• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Aktiva objekt (annonser på KS)

Ja vad ska han göra, han vill ju använda KS som försäljningsplats fast med priser jämförbara med osålda objekt på Chrono24 eller Blocket.
Svaren har ju varit ganska vaga också och lämnar nästan lika mycket kvar att undra över i efterhand.
Känns snabbt upphajpat och storslaget, ungefär som en stor fin ballong.....med mycket luft inuti 🤔.
Kanske bara är jag men känns det inte lite sådär fortfarande?
Det finns inget fel med genuina frågor från en potentiell kund som vill ha några svar innan de handlar. Att det finns frågetecken håller jag helt med om och jag vet inte själv om jag hade handlat hos dem i dagsläget. Men jag finner inte det som en anledning till att vara otrevlig. Läs de föregående sidorna, det är rätt många otrevliga kommentarer.

En fundering från Flup.

Om man nu har det lager som påstås,bör inte andra( mer välkända forumhandlare) handlare känna till detta?
För så stort är väl ändå inte Sverige att en aktör som införskaffat 30-40-50M i lagersaldo gått omärkt förbi de som är i branschen?

Nu vill jag inte pinga in någon,men det kanske ju kanske vara enklaste sättet att få klarhet.
Ställer sig forumets etablerade näringsidkare bakom HT är ju saker&ting utredda.

Bilden på den så kallade "serie-entreprenören" några sidor bak här i tråden räckte nästan för mig, klockintresset lyser lite med sin frånvaro....snabba pengar intresset lyser desto mer 🤔.
Kan som sagt ha fel men njaee.

Det finns inget fel med genuina frågor från en potentiell kund som vill ha några svar innan de handlar. Att det finns frågetecken håller jag helt med om och jag vet inte själv om jag hade handlat hos dem i dagsläget. Men jag finner inte det som en anledning till att vara otrevlig. Läs de föregående sidorna, det är rätt många otrevliga kommentarer.

Jag har läst allt, börjar en så är det inte ovanligt att det eskalerar, det är inget nytt här.
Tror dock inte att klockintresset är i något av dom främsta rummen i detta fallet utan tron på enkla snabba pengar 🤔.
Efter vad jag har läst och hur svaren har låtit så känner i alla fall jag mig väldigt tveksam 🤷.

Jag har läst allt, börjar en så är det inte ovanligt att det eskalerar, det är inget nytt här.
Tror dock inte att klockintresset är i något av dom främsta rummen i detta fallet utan tron på enkla snabba pengar 🤔.
Efter vad jag har läst och hur svaren har låtit så känner i alla fall jag mig väldigt tveksam 🤷.
Spelar absolut ingen roll om det är gammalt eller nytt, det är ändå väldigt ofräscht och ovärdigt.
Bilden på den så kallade "serie-entreprenören" några sidor bak här i tråden räckte nästan för mig, klockintresset lyser lite med sin frånvaro....snabba pengar intresset lyser desto mer 🤔.
Kan som sagt ha fel men njaee.
Precis det här jag menar. Håll dig till frågor och sak istället för att kommentera folks utseende. Hur ser ens ”klockintresse” ut på ett porträtt?

Tycker inte det finns så många otrevliga kommentarer dock (några visst), mest relevanta frågor, att de blir ”sarkastiska” kommer från de diffusa svaren HT kommer med skulle jag tippa.
Tror ingen önskar dem något ont.
Men har man, som man påstår, så lång erfarenhet och så mycket kontakter och kunskap i branschen så ter ju sig det hela lite genant.

Spelar absolut ingen roll om det är gammalt eller nytt, det är ändå väldigt ofräscht och ovärdigt.

Precis det här jag menar. Håll dig till frågor och sak istället för att kommentera folks utseende. Hur ser ens ”klockintresse” ut på ett porträtt?

Jag har inte kommenterat någons utseende, jag skrev att bilden räckte nästan för mig och inget annat. Jag har heller inte försvarat något drev på någon vare sig det är gammalt eller nytt, dock ett ganska vanligt och osmickrande händelseförlopp som blossar upp med jämna mellanrum tyvärr.
Du tolkar på ditt sätt och jag på mitt, jag tror att "serie-entreprenören" ser snabba pengar och du tror att han har ett gediget klockintresset, framtiden får utvisa vem som har rätt 👍

Tycker inte det finns så många otrevliga kommentarer dock (några visst), mest relevanta frågor, att de blir ”sarkastiska” kommer från de diffusa svaren HT kommer med skulle jag tippa.
Tror ingen önskar dem något ont.
Men har man, som man påstår, så lång erfarenhet och så mycket kontakter och kunskap i branschen så ter ju sig det hela lite genant.
Nä ingen hör på ks vill nog nån annan här nå ont. Bra folk här. Men bra folk kan dras med och bli smått otrevliga också. Vi kanske har olika uppfattning om det var otrevligt eller inte, det tyckte då jag. Allt från spydigt till rent otrevligt. Men det enda jag vill är att vi drar ner på den smått hetsiga stämningen och på ett trevligt sätt ställer de frågor vi vill ha svar på. För jag håller med många av er, det finns frågor. Jag hade vart lite tveksam till att handla där, iallafall innan man har hört andra som gjort lyckade köp (men så är jag visserligen med alla köpkanaler).

Jag har inte kommenterat någons utseende, jag skrev att bilden räckte nästan för mig och inget annat. Jag har heller inte försvarat något drev på någon vare sig det är gammalt eller nytt, dock ett ganska vanligt och osmickrande händelseförlopp som blossar upp med jämna mellanrum tyvärr.
Du tolkar på ditt sätt och jag på mitt, jag tror att "serie-entreprenören" ser snabba pengar och du tror att han har ett gediget klockintresset, framtiden får utvisa vem som har rätt 👍
Oj, jag missuppfattade dig. Jag tog det som att du mena ”det är sånt som händer här, det är inte så farligt”. Sorry för den. Men du missuppfatta mig också. Jag har inte sagt att jag tror han har något klockintresse. Det har jag inte den blekaste aning om. Och utifrån en bild kan inte du ha det heller.

Oj, jag missuppfattade dig. Jag tog det som att du mena ”det är sånt som händer här, det är inte så farligt”. Sorry för den. Men du missuppfatta mig också. Jag har inte sagt att jag tror han har något klockintresse. Det har jag inte den blekaste aning om. Och utifrån en bild kan inte du ha det heller.
Jag säger som det gamla talesättet "en bild säger mer än tusen ord" sen kan man tolka bilden hur man själv vill 😊.
Texten till bilden talar i alla fall ett tydligt språk, att snabbt bygga en verksamhet värd 100 miljoner.
Helt ok att göra det om det är möjligt men jag är inte övertygad om att det går hand i hand med ett klockintresset över huvud taget här.
Kan ha fel, kan ha rätt...vi får se 🙋

Det är väl klart han har klockintresse.
Utbilbildad urmakare som han är med mångårig expertis och ett stort nätverk dessutom.

När man både studerar urverk,spårar ursprung och respekterar det imperfekta på varje klocka som passerar ens händer tycker iallfall jag att det tyder på en stor passion.
Tjäna pengar är nog helt sekundärt i detta fall.....

Det är väl klart han har klockintresse.
Utbilbildad urmakare som han är med mångårig expertis och ett stort nätverk dessutom.

När man både studerar urverk,spårar ursprung och respekterar det imperfekta på varje klocka som passerar ens händer tycker iallfall jag att det tyder på en stor passion.
Tjäna pengar är nog helt sekundärt i detta fall.....
Hela deras affärsmodell är ju att hålla en hög snittmarginal, volym sekundärt. Säger ju VD själv. Fattar ironin 😄

Jag säger som det gamla talesättet "en bild säger mer än tusen ord" sen kan man tolka bilden hur man själv vill 😊.
Texten till bilden talar i alla fall ett tydligt språk, att snabbt bygga en verksamhet värd 100 miljoner.
Helt ok att göra det om det är möjligt men jag är inte övertygad om att det går hand i hand med ett klockintresset över huvud taget här.
Kan ha fel, kan ha rätt...vi får se 🙋
Förlåt, men han ser väl ut som en random försäljare på Nymans om vi nu ska ge oss på den delikata övningen att kategorisera fölk efter utseende / stil?

”Alla” här har nog koll på vad det är för typ av företag och upplägg. Då kan man välja att 1. rycka på axlarna och tänka ”here we go again …”. eller 2. gå till attack med konfrontativa frågor och jaga likes. eller 3. ställa mer genuina frågor om objekten av ren nyfikenhet (eftersom få sitter med spänd hake för en klocka i den prisklassen här).

Lyckosökare finns det överallt och tur är väl det, annars skulle världen vara tråkigare.

Förlåt, men han ser väl ut som en random försäljare på Nymans om vi nu ska ge oss på den delikata övningen att kategorisera fölk efter utseende / stil?

”Alla” här har nog koll på vad det är för typ av företag och upplägg. Då kan man välja att 1. rycka på axlarna och tänka ”here we go again …”. eller 2. gå till attack med konfrontativa frågor och jaga likes. eller 3. ställa mer genuina frågor om objekten av ren nyfikenhet (eftersom få sitter med spänd hake för en klocka i den prisklassen här).

Lyckosökare finns det överallt och tur är väl det, annars skulle världen vara tråkigare.
Tycker ändå att många frågor är befogade, speciellt om man går ut så offensivt samt kallar sig en världsledande aktör. Jag är väldigt imponerad av den där mannen om han hunnit med allt som sägs, jag menar, en urmakarutbildning i Schweiz gör man väl inte i en handvändning? Speciellt imponerande mtp allt annat han pysslat med under tiden. Har även lyssnat in det podcast avsnitt med grundaren Simon och han nämner inget om någon sådan utbildning, i en intervju som ändå handlar väldigt mycket om hans bakgrund.

Förlåt, men för egen del så kategoriserar jag ingen i detta fallet, folk får se ut precis hur dom vill.
Däremot så skrev jag att bilden räckte nästan för mig och det är i mitt tycke, hade förmodligen känt samma om det var från Nymans som du nämner men deras stil har jag ingen kännedom om alls.
Likes och ryggdunk jagar jag inte för egen del, sådant är jag fullständigt ointresserad av.
Svarade på ett påstående lite längre upp gällande att det var hedervärt att stanna och besvara frågor efter alla frågor som ställdes och det lite bryskt emellanåt. Svaren var vaga och det mesta förblev obesvarat trots längre utläggningar.
Känns tveksamt och svävande i mitt tycke, så tycker jag och du tycker givetvis som du vill.

Intressanta diskussioner! Jag har inget att tillägga mer än generella överväganden när man gör affärer. Efter en lång karriär som säljare med många utbildningar i ämnet, reagerar jag på att så många verkar lita mer på en trevlig säljare än på en otrevlig eller en säljare i försvarsställning. Alla duktiga säljare vet att man tjänar mer pengar på att vara trevlig. Det är en del av jobbet så att säga.

Sen brukar jag själv fundera över varifrån pengarna kommer när någon ska sälja något och vilka krafter som kan tänkas ligga bakom. Känns det inte helt bra brukar jag fortsätta leta. Säljaren är för mig viktigare än prylen om det finns risk att pengar och drivkrafter står i kontrast till mina värderingar. Som köpare har man makt att göra världen bättre eller sämre och det tycker jag att man ska ta ansvar för.

Angående företaget Heritage Timepieces AB, så noterar jag att detta nystartade företag verkar hänga ihop med en något komplex struktur av företag med verksamhetsbeskrivningar som innehåller "investering" och "konsulttjänster". Ett av bolagen högst upp i strukturen, och som existerat ett antal år har blott 39 000 kronor i eget kapital. Det saknas också verklig huvudman för bolagen, och det verkar som vissa befattningshavare bor utomlands, vilket minskar den juridiska och ekonomiska transparensen ytterligare.

Angående företaget Heritage Timepieces AB, så noterar jag att detta nystartade företag verkar hänga ihop med en något komplex struktur av företag med verksamhetsbeskrivningar som innehåller "investering" och "konsulttjänster". Ett av bolagen högst upp i strukturen, och som existerat ett antal år har blott 39 000 kronor i eget kapital. Det saknas också verklig huvudman för bolagen, och det verkar som vissa befattningshavare bor utomlands, vilket minskar den juridiska och ekonomiska transparensen ytterligare.
1767298146265.png

Tillbaka
Topp