• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Affärer med kontanter

Status
Ej öppen för ytterligare svar.

Merre

Breitling
Hej allesammans

( Är ny i forumen och därför vet jag inte riktigt om var jag bör skriva detta inlägg och hoppas att admin ändrar de som behövs och tack på förhand! )

Jag undrar om det finns affärer som skulle ta emot kontanter om jag skulle handla från dem?
Ex: Låt oss säga jag vill köpa en 116618 med kontanter finns det möjlighet? om inte vad rekommenderas?

Tack på förhand
Mvh
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Hej allesammans

( Är ny i forumen och därför vet jag inte riktigt om var jag bör skriva detta inlägg och hoppas att admin ändrar de som behövs och tack på förhand! )

Jag undrar om det finns affärer som skulle ta emot kontanter om jag skulle handla från dem?
Ex: Låt oss säga jag vill köpa en 116618 med kontanter finns det möjlighet? om inte vad rekommenderas?

Tack på förhand
Mvh
Sätt in pengarna på konto istället? Kan tänka mig att många ryggar för kontantaffärer då de inte vill riskera att ta emot svarta pengar
 

sherwan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Först bör de tvättas, inte mer än 30 grader! Utan tvätt eller sköljmedel för annars har du fint toapapper med silvertrådar kvar.
0AB5DDF5-F8F1-41AB-995C-F1D0473B3722.jpeg


Om du inte vill riskera att de tvättas för hårt, finns många som kan tvätta det åt dig.
Abdullah ifrån närmaste gatukök/kebabhaken kan hjälp dig på traven för en liten procentuell avgift.


;)
 

Husse

Patek
Sätt in pengarna på konto istället? Kan tänka mig att många ryggar för kontantaffärer då de inte vill riskera att ta emot svarta pengar
Absolut!
Sedan är det komplicerat att sätta in pengarna även om de skulle vara skattade och ärliga!
Banken vill ju kolla att det inte är terrorpengar osv.
Sedan tillkommer säkerhetsaspekten, kortpengar och banköverföringar går inte att råna över disk!
Hanterar butiken pengar så kan såna här situationer dyka upp, då får personalen i butiken avgöra från fall till fall!
 

Omega87

Rolex
Hej allesammans

( Är ny i forumen och därför vet jag inte riktigt om var jag bör skriva detta inlägg och hoppas att admin ändrar de som behövs och tack på förhand! )

Jag undrar om det finns affärer som skulle ta emot kontanter om jag skulle handla från dem?
Ex: Låt oss säga jag vill köpa en 116618 med kontanter finns det möjlighet? om inte vad rekommenderas?

Tack på förhand
Mvh
Haha... Ring runt och fråga. Lycka till!
 

Azaz

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Absolut!
Sedan är det komplicerat att sätta in pengarna även om de skulle vara skattade och ärliga!
Banken vill ju kolla att det inte är terrorpengar osv.
Sedan tillkommer säkerhetsaspekten, kortpengar och banköverföringar går inte att råna över disk!
Hanterar butiken pengar så kan såna här situationer dyka upp, då får personalen i butiken avgöra från fall till fall!
Jo men precis, det man kräver är en vettig redogörelse vart pengarna kommer ifrån. Och sen som du säger säkerhetsaspekten kring kontanter vid affärer. Vet att om man ska ta ut en större summa pengar så måste man oftast boka tid för möte på banken med väktare osv som ska se till att allt går fint till.
 

Merre

Breitling
Och enda man behöver göra för att sätta in pengarna på ett konto (om det är större summor) är ju att redovisa vart de kommer ifrån....
Exakt och så enkelt är det inte i självaverket då man kanske har sparat på olika sätt och kan inte redovisa korrekt vart vartenda krona är ifrån.
( En gång försökte jag lägga in 60k och dem spärrade kontot och behöll pengarna då jag inte kunde redovisa! )
 
Senast ändrad:

Willed

Cartier
2-Faktor
Hade jag vart du hade jag definitivt åkt utomlands och köpt klockan. Leta upp ett land där cash fortfarande är cash. Försök hitta ett med dålig kurs mot SEK så kan mellanskillnaden betala din resa. I Sverige tar de säkert emot dina penga men du får vara beredd på att förklara var du fått dem från.

Lycka till!
 

P-vakten

Patek
2-Faktor
Hade jag vart du hade jag definitivt åkt utomlands och köpt klockan. Leta upp ett land där cash fortfarande är cash. Försök hitta ett med dålig kurs mot SEK så kan mellanskillnaden betala din resa. I Sverige tar de säkert emot dina penga men du får vara beredd på att förklara var du fått dem från.

Lycka till!
Vadå.. kan man som hederlig snickare som hjälper vänner på helgerna inte längre handla något kontant?

Mycket sjukt, du får helt enkelt sälja kontanterna och omvandla dessa till siffror på bankkontot.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hade jag vart du hade jag definitivt åkt utomlands och köpt klockan. Leta upp ett land där cash fortfarande är cash. Försök hitta ett med dålig kurs mot SEK så kan mellanskillnaden betala din resa. I Sverige tar de säkert emot dina penga men du får vara beredd på att förklara var du fått dem från.

Lycka till!

Nu är det iofs inte så enkelt att bara packa kappsäcken full med cash och dra iväg om man inte vill riskera att bli av med allt.

https://www.tullverket.se/sv/privat/resa/resamedkontantamedel.4.78aa922815794d801e282.html

"Tullverket har rätt att leta efter kontanta medel i transportmedel, bagage, portföljer och handväskor. Vi kan också utföra kroppsvisitation om det finns anledning att tro att en person inte har anmält att den reser med kontanta medel. Vi har även rätt att göra en kontroll och under tiden kontrollen genomförs hålla kvar kontanta medel som har ett värde av 10 000 euro eller mer som inte har anmälts i förväg."
 

Merre

Breitling
Jag vill gärna ett ställe eller person som vi kan göra fler affärer än en gång! Jag vill helst köpa i Sverige men om det vore så att jag ska köpa utomlands vart rekommenderas? vilket land kan man få bättre priser dessutom?

En fråga så ifall nån företagare eller duktig på en del lagar kan råka vara här
Låt oss säga jag startar ett företag som har investerare från ett annat land och dem här pengarna har investerats från dem? inriktning är försäljning av klockor? eller finns det ens sånt riktning inom företag?
 

Willed

Cartier
2-Faktor
Nu är det iofs inte så enkelt att bara packa kappsäcken full med cash och dra iväg om man inte vill riskera att bli av med allt.

https://www.tullverket.se/sv/privat/resa/resamedkontantamedel.4.78aa922815794d801e282.html

"Tullverket har rätt att leta efter kontanta medel i transportmedel, bagage, portföljer och handväskor. Vi kan också utföra kroppsvisitation om det finns anledning att tro att en person inte har anmält att den reser med kontanta medel. Vi har även rätt att göra en kontroll och under tiden kontrollen genomförs hålla kvar kontanta medel som har ett värde av 10 000 euro eller mer som inte har anmälts i förväg."

Tänkte faktiskt inte på det. Kanske får leta upp ett land med så dålig kurs att det betalar resan för tre?
 

Willed

Cartier
2-Faktor
Jag vill gärna ett ställe eller person som vi kan göra fler affärer än en gång! Jag vill helst köpa i Sverige men om det vore så att jag ska köpa utomlands vart rekommenderas? vilket land kan man få bättre priser dessutom?

En fråga så ifall nån företagare eller duktig på en del lagar kan råka vara här
Låt oss säga jag startar ett företag som har investerare från ett annat land och dem här pengarna har investerats från dem? inriktning är försäljning av klockor? eller finns det ens sånt riktning inom företag?

Var får du alla cash ifrån? Hjälpt många att flytta?
 
  • Like
Reactions: Son

JB_XII

Rolex
Jag vill gärna ett ställe eller person som vi kan göra fler affärer än en gång! Jag vill helst köpa i Sverige men om det vore så att jag ska köpa utomlands vart rekommenderas? vilket land kan man få bättre priser dessutom?

En fråga så ifall nån företagare eller duktig på en del lagar kan råka vara här
Låt oss säga jag startar ett företag som har investerare från ett annat land och dem här pengarna har investerats från dem? inriktning är försäljning av klockor? eller finns det ens sånt riktning inom företag?

Va? Vad svamlar du om?
Traska bara in hos närmaste guldsmed och släng upp påsen på disken så ordnar det sig.
 

Hugii

Audemars
Hade jag vart du hade jag definitivt åkt utomlands och köpt klockan. Leta upp ett land där cash fortfarande är cash. Försök hitta ett med dålig kurs mot SEK så kan mellanskillnaden betala din resa. I Sverige tar de säkert emot dina penga men du får vara beredd på att förklara var du fått dem från.

Lycka till!
Trodde du ja.
Om du ska ta med dig motsvarande 10 000 euro eller mer i kontanta medel när du reser över EU:s gräns behöver du anmäla det till Tullverket.

Anmälningsplikten är ett led i Sveriges arbete med att förhindra penningtvätt och organiserad brottslighet, och att bekämpa terrorism.
Du gör din anmälan till ansvarig myndighet i det första EU-land du reser in i, eller det sista EU-land du reser ut från. I Sverige är den ansvariga myndigheten Tullverket.
 

Willed

Cartier
2-Faktor
Trodde du ja.
Om du ska ta med dig motsvarande 10 000 euro eller mer i kontanta medel när du reser över EU:s gräns behöver du anmäla det till Tullverket.

Anmälningsplikten är ett led i Sveriges arbete med att förhindra penningtvätt och organiserad brottslighet, och att bekämpa terrorism.
Du gör din anmälan till ansvarig myndighet i det första EU-land du reser in i, eller det sista EU-land du reser ut från. I Sverige är den ansvariga myndigheten Tullverket.

Missade det och blev påmind längre upp. :)
 

Belfort

Omega
I sann KS-anda så kan jag ställa upp för en forummedlem, jag vet hur det själv kan bli ibland. Man klickar fel på bankomaten och helt plötsligt står man där med kontanter med ett värde som en Submariner :arghh:. Problem med att få ”lönen”:angel: tillbaka till digitala formatet, jag hjälper till!
 

Starillusion

Cartier
Hej allesammans

( Är ny i forumen och därför vet jag inte riktigt om var jag bör skriva detta inlägg och hoppas att admin ändrar de som behövs och tack på förhand! )

Jag undrar om det finns affärer som skulle ta emot kontanter om jag skulle handla från dem?
Ex: Låt oss säga jag vill köpa en 116618 med kontanter finns det möjlighet? om inte vad rekommenderas?

Tack på förhand
Mvh

Vet flera klock butiker i sthlm som tar kontanter upp till 100k utan att behöva fråga något. Även Forex kan sätta in upp till 100k utan att fråga något.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Topp