• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alla dessa klockval...

Ernesto

Patek
2-Faktor
Som många andra här på forumet tänker jag på nästa köp. Det finns ju en hel del... Nu till frågan: vad skulle du välja? En motivering vore trevligt!

Jag vet givetvis att det jag tänker och tycker om klockorna är det som står högst men jag är en färsking i klockträsket än så länge, därför är detta intressant för mig! Vad tycker ni mer kunniga?

Det som finns i lagret just nu:
- Rolex Oysterdate Precision 6694
- Omega DeVille
- Omega Seamaster Calendar (hammarautomat)
- Två Seiko 5
- Atlantic Worldmaster 17 Jewels Extra

4mIqgam.jpg


Klockorna jag kikar på är (ref ej bestämt):
- Rolex Day-Date m svart tavla
- Rolex DJ m blå tavla
- Rolex SUB
- Rolex GMT Pepsi
- Rolex Explorer 1
- JLC Reverso GT

Hit me!
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Jag är i ungefär samma sits som du, färsking. Jag vill gärna testa rolex och resonerar som följande. Känns som att man borde spara daydaten och reverson till senare. DJ är riktigt fin och funkar nästan till allt men har du ekonomin så hade jag kört sub eller gmt. Själv kikar jag på 1675 eller 1680. Vilken du än väljer så hoppas jag att du kommer stortrivas med den:)
 

max

Dancing Queen
Du verkar gilla vintage och lite färg men saknar något med mer robust utseende. Hade satsat på en sub, en 1675 med fin tavla och blekt insert skulle nog sitta fint!
Se till att inte ha brådis och köp inte något som nästan är bra är mitt råd, läs på ordentligt och leta tills du hittar en du verkligen vill ha.

Stulen bild
JjjNBNf.jpg
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Kan väl lägga till att jag klär mig aningen mer dressat än "casual".

Tack allihopa för era ord! Trevlig kväll!
 

Galaxy

Rolex
Hade jag valt med hjärtat skulle jag tagit JLC Reverso, förmodligen en av de snyggaste klockorna någonsin. Dock känns det som att en Sub eller GMT skulle vara ett bra komplement till din samling. Både din nuvarande Rolex och Omega Devillen känns perfekt som dressare. :)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
JLC Reservo är en klassiker av rang. Men den behöver lite kralligare bröder i lådan tror jag, så mest pang för pengen torde en DJ/DD ge. De kan vara hårda på länk men även dressade på läder. Dock har du en precision, så nyhetsvärdet blir ju inte så stort...

Gå inte att bortse från att en Sub eller GMT av vintage-slag alltid funkar. Knepigt val du står inför, helt klart.

Tror du bör prova några av dem för att känna på dem, en helt annan sak att kolla på bilder på nätet kontra att ha dem på armen.
 
  • Like
Reactions: max

Ernesto

Patek
2-Faktor
Hade jag valt med hjärtat skulle jag tagit JLC Reverso, förmodligen en av de snyggaste klockorna någonsin. Dock känns det som att en Sub eller GMT skulle vara ett bra komplement till din samling. Både din nuvarande Rolex och Omega Devillen känns perfekt som dressare. :)

Hjärtat säger Reverso, det är min klockförälskelse. Men då måste min Omega ryka, den var dock den första jag köpte för egna pengar. Ärvt Seikos och den andra Omega... Lite sentimentalt :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
JLC Reservo är en klassiker av rang. Men den behöver lite kralligare bröder i lådan tror jag, så mest pang för pengen torde en DJ/DD ge. De kan vara hårda på länk men även dressade på läder. Dock har du en precision, så nyhetsvärdet blir ju inte så stort...

Gå inte att bortse från att en Sub eller GMT av vintage-slag alltid funkar. Knepigt val du står inför, helt klart.

Tror du bör prova några av dem för att känna på dem, en helt annan sak att kolla på bilder på nätet kontra att ha dem på armen.

Jag har testat de nyare varianterna av GMT och Sub, de var för tjocka/höga för min smak. Har dock fått veta att de äldre är tunnare vilket jag föredrar! Reverson har jag känt på några gånger, den passar min tunna handleder på 16/17mm.

Som du säger är en DJ/DD inte en riktig "nyhet" i lagret. Mer variation i samlingen med en GMT/Sub helt klart.
 

max

Dancing Queen
Jag har testat de nyare varianterna av GMT och Sub, de var för tjocka/höga för min smak. Har dock fått veta att de äldre är tunnare vilket jag föredrar! Reverson har jag känt på några gånger, den passar min tunna handleder på 16/17mm.

Som du säger är en DJ/DD inte en riktig "nyhet" i lagret. Mer variation i samlingen med en GMT/Sub helt klart.
Extremt stor skillnad mellan gamla och nya subbarna och 1675 är som sagt var ännu mindre. Är du i sthlm imorgon kan du få prova 5513 mot en kopp kaffe, skicka pm isåfall så styr vi upp något ska bara strosa runt och kolla på stressade människor :)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Extremt stor skillnad mellan gamla och nya subbarna och 1675 är som sagt var ännu mindre. Är du i sthlm imorgon kan du få prova 5513 mot en kopp kaffe, skicka pm isåfall så styr vi upp något.

Om erbjudandet står kvar nästa månad är jag på. Flyttar till Stockholm på heltid då!


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

Whedda

Rolex
Finns ju bara en person som har svaret på den frågan Naeslund!

Du vill ju ha en Reverso och kommer vilja ha det tills du äger en...fundera på om Classique kan funka storleksmässigt för då är det runt 20k istället för närmare 30k för Grande Taille beg.

Om du planerar att behålla de nuvarande klockorna är ju däremot en sportklocka mest logiskt och där håller jag 1675 snäppet högre än 5513. Inte estetiskt men mer för mångsidigheten. Tunnare case, flera inlägg, flera korrekta länkar, ca 5k billigare för motsvarande skick.

En DJ är ingen jätteskillnad mot din nuvarande Rolle. DD(på band), Sub, GMT och Reverso ligger på mellan 30-40k för ett ok ex.

Hade jag varit du hade jag sparat till en Reverso och en GMT. Allt man behöver av de du nämner. De två klockorna i min samling som bärs klart mest och fyller två helt olika behov men Reverso går även till t-shirt/jeans och GMT till kostym om man skall vara sån. Byter inlägget från Pepsi till blekt svart och oyster till jubilee eller Nato och helt plötsligt har man massa klockor.




Skickas från min iPhone via Tapatalk
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Alltid vintage.


Skickas från min iPhone via Tapatalk

Ja, det är ju trenden :)

Skämt åsido.
Explorer 1, dvs ref 1016, kommer kosta dig över 40k.
Ett mycket bra alternativ enligt mig, men lite knepigt att få tag på ett fint ex.
Subbar och GMTs finns det mängder av. De är ju lite roligare i en större storlek.

Reverso är fett, men känns spontant som andra eller tredjeklocka. Likaså DD.
DJ är lite trist i sammanhanget.
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Finns ju bara en person som har svaret på den frågan Naeslund!

Du vill ju ha en Reverso och kommer vilja ha det tills du äger en...fundera på om Classique kan funka storleksmässigt för då är det runt 20k istället för närmare 30k för Grande Taille beg.

Om du planerar att behålla de nuvarande klockorna är ju däremot en sportklocka mest logiskt och där håller jag 1675 snäppet högre än 5513. Inte estetiskt men mer för mångsidigheten. Tunnare case, flera inlägg, flera korrekta länkar, ca 5k billigare för motsvarande skick.

En DJ är ingen jätteskillnad mot din nuvarande Rolle. DD(på band), Sub, GMT och Reverso ligger på mellan 30-40k för ett ok ex.

Hade jag varit du hade jag sparat till en Reverso och en GMT. Allt man behöver av de du nämner. De två klockorna i min samling som bärs klart mest och fyller två helt olika behov men Reverso går även till t-shirt/jeans och GMT till kostym om man skall vara sån. Byter inlägget från Pepsi till blekt svart och oyster till jubilee eller Nato och helt plötsligt har man massa klockor.




Skickas från min iPhone via Tapatalk

Klassiska funkar! Mina handleder är ju till och med smalare än dina babyfina!

Just ett tunnare case är krav för mig. Har verkligen svårt för en tjock klocka som fastnar vid skjortärmen...

Den enda klockan jag vill sälja är min Atlantic. De andra har sentimentalt värde och/eller är ärvda så de kan jag inte sälja.

Just Pepsin är min drömklocka sedan barnsben så den kommer förr eller senare i samlingen. Kul att kunna byta bezel efter kläder/humör!

Vi får hoppas att Tillskärarakademin ger jobb med bra lön så alla klockor kan köpas. Praktik på Manolo? ;)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Ja, det är ju trenden :)

Skämt åsido.
Explorer 1, dvs ref 1016, kommer kosta dig över 40k.
Ett mycket bra alternativ enligt mig, men lite knepigt att få tag på ett fint ex.
Subbar och GMTs finns det mängder av. De är ju lite roligare i en större storlek.

Reverso är fett, men känns spontant som andra eller tredjeklocka. Likaså DD.
DJ är lite trist i sammanhanget.

Kan vara bra med variation storleksmässigt så en GMT känns närmare än en Explorer! :)
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Klassiska funkar! Mina handleder är ju till och med smalare än dina babyfina!

Just ett tunnare case är krav för mig. Har verkligen svårt för en tjock klocka som fastnar vid skjortärmen...

Den enda klockan jag vill sälja är min Atlantic. De andra har sentimentalt värde och/eller är ärvda så de kan jag inte sälja.

Just Pepsin är min drömklocka sedan barnsben så den kommer förr eller senare i samlingen. Kul att kunna byta bezel efter kläder/humör!

Vi får hoppas att Tillskärarakademin ger jobb med bra lön så alla klockor kan köpas. Praktik på Manolo? ;)

Då är det ju bara att köpa en 1675. Om det nu är drömklockan. :)
 

Whedda

Rolex
Klassiska funkar! Mina handleder är ju till och med smalare än dina babyfina!

Just ett tunnare case är krav för mig. Har verkligen svårt för en tjock klocka som fastnar vid skjortärmen...

Den enda klockan jag vill sälja är min Atlantic. De andra har sentimentalt värde och/eller är ärvda så de kan jag inte sälja.

Just Pepsin är min drömklocka sedan barnsben så den kommer förr eller senare i samlingen. Kul att kunna byta bezel efter kläder/humör!

Vi får hoppas att Tillskärarakademin ger jobb med bra lön så alla klockor kan köpas. Praktik på Manolo? ;)

Då har du ju svarat på frågan själv! :)

Hur mycket jag än uppmuntrar att testa sig runt tror jag inte på grejen att köpa en klocka i väntan på en annan. Sen att man märker att något kanske inte var som man trodde eller annat dök upp som lockade må så vara men att medvetet lägga halva summan på något man inte riktigt vill ha istället för att avsätta en slant varje månad och sedan unna sig efter 1 år. Risken att man åker på en service eller torskar en liten slant på affären är överhängande.


Skickas från min iPhone via Tapatalk
 
Topp