Snarare en konsekvens av komprimeringsartefakter än låg upplösning, tror jag.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ligger något i det, en "oredigerad" bild behöver definitivt inte stämma med överens med verkligheten bäst då mobiltelefoner i många år har justerat bilderna åt oss. Själv brukar jag alltid justera annonsbilder i efterhand för att få den att likna verkligheten så mycket det går och ge så rättvisa bilder jag kan.ja något jag funderat på under senare tid är dessa moderna mobilkameror med "ai"-hjälp till kameran.
snart går det inte att lita på om bilderna är med verkligheten överensstämmande. en repa på en annars blank stålyta? nej den tar vi bort resonerar ai. osv...
Bla bla bla. Står ju för fan att den är polerad av oberoende urmakare.Angående den polerade Santos-länken: som relativt ny i hobbyn kan jag tycka att man ska vara så tydlig det bara går. Att skruvarna är borstade framgår tydligt på bilderna, men en mindre van köpare kanske inte märker det, särskilt inte när det står att den polerats och gåtts igenom av en urmakare, vilket ju låter förtroendeingivande.
Med tanke på att den här annonsen lyfts tidigare (kanske i annan tråd, minns inte) – så reagerade jag iaf på OHPF-statusen när jag såg att säljaren i det här fallet inte uppdaterat texten trots att den bedrövliga poleringen påpekats. Jag tycker att man kan kosta på sig en mening i stil med: "när klockan polerades borstades skruvarna, som egentligen ska vara blankpolerade". Schysst såklart att det sen påpekades till köparen i dm.
Sammanfattningsvis tycker jag KS kan vara en plats där man kan kosta på sig att vara lite extra bjussig, särskilt med tanke på att forumet fungerar som en introduktion till hobbyn för många.
Mina två cents bara.
Alltid lika trevligBla bla bla. Står ju för fan att den är polerad av oberoende urmakare.
Bla bla bla. Står ju för fan att den är polerad av oberoende urmakare.
Ja! Sedan när kan gubben på hörnet polera enligt märkesstandard?Jaha? Och det betyder att man får utgå ifrån att den oberoende urmakaren saknar ens grundläggande koll på modellen han hanterar? .
Ja! Sedan när kan gubben på hörnet polera enligt märkesstandard?
Jag ber om ursäkt för min ton igår! Urmakare är tyvärr ingen skyddad titel, ”oberoende urmakare” kan alltså betyda vad som helst. Inte ens utbildade urmakare kan polera klockor per automatik, polering är en separat utbildning. Sedan har vi nästa problem; alla de som har rätt utbildning kan inte heller polera en klocka på rätt sätt.Det är inte säkert att någon som är lite ny i hobbyn vet det. Så (återigen), mitt inlägg står sig fortfarande. Läs en gång till, eller är det kanske så att du bara gillar att medvetet missförstå?
Jag ber om ursäkt för min ton igår! Urmakare är tyvärr ingen skyddad titel, ”oberoende urmakare” kan alltså betyda vad som helst. Inte ens utbildade urmakare kan polera klockor per automatik, polering är en separat utbildning. Sedan har vi nästa problem; alla de som har rätt utbildning kan inte heller polera en klocka på rätt sätt.
Jag ställer mig i princip alltid på ”köparen sida” men i detta fallet är det rätt tydligt i texten vad som gjorts med klockan, tycker jag.
Problemet är att både säljare, även om de är professionella, och köpare kan för lite om det de håller på med. Det är inte att säljare nödvändigtvis försöker undanhålla information utan för att de helt enkelt inte har kompetensen. Speciellt när det kommer till vintage.Då kan vi stänga diskussionen med att jag inte håller medKraven bör dessutom vara ännu högre på en professionell säljare, tycker jag. Att då informera att poleringen, dessutom av en modell som är ökänt svårpolerad, faktiskt inte blivit särskilt lyckad, tycker jag bara är en artighet man faktiskt kan kosta på sig på en plats som KS. Men man får tycka olika!
Är ju iofs ingen raketforskning att sätta på några tejpbitar på skruvskallarna.Ja! Sedan när kan gubben på hörnet polera enligt märkesstandard?
Nej men när du säger det så ser jag på bilderna att ljuset gör att det ser ut som att dom har smält. Du har öga för detaljer, inget jag lyckades snappa upphttps://klocksnack.se/threads/rolex-air-king-14000m.202264/
Mest en kunskapsfråga då jag inte sett detta tidigare, men har det hänt något med lume dotsen? @Fandango22
Har aldrig sett något som detta, tror någon varit där och kladdat på något vis.https://klocksnack.se/threads/rolex-air-king-14000m.202264/
Mest en kunskapsfråga då jag inte sett detta tidigare, men har det hänt något med lume dotsen? @Fandango22
Nej men när du säger det så ser jag på bilderna att ljuset gör att det ser ut som att dom har smält. Du har öga för detaljer, inget jag lyckades snappa upp.
Är det inte fuktskadad lume? Har sett detta tidigare och alltid tänkt det, man har städat resten av tavlan men inte pillat på lumen.Har aldrig sett något som detta, tror någon varit där och kladdat på något vis.
Aldrig sett originallysmassan flytta på sig så.Är det inte fuktskadad lume? Har sett detta tidigare och alltid tänkt det, man har städat resten av tavlan men inte pillat på lumen.
Aldrig sett originallysmassan flytta på sig så.
Tycker även finishen ser liiite off ut på tavlan, men har inte jämfört med referens så är osäker. Skulle kunna vara ommålad. Gissar att iaf lysmassan är ny/aftermarket.
ljus tavla, ser inte alls lika illa ut live men har väl uppenbarligen inte tittat använt/tillräckligt noga. Konsensus verkar va att det är applicerat i efterhand, lägger till i annons. Tack för påpekande @albinh. Trevlig kväll!Hur kan du ha missat det, det syns ju tydligt på flera av bilderna?
Det syns ju oavsett hur ljuset faller på tavlan så det är nog inte något ljusfenomen.
Ser definitivt ut som att något har hänt med plupparna, ser smält ut precis som du själv sa.
Rätt hanteratljus tavla, ser inte alls lika illa ut live men har väl uppenbarligen inte tittat använt/tillräckligt noga. Konsensus verkar va att det är applicerat i efterhand, lägger till i annons. Tack för påpekande @albinh. Trevlig kväll!
Absolut! Jag var noggrann med att jag mailade från hotellet om det var äkta. Det SER äkta ut, jag har ett original också som sitter på en annan klocka som ny, de ser likadana ut men jag funderade på priset.. Jag tror jag gav typ 2500:- kanske för 10 år sen. Det är enda referensen jag har. Finishen? Det på den andra klockan känns lite annorlunda kanske, men å andra sidan har jag badat i medelhavet några hundra gånger med den. ( Bor där på somrarna )Köpte du bandet som äkta? Vad tycker du om finishen? @jallmar
Säljes - Bulgari gummiarmband, nytt! 22mm
Hej Köpte ett Bulgari gummiarmband i Madrid till en av mina Bulgariklockor men har redan en annan Bulgari med gummi sååå.. OANVÄNT Inte ens testat på klockan.klocksnack.se
Va?Absolut! Jag var noggrann med att jag mailade från hotellet om det var äkta.
Inga konstigheter. Är så man säkerställer att saker är äkta vara. Maila från hotell.
Du har fler band och de ser likadana ut fast ena har annan finish. Bandet i annonsen är inte ens nära ett äkta. Var köpte du det?Absolut! Jag var noggrann med att jag mailade från hotellet om det var äkta. Det SER äkta ut, jag har ett original också som sitter på en annan klocka som ny, de ser likadana ut men jag funderade på priset.. Jag tror jag gav typ 2500:- kanske för 10 år sen. Det är enda referensen jag har. Finishen? Det på den andra klockan känns lite annorlunda kanske, men å andra sidan har jag badat i medelhavet några hundra gånger med den. ( Bor där på somrarna )
Men bor du i Sthlm och är intresserad så får du såklart kika på det![]()