• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Förslag AI som taggar bilder

vanman

Guld
2-Faktor
Vore ju fantastiskt att koppla på en AI som kan identifiera klockor på bilderna på forumet, så man enkelt kan söka på en viss modell utan att behövs leta runt…

Medlemmarna här kanske? :) försöker själv alltid skriva vilken klocka/modell en bild avser när jag postar den, så till viss del bör den informationen kunna användas samt tex. Producenternas kataloger, känns som det finns svårare saker att träna dom på …
Finns absolut svårare saker. Men är fortfarande rätt tidskrävande att träna upp.

Jag skickade en bild på min Rolex till Ai, frågade den om dom kunde säga mig vad det här var för rolex och lite info om den.

Det här svaret fick jag :

Klockan på bilden är en Rolex Sky-Dweller, en av märkets mest avancerade modeller. Den är utrustad med både årsvisning och dual time (GMT), vilket gör den särskilt populär bland resenärer.

Utifrån designen på bilden, här är några detaljer som kan hjälpa till att identifiera referensnumret:

• Vitt urtavla med stickindex.
  • Oyster-armband i rostfritt stål.
  • Fluted bezel (räfflad boettkrans), troligen i vitguld.
  • 24-timmars visning i mittcirkeln (för hemstadstid).
  • Datumruta med Cyclops-lins.
  • Årsvisning via de små röda markeringarna ovanför varje timindex.

Den mest troliga referensen för denna modell är:
Rolex Sky-Dweller Ref. 326934

• Boett: 42 mm
  • Material: Oystersteel och vitguld (Rolesor white)
  • Kaliber: 9001 (automatisk)
  • Funktioner: Dual Time, årsvisning, datum

Vill du ha mer information som nuvarande marknadspris, tillgänglighet eller skillnaden mellan olika versioner av Sky-Dweller?
Ja, såklart den kan. Men då tänker du att ChatGPT ska integreras i KS?

För en AI behöver tränas. Och jag gissar ganska iskallt med att det inte går integrera / alternativt att det kostar RÖV att integrera openAI på egen site.

Träna egen AI = TIMMAR.

Och jag gissar ganska iskallt med att det inte går integrera / alternativt att det kostar RÖV att integrera openAI på egen site.
Av ren nyfikenhet ställde jag frågan till just ChatGPT vad kostnaden skulle vara för att köra ett plugin som "taggar" varje bild automatiskt. Hade exemplet med 100 nya bilder per dag för enkelhetens skull, vet ej hur många som laddas upp.

ChatGPT svar:

Så här enkelt kan det göras – och det behöver inte kosta skjortan:

1. Så skulle pluginen funka
  • När någon laddar upp en bild i XenForo triggas ett bakgrundsjobb (ingen extra vänttid för vanliga besökare).
  • Jobbet skickar bilden till ChatGPT-4 Turbo with Vision via OpenAI-API: “Vilken klockmodell är det här?”
  • Svaret (t.ex. “Rolex Submariner 16610”) sparas som en tagg under bilden.
  • Vill man inte automatiskt tagga kan man istället lägga till en enkel knapp “Identifiera modell” som användaren klickar på när de vill få förslag.

2. Kostnad vid 100 bilder per dag
  • Varje bildanalys hamnar under 1 cent USD (runt 0,5 cent) med dagens GPT-4 Turbo Vision-priser
  • 100 bilder × 0,005 USD ≈ 0,50 USD per dag → ≈ 15 USD per månad.

3. Prestanda & säkerhet
  • Ingen påverkan på sidladdning: allt sker i bakgrunden.
  • Oförändrad säkerhet: API-nyckeln förvaras säkert på servern, inga känsliga data exponeras.

Kort sagt: med en XenForo-plugin som kör AI-klassificeringen asynkront blir det både snabbt, säkert och billigt – bara knappt 15 USD extra i driftkostnad varje månad.

Utöver detta svar fick jag också en guide exakt hur man skulle gå tillväga för att få denna plugin att funka samt kod.

Av ren nyfikenhet ställde jag frågan till just ChatGPT vad kostnaden skulle vara för att köra ett plugin som "taggar" varje bild automatiskt. Hade exemplet med 100 nya bilder per dag för enkelhetens skull, vet ej hur många som laddas upp.

ChatGPT svar:

Så här enkelt kan det göras – och det behöver inte kosta skjortan:

1. Så skulle pluginen funka
  • När någon laddar upp en bild i XenForo triggas ett bakgrundsjobb (ingen extra vänttid för vanliga besökare).
  • Jobbet skickar bilden till ChatGPT-4 Turbo with Vision via OpenAI-API: “Vilken klockmodell är det här?”
  • Svaret (t.ex. “Rolex Submariner 16610”) sparas som en tagg under bilden.
  • Vill man inte automatiskt tagga kan man istället lägga till en enkel knapp “Identifiera modell” som användaren klickar på när de vill få förslag.

2. Kostnad vid 100 bilder per dag
  • Varje bildanalys hamnar under 1 cent USD (runt 0,5 cent) med dagens GPT-4 Turbo Vision-priser
  • 100 bilder × 0,005 USD ≈ 0,50 USD per dag → ≈ 15 USD per månad.

3. Prestanda & säkerhet
  • Ingen påverkan på sidladdning: allt sker i bakgrunden.
  • Oförändrad säkerhet: API-nyckeln förvaras säkert på servern, inga känsliga data exponeras.

Kort sagt: med en XenForo-plugin som kör AI-klassificeringen asynkront blir det både snabbt, säkert och billigt – bara knappt 15 USD extra i driftkostnad varje månad.

Utöver detta svar fick jag också en guide exakt hur man skulle gå tillväga för att få denna plugin att funka samt kod.
Finns det färdiga plugin är det ju givetvis en helt annan femma.

Finns det färdiga plugin är det ju givetvis en helt annan femma.
Färdiga är kanske en överdrift, ChatGPT skrev koden för ett nytt "plugin" som just taggar bilderna. Så om man, som ägare till forumet, vill går det nog ganska enkelt att få till funktionen på sidan.

Sen om det är något som vi behöver här på Klocksnack låter jag vara osagt, jag var som sagt bara intresserad av vad kostnaden skulle vara.

Färdiga är kanske en överdrift, ChatGPT skrev koden för ett nytt "plugin" som just taggar bilderna. Så om man, som ägare till forumet, vill går det nog ganska enkelt att få till funktionen på sidan.

Sen om det är något som vi behöver här på Klocksnack låter jag vara osagt, jag var som sagt bara intresserad av vad kostnaden skulle vara.
Man stöter ju alltid på patrull i princip. ChatGPT har missat att man inte kan bygga ett eget plugin - eller något. Så man får nog räkna lite mer tid. Men funkar säkert efter lite jobb!

imsoconfused-confused.gif

Tillbaka
Topp