälja till sina landsmän säljer de till turister och gråhandlare.
Min slutsats:
Spanien och Italien = dålig marknad där AD måste sänka pris för att sälja, och dessutom stödsälja till gråhandlare för att överleva.
Sverige = stark marknad som kan sälja till rekommenderat pris, där AD prutar om de vill.

Övriga saker som påverkar är VAT, som är 18%(???) i Spanien och 25% i Sverige.
Men jag har noll högskolepoäng i nationalekonomi, så vad vet jag ;)


Jag tror att det är flera aspekter som spelar in.
Först och främst måste vi veta vad inköpspriset är, ingen handlare kommer att göra förlust på affären oavsett hur bra polare ni är. (Jag har hört att inköpspriset ligger mellan 50-75% av rek pris beroende på ur)

Jag skulle tro att det handlar om att löner, skatter, arbetsgivaravgifter och övriga avgifter mm är högre i Sverige än södra Europa.

Att Sverige skulle vara en speciellt bra marknad för lyxkonsumtion vet jag inte, men jag har lättare att tro att en butik i Barcelona har kapacitet att sälja större volymer än vad en butik i Sverige har och således kan hålla en lägre marginal på varje enskild affär.

Turism Barcelona 5.6 miljoner/år (2011) http://sv.wikipedia.org/wiki/Barcelona
Turism Stockholm 1 miljon/år http://www.turistguider.se/stockholm/

Jag tror även att en negativ korrelerande (?) ginikoefficient kan bidra till ökad konsumtion i lyxprodukter, dit armbandsur måste räknas. Där ligger Sverige jämnare än vad Spanien gör.
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Loner/Ginikoefficient---internationellt/
Med andra ord, jag tror inte att sveriges lyxkonsumtionförsäljning gynnas av att Sverige är ett så relativt jämställt land (större medelklass mindre under/över än ex. Spanien).

just det, Jag skulle välja handlare utomlands om mellanskillnaden skulle täcka själva resan... :)
 

Mako

Omega
Först kan man ju undra vad du säljer, det enda jag kan tänka mig är dyra båtar, annars finns det inte mycket som är dyrare än just klockor.

Nu vet jag inte exakt vilka märken av klockor du pratar om som skulle vara 15-20% hos AD ute i Europa? När det gäller tex Rolex så styrs priserna av just Rolex, den skillnaden som kan vara i pris för oss som Svenskar är växelkursen SEK/EUR eller SEK/GBP i övrigt är priserna samma och skiljer ej. Samma gäller många andra märken där listpriserna är dom samma, bara valutan som skiljer. Att dom är mer prutvänliga kan ju bero på att hela södra Europa befinner sig i djup ekonomisk kris och är tvugna att ge något större prutmån för att få sälja överhuvudtaget.

Priserna på mat/dryck har ju med den lokala skatten/momsen att göra och är något helt annat, återigen så befinner sig många av dessa länder i ekonomisk kris, varför kan man ju undra...

Precis, de tvingas ge större rabatt, varför då inte utnyttja det? Det är ju det hela tråden handlar om, lr? Valutaursäkten kör alla med dvs justerar alltid valutan i kalkylen så den alltid ligger x% över nuvarande kurs
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Precis, de tvingas ge större rabatt, varför då inte utnyttja det? Det är ju det hela tråden handlar om, lr? Valutaursäkten kör alla med dvs justerar alltid valutan i kalkylen så den alltid ligger x% över nuvarande kurs

Nyfiken bara, du är helt ny på forumet och sågar så kraftigt.. Är det någon tanke bakom?
 

Mako

Omega
Nyfiken bara, du är helt ny på forumet och sågar så kraftigt.. Är det någon tanke bakom?
Ingen tanke alls, undrar bara hur ni är funtade som försvarar svenska ADs bevisligen orimligt höga prisnivå jämfört med i EU. Just det faktum att du är adm gör att man undrar varför du driver frågan så supertydligt mot AD. Det är väl bra för alla medlemmar om dom vet att det skiljer (mitt exempel) 17% eller?
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Ingen tanke alls, undrar bara hur ni är funtade som försvarar svenska ADs bevisligen orimligt höga prisnivå jämfört med i EU. Just det faktum att du är adm gör att man undrar varför du driver frågan så supertydligt mot AD. Det är väl bra för alla medlemmar om dom vet att det skiljer (mitt exempel) 17% eller?

Skönt, jag är AD.. Lite stolt känner jag mig alltid :D
 
Topp