• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AD eller gråhandlare?

DrDre

Patek
spencer66 skrev ovan "Var istället tacksam för att det finns folk som gynnar svenska företag som anställer svenskar som betalar skatt i detta land som även du drar nytta av..."

Det är förmodligen så att man faktiskt gynnar Sveriges ekonomi mer än den Schweitziska om man köper en klocka hos en AD i Sverige. Bara momsen handlar ju om 15-20 tkr (och uppåt) för en Rolex och sedan har man distributionskostnaden som väl ligger i häradet 30-40% av priset exkl moms. Så man skjuter till en hel del pengar till statskassan om man köper hos en AD.
 

Whedda

Rolex
Likställer du gråhandlare med svarthandlare eller har du inte läst inlägget du svarar på? Påstår du att Uret.se exempelvis säljer klockor med felaktigt ursprung?

Om du läser vad jag svarar på så står det AD, gråhandel eller SVARTHANDEL... Det var det sistnämnda jag syftade på var inte så långt från att köpa en klocka till ett märkligt bra pris ur bakluckan på en bil..
 

Whedda

Rolex
Det skrivna ordet tenderar att bli just bokstavligt.
Efter att ha läst dina övriga inlägg upplever jag att vi är ganska ense. :)

Inser nu att det jag skrev absolut kan uppfattas så. Vill bara återigen förtydliga att det inte på något sätt är så att jag jämställer gråhandel med stulna klockor. Tyckte bara att när någon är villig att "göra vad som för att få en så gynnsam deal som möjligt och nämner svarthandel som ett alternativ så vet jag inte vad som skulle stoppa densamma från att köpa något som kan vara stulet om det är klart billigare.
 

Whedda

Rolex
Likställer du gråhandlare med svarthandlare eller har du inte läst inlägget du svarar på? Påstår du att Uret.se exempelvis säljer klockor med felaktigt ursprung?

"Kommer alltid köpa där det är mest lönsamt för mig, AD, gråhandlare eller svarthandlare"

Uret.se tror jag säljer precis samma klockor som AD gör. Inget fuffens där men hade alla tänkt likadant och valt att köpa där kan man fråga sig vart man skulle vända sig om något gick snett, man vill korta länken eller göra service. Om alla kan tänka sig att skicka klockan till Schweiz med väntetid på några månader så fine men det är tråkigt att man vill både ha fördelarna med AD men inte betala för att de skall kunna finnas kvar.

Samtidigt inser jag ju det paradoxala i det hela då det är just från AD som många av dessa klockor kommer...Detta gör ju att det till viss del är tillverkarna man skall klaga på som ställer för höga krav på inköp hos sina AD vilket gör att många känner sig tvingade att sälja vidare för att klara kvoten. Men att tro att AD tar oskäligt mycket är nog att vara ute och cykla. Det är en jävla skillnad i kostnad på att ha en hemsida och ett lager mot att ha en butik i AAA-läge med kompetent personal, urmakare etc.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Om du läser vad jag svarar på så står det AD, gråhandel eller SVARTHANDEL... Det var det sistnämnda jag syftade på var inte så långt från att köpa en klocka till ett märkligt bra pris ur bakluckan på en bil..


Då får du väl se till att citera rätt person. Jag har aldrig nånsin nämnt nånting om svarthandel.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Inser nu att det jag skrev absolut kan uppfattas så. Vill bara återigen förtydliga att det inte på något sätt är så att jag jämställer gråhandel med stulna klockor. Tyckte bara att när någon är villig att "göra vad som för att få en så gynnsam deal som möjligt och nämner svarthandel som ett alternativ så vet jag inte vad som skulle stoppa densamma från att köpa något som kan vara stulet om det är klart billigare.
Då jag skrev svarthandlare menar jag givetvis inte handel med stulna varor, det är mer känt som stöldgods. Sedan kanske mitt namnval var mindre lämpligt för att kategorisera de som åsyftades.
My bad!

Sedan antar jag att vi alla, på olika sätt gör köp som gynnar oss själva mest. Vissa fokuserar på pris, vissa på service, service, service och andra kanske på något annat, kanske en snygg kvinna eller man bakom disken... Men nog tar vi det som gynnar oss mest, eller?
 

Whedda

Rolex
Då jag skrev svarthandlare menar jag givetvis inte handel med stulna varor, det är mer känt som stöldgods. Sedan kanske mitt namnval var mindre lämpligt för att kategorisera de som åsyftades.
My bad!

Sedan antar jag att vi alla, på olika sätt gör köp som gynnar oss själva mest. Vissa fokuserar på pris, vissa på service, service, service och andra kanske på något annat, kanske en snygg kvinna eller man bakom disken... Men nog tar vi det som gynnar oss mest, eller?

Där har du självklart en poäng! Vad jag menar är bara att det man tjänar på kortsiktigt (några tusenlappar på en klocka) kanske man förlorar på långsiktigt (svårighet att prova klockor live eller att lösa eventuella problem)

Du kan väl hålla med om att fördelarna med AD sträcker sig längre än till champagne och freebies vid nyköp? Är oerhört glad att t ex Rob E kan serva merparten av alla klockor i huset istället för att skicka till Schweiz med Schweine-lång väntetid...
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Där har du självklart en poäng! Vad jag menar är bara att det man tjänar på kortsiktigt (några tusenlappar på en klocka) kanske man förlorar på långsiktigt (svårighet att prova klockor live eller att lösa eventuella problem)

Du kan väl hålla med om att fördelarna med AD sträcker sig längre än till champagne och freebies vid nyköp? Är oerhört glad att t ex Rob E kan serva merparten av alla klockor i huset istället för att skicka till Schweiz med Schweine-lång väntetid...
Självklar finns de fördelar du nämner. Och som jag tidigare skrev, skulle skillnaden vara mindre än som i min jämförelse då jag var sugen på 116610 men med prisskillnad på 16-17k så kände jag att det var för stor skillnad. För mig var det för mkt pengar. Vilket det givetvis inte är för alla.
 

Skanvik

Cartier
Jag köper helst av trevliga forummedlemmar här på KS! :) Och om det gäller nytt väljer jag AD förutsatt att servicen och bemötandet är bra, i kombination med ett sjysst pris.

Affärer generellt ska i min värld ha två nöjda parter!




Sent from my iPad using Tapatalk
 

Mr Chance

Kalmar
Det här kanske illustrerar en del av fördelarna med AD.

SBVFjIc.jpg


Italian Bike Center i Arboga önskar God jul!
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Jag fick en tidning fylld med härligheter av min spanska AD, dock på spanska men vem behöver läsa när man kan kolla på bilder och när Cameron pryder omslaget?
MQMnBvf.jpg

4JSsfZ1.jpg
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Vill inte vara en partypooper men alkohol får egentligen inte serveras i näringsverksamhet där det saknas serveringstillstånd. :)
 

Bolio

Panerai
Låter lite konstigt men jag tror även att det oftast sker eft stängnings tid. Annars hittade jag detta i alkohollagen som jag läser som att det faktiskt är helt ok om det sköts på rätt sätt. Och jag håller nog med lite av en partypooper var du med det inlägget ;).

8 kap. Servering av alkoholdrycker
1 § För servering av spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker
krävs tillstånd av den kommun där serveringsstället är beläget (serveringstillstånd).
Serveringstillstånd som avser servering i inrikes trafik på fartyg, luftfartyg
eller järnvägståg (trafikservering), meddelas dock av den kommun där det
företag som vill bedriva serveringen har sitt säte, eller där den person som
vill bedriva serveringen har sitt hemvist. Har företaget inte säte inom landet
eller personen inte hemvist inom landet, meddelas tillstånd av Stockholms
kommun.
Serveringstillstånd krävs dock inte om serveringen
1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden
för inköp av dryckerna, och
3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol-
eller lättdrycker.
Detaljhandelsbolaget får utan hinder av bestämmelserna i första stycket
anordna provning av alkoholdrycker för allmänheten enligt riktlinjer i avtalet
mellan staten och bolaget.
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Låter lite konstigt men jag tror även att det oftast sker eft stängnings tid. Annars hittade jag detta i alkohollagen som jag läser som att det faktiskt är helt ok om det sköts på rätt sätt. Och jag håller nog med lite av en partypooper var du med det inlägget ;).

8 kap. Servering av alkoholdrycker
1 § För servering av spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker
krävs tillstånd av den kommun där serveringsstället är beläget (serveringstillstånd).
Serveringstillstånd som avser servering i inrikes trafik på fartyg, luftfartyg
eller järnvägståg (trafikservering), meddelas dock av den kommun där det
företag som vill bedriva serveringen har sitt säte, eller där den person som
vill bedriva serveringen har sitt hemvist. Har företaget inte säte inom landet
eller personen inte hemvist inom landet, meddelas tillstånd av Stockholms
kommun.
Serveringstillstånd krävs dock inte om serveringen
1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden
för inköp av dryckerna, och
3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol-
eller lättdrycker.
Detaljhandelsbolaget får utan hinder av bestämmelserna i första stycket
anordna provning av alkoholdrycker för allmänheten enligt riktlinjer i avtalet
mellan staten och bolaget.


Alkohollagen ändrades 2010 med följande paragraf:

3 kap.1 a § Alkoholdrycker som inte får säljas i en butikslokal får inte heller förvaras i sådan lokal eller tillhörande utrymmen.
Med butikslokal avses en lokal där konsumenter kan köpa varor eller tjänster eller hyra varor, dock inte restauranger och andra näringsställen. Lag (2005:470).
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Låter lite konstigt men jag tror även att det oftast sker eft stängnings tid. Annars hittade jag detta i alkohollagen som jag läser som att det faktiskt är helt ok om det sköts på rätt sätt. Och jag håller nog med lite av en partypooper var du med det inlägget ;).

8 kap. Servering av alkoholdrycker
1 § För servering av spritdrycker, vin, starköl och andra jästa alkoholdrycker
krävs tillstånd av den kommun där serveringsstället är beläget (serveringstillstånd).
Serveringstillstånd som avser servering i inrikes trafik på fartyg, luftfartyg
eller järnvägståg (trafikservering), meddelas dock av den kommun där det
företag som vill bedriva serveringen har sitt säte, eller där den person som
vill bedriva serveringen har sitt hemvist. Har företaget inte säte inom landet
eller personen inte hemvist inom landet, meddelas tillstånd av Stockholms
kommun.
Serveringstillstånd krävs dock inte om serveringen
1. avser ett enstaka tillfälle för i förväg bestämda personer,
2. sker utan vinstintresse och utan annan kostnad för deltagarna än kostnaden
för inköp av dryckerna, och
3. äger rum i lokaler där det inte bedrivs yrkesmässig försäljning av alkohol-
eller lättdrycker.
Detaljhandelsbolaget får utan hinder av bestämmelserna i första stycket
anordna provning av alkoholdrycker för allmänheten enligt riktlinjer i avtalet
mellan staten och bolaget.


Känns som punkt 1 är den kritiska....
 

Bolio

Panerai
Texten ovan jag skrev kom från nya alkohollagen 2011. Men hur som haver tror jag vi hamnat väldigt OT nu så det är kanske dags att återgå till TS fråga :).
 

Bolio

Panerai
Till Compiss jag har svarat dig via pm tycker att du kan fortsätta ta dina inlägg där om du absolut vill fortsätta den. Som du ser anser jag att detta är OT och tar det gärna i PM som sagt.
 
Topp