• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

AI i klockhobbyn

TychoBrahe

Silver
2-Faktor
Jag använder AI en del i jobbet för att t ex fråga om olika transaktioner i vårt rätt så omständiga system samt att göra snabba skisser eller sammanfatta långa dokument.
Många använder säkert AI på ungefär samma sätt eller i vardagen för alla möjliga saker. Men använder ni AI i hobbyn?

En sak som jag tycker är väldigt smidig är att spara bilder på armband i olika stilar och färger för att sedan ”testa” på en klocka. Inget nytt i sig, men förut fick man pilla i Photoshop och klippa och klistra för att få en uppfattning. Tidsödande. Att på sekunder få idéer eller smakråd är kanon.

IMG_5313.jpeg
IMG_5314.jpeg
IMG_5315.jpeg

Dela gärna med er av tips hur ni använder AI i hobbyn. Ber ni AI om råd, diskuterar för och nackdelar med olika modeller eller ber den som mig skapa olika bilder?

Just detta exempel är med Google Gemini. Kör ChatGPT också, men Gemini är mycket frikostigare med att ladda upp och skapa bilder. Tycker även Gemini är bättre på bilder, medan ChatGPT är bättre på annat. Men har hört tvärtom också.
Kul tråd! Jobbar själv mycket med AI, både me bildgenerering och kodning.
Appropå modeller vet jag inte när du provade ChatGPT senast? OpenAI släppte "Image 2.0" (motorn som genererar bilder i ChatGPT) 21 April och den är överlägsen de andra modellerna. Inte bara "min känsla" men även när man kollar benchmarks. (Källa 1 , Källa 2, Källa 3). Nano Banano (Google Gemini) var min "go to" innan den lanserades och provade samma promt i båda "motorerna" och ChatGPT levererade alltid bäst resultat. Tips att prova ifall du inte gjort.

Vänligen,
Martin

Kul tråd! Jobbar själv mycket med AI, både me bildgenerering och kodning.
Appropå modeller vet jag inte när du provade ChatGPT senast? OpenAI släppte "Image 2.0" (motorn som genererar bilder i ChatGPT) 21 April och den är överlägsen de andra modellerna. Inte bara "min känsla" men även när man kollar benchmarks. (Källa 1 , Källa 2, Källa 3). Nano Banano (Google Gemini) var min "go to" innan den lanserades och provade samma promt i båda "motorerna" och ChatGPT levererade alltid bäst resultat. Tips att prova ifall du inte gjort.

Vänligen,
Martin
Jag kör ju snålvarianten av ChatGPT, a k a gratis, vet inte om bildmodellerna är olika. Eftersom gratisversionen är väldigt begränsad i antal bildprompt så kör jag uteslutande Gemini(Nano Banono), så jag ska erkänna att det var ett tag sen jag använde ChatGPT för det. Så det stämmer säkert som du säger. Bra tips 👍

Smart! Använder AI när jag vill veta saker om vissa klockor där infon inte står tydligt på en hemsida, men känner också att den informationen kanske inta alltid stämmer men det där med att använda för att testa olika band verkar ju förträffligt👍
Ska testa så tack för tips

Och jag bad ChatGPT göra samma sak och här är resultatet.
ChatGPT Image May 10, 2026, 09_21_45 PM.jpg

Båda versionerna är ju riktigt bra. Som en påminnelse visade OpenAI upp "avocadostolen" 5 Januari 2021 som då var banbrytande. Hänt en del :)
1778441905577.png

Vänligen,
Martin
Ja, det har verkligen gått snabbt. Nu blir till och med texten rätt på tavlan om man är noga när man promptar. För något år sedan blev det ju bara rappakalja hur man försökte.

Riktigt smart tips det där med att testa olika band, @TychoBrahe, tack! Jag har redan promptat lite olika band på en AT. Det blev lite rövarspråk på tavlan, men det bryr jag mig inte om, nu ville jag bara se hur olika färger och material lirar med tavla, visare och index.

1000031755.png
1000031754.png
1000031756.png

Ja, det har verkligen gått snabbt. Nu blir till och med texten rätt på tavlan om man är noga när man promptar. För något år sedan blev det ju bara rappakalja hur man försökte.

Riktigt smart tips det där med att testa olika band, @TychoBrahe, tack! Jag har redan promptat lite olika band på en AT. Det blev lite rövarspråk på tavlan, men det bryr jag mig inte om, nu ville jag bara se hur olika färger och material lirar med tavla, visare och index.

1000031755.png
1000031754.png
1000031756.png
Snyggt, jag brukar använda den faktiska klockan som bas (egen bild eller nätet) så att AI inte fabricerar något eget på klockan. Kan vara en fördel också om man skulle ha någon ovanlig modell tänker jag.

”Sätt detta band på den här klockan” med två bifogade bilder brukar funka bra.

IMG_5341.jpeg

IMG_5344.jpeg

IMG_5343.jpeg

En baksida med AI är att det tyvärr också blivit enklare att “sminka en gris” inför försäljning.

Att ta bort repor, dings och andra skador har länge varit möjligt i Photoshop, men nu räcker det med en enkel prompt och det går snabbt. Går att automatisera om man så vill. Något att ha i bakhuvudet när man köper från okända säljare.

Googlade fram en bild på en klocka med “dings” och skrev, i ChatGPT, "remove the scratches, keep the image 1:1 like the original"
Untitled-1.gif

Inte perfekt men har man inte sätt originalbilden skulle nog 9/10 tro det är ett riktigt foto.

Smart! Använder AI när jag vill veta saker om vissa klockor där infon inte står tydligt på en hemsida, men känner också att den informationen kanske inta alltid stämmer men det där med att använda för att testa olika band verkar ju förträffligt👍
Ska testa så tack för tips
Kan känna igen mig och AI har bidragit för mig till att återuppliva intresset för kvalitetsklockor. Beskrivningar och förklaringar samt jämförelser har gjorts med hjälp av AI.
.

Har ibland använt AI för att komma med förslag på klockor som kanske skulle passa mig utifrån de jag har nu.
I slutändan är det ju känslan man själv får när man ser en klocka eller får den på armen, men går att få bra tips för att vidare kika runt lite.

Har även använt AI för att låta den studera klockor och komma med synpunkter på skick, något som sticker ut eller är direkt felaktigt. Har faktiskt påpekat vissa saker som jag inte visste om eller missat.
Dock har den även haft fel ibland och har t ex bestämt avfärdat en klocka som jag kikade på som fejk. Köpte inte den, men det var av andra anledningar. Tror inte den var fejk iaf 🙂

Snyggt, jag brukar använda den faktiska klockan som bas (egen bild eller nätet) så att AI inte fabricerar något eget på klockan. Kan vara en fördel också om man skulle ha någon ovanlig modell tänker jag.

”Sätt detta band på den här klockan” med två bifogade bilder brukar funka bra.

IMG_5341.jpeg

IMG_5344.jpeg

IMG_5343.jpeg
Sjukt vad bra det blir ändå. Måste hem och testa

Tillbaka
Topp