• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Affektionsvärde, finns det som klocknörd?

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Spencer66 skrev:
Jag säger behåll! Underskatta aldrig affektionsvärde. Säljer du till någon på KS så kommer den ändå vara bortflippad i 12 led efter ett halvår. Tro mig..
Gå raka vägen till banken och ta ett lån, det är du värd! Sedan sitter du med klockan du vill ha till en försumbar månadskostnad. Till alla er surkart som säger att man skall spara ihop till den, har ni sparat ihop till er bostad? Argumentet att en bostad inte är konsumtion och kommer behålla värdet är ingen absolut sanning. Det finns flera ställen i världen samt Sverige där man har en negativ forward på fastigheter. Finns inget som säger att klockan kommer ge tillbaka något men Rolex har åtminstone en chans att betala tillbaka investerat belopp.

Så lev och njut idag, stega med stolta steg till ditt lokala bankkontor och investera i livskvalité!

+1

En beggad Rolex 16570 är väl som ett bankkonto i sig. I värsta fall flippar du med någon tusenlapps förlust.

Angående storlek behöver du inte i mina ögon oroa dig. Jag har bland annat en 55mm Ploprof och en 40mm Rolex. Rollen sitter perfekt!

Behåll Navin. Låna. :)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
Kläm på en Exp 2 innan du säljer brellen. Jag kärade också ner mig i den innan jag hade klämt på den men de känslorna dog tämligen omgående efter att jag testat både gamla och nya. Nya med svart tavla däremot. Mums!
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Intressant diskussion det här :)

Måste få fråga, är det vanligt att låna pengar för att köpa klocka? Är det så majoriteten gör när nåt dyrare ska inhandlas?

Lägger ingen värdering i det utan är bara nyfiken. Själv skulle jag nog aldrig lyckas skrapa ihop 100 papp till en klocka. Att bo i ett hus som är 130 år gammalt säkerställer att jag inte får några större pengar över ;)
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Scaramanga skrev:
Intressant diskussion det här :)

Måste få fråga, är det vanligt att låna pengar för att köpa klocka? Är det så majoriteten gör när nåt dyrare ska inhandlas?

Lägger ingen värdering i det utan är bara nyfiken. Själv skulle jag nog aldrig lyckas skrapa ihop 100 papp till en klocka. Att bo i ett hus som är 130 år gammalt säkerställer att jag inte får några större pengar över ;)

Jag är mer förvånad när folk säger: köpa på kredit, du skall spara ihop till klockan samtidigt som de sitter med bostadslån. Det är en logisk tankevurpa att tro att man inte köper på kredit när man sitter med lån och köper för det man har på kontot. Man ökar inte sin skuld men man använder det som man borde amortera med till klockköp..
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Haha, ja ska man hårddra det så är oxfilén man äter också köpt på kredit. Får övergå till att äta nudlar och sen amortera för det som blir över ;)

Men visst har du en poäng där!

Det är nog ingen som kalkylerar med ränta på sparat kapital vid klockköp ;) V
 

Wboy

Panerai
Behåll Bratten och köp en 16750, den har sjunkit till ett stabilt andrahandsvärde så om du senare skulle tycka att du hellre skulle vilja ha den nya är det bara att byta upp sig.


Så hade jag också resonerat.

Den nya är väldigt stilig med oranga visare, den äldre är bättre storlek (40mm vs 42mm) och har i vissa fall snyggt gulnade dots. Explorer tvåan ska helt klart ha vit urtavla.
 
D

Deleted member 1154

Guest
Affektionsvärde är väl det enda man måste ta hänsyn till på riktigt, allt annat kan man väl ordna men just en klocka som man har nostalgi kring kan man ju inte ersätta och det är ju just för att det är så den blir speciell... Jag lyckades köpa tillbaka min sletna Camel Batteri klocka som jag sålde på tradera för många år sen då köparen hade den kvar till dubbla priset, men den används ju aldrig men det är nåt speciellt med att ändå ha den kvar. Och tänk om man hade haft en klocka från en förälder eller farfar eller nåt som de köpt nya, det hade varit coolt. Sen blir ju problemet med nostalgi att det blir lite väl mycket efter ett tag, tintin albumen, CD-skivorna, Sony Walkman osv.

Och tänk om man kunde köra en sväng i sin första bil och lyssna på Maxell UDII i sin Knutsson Stereo på nån 80-tals låt det skulle slå vilken Lyx/sportbil som helst..

Behåll klockan och nostalgin kring den, och vad du gör som steg 2 är en annan sak... och när det blir jobbigt på riktigt är när det blir flera klockor som har olika nostalgier osv. osv. Och hur man väljer att förvalta pengarna man har/får är det en annan sak, men där är väl ett övervägt beslut att föredra, och "vill ha nu" känslan är kanske bara en känsla.... Men fråga vilken reklammakare som helst hur viktiga känslor är i marknadsföringen så ....
 

poormans

Rolex
saker slits när de används som de ska, dvs att man inte bara sitter å putsar klockan med en blöja å då kan det vara najs att byta i mellan åt

köpte min första riktiga klocka 1995 (en tudor chrono 79280) hade den varje dag i ca 5 år sen var den rätt sleten av jobbande, var snickare och målare på den tiden, gymande, bilmekande å annat kul

i samband med att jag kollade vad en service samt ev en ny länk skulle kosta (detta var innan jag fattat charmen med vintageskrammel) slutade det med att jag sålde den istället, har aldrig ångrat den och den borde haft mest affektionsvärde men då jag redan innan den såldes köpt en omega broad Arrow och en heuer link chrono så hade jag väl lite annat att fokusera på

cheers
christian
 

CapTaiN-MiFFo

Konnäsör
2-Faktor
Är nog väldigt personligt, och som alltid hur man prioriterar och värderar. Men i mitt fall. Nix, möjligtvis att jag skulle tycka det vare roligt att efterlämna en schysst klocka efter mig själv, men med att vara tydlig med att jag absolut inte lägger någon som helst värdering om dom behåller eller avyttrar den. Rätt förmätet att tro vem som helst väljer att behålla en klocka i 50-100000 kr klassen om man får gnida och slita för att få ihop till brödfödan.
 
Topp