• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alpina

Frodda

Omega
Tänkte bara kontrollera om någon har erfarenhet av Alpina?
Tycker dom har genomgående många snygga modeller. Dessutom är priset överkomligt på en del modeller! Gammalt företag så känns som dom gjort rätt någonstans då dom verkar överlevt i 100 år plus.
Någon på forumet som äger någon?
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Vissa modeller av deras pilotserie är som godis för ögonen. De gör en del inhouse-verk. Känner inte till kvalitén, har ingen hands-on erfarenhet av märket tyvärr. Loggan är däremot ganska ful tycker jag.

Snygging:
alpina-worldtimer-1.png
 

SSL

Audemars
Gillar inte loggans teckensnitt. Annars fina ur och framförallt många fina produktbilder.

Sett nån här på forat.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Jag har en gammal Alpina. Vissa referenser förr delade verk med Rolex/Gruen så på den tiden var det bra skit. Nya grejjerna är väl bra. ETA och modifierade såna räcker fint för att hålla tiden:)
image.png

Edit: @Denke har haft nån nyare och gillade eller?
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Jag har en avalanche extreme ceramic. Skum modell men jag älskar den. Tyvärr fanns den inte som automat så,det är quartzverk. Al-240 heter det men det säger dessvärre inte mig ett dugg. Men nöjd är jag. Återkommer med bild senare. Annars finns den i stora paketöppningstråden, för ca 1,5 veckor sen.
 

Patrik J

Rolex
Jag hade en regulator ett tag (ursäkta den patetiskt usla bilden). Grymt trevlig klocka förutom att det var skruvad krona och manuellt urverk. Det bästa var ändå gummibandet som nog är det överlägset skönaste jag har haft. Skulle gärna testa lite andra Alpina-modeller, men det har inte blivit av –än.
P1020502.jpg
 

Frodda

Omega
Riktigt fina bilder! De tråkiga med Alpina borde väl vara egentligen att andra handsvärdet inte är kanon? Detta bör seriöst övervägas.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Jag har en gammal Alpina. Vissa referenser förr delade verk med Rolex/Gruen så på den tiden var det bra skit. Nya grejjerna är väl bra. ETA och modifierade såna räcker fint för att hålla tiden:)
image.png

Edit: @Denke har haft nån nyare och gillade eller?
Vissa är modifierade Sellita, Valjoux etc. Men de har också flera avancerade rena inhouse-verk, bl a en tourbillon och verket i klockan på bilden jag bifogade, AL-718. Det är inte många som har så många helt egna avancerade verk. Framförallt inte i denna prisklass.
 

JensBP

Brattlife
2-Faktor
Deras tourbillon kostar såklart så det smakar. Men jag skulle absolut kunna tänka mig Worldtimer och Pilot med inhouse-verk. Ser riktigt trevliga ut och går säkert att hitta till bra begpriser. "Nöjer" man sig med valjoux, sellita-bas etc så är de oförskämt prisvärda.

Runt halvmiljonen:
Alpina_Tourbillon_Manufacture_Regulator_AL-980BC5AE9-21.jpg

Undrar hur andrahandsvärdet är på denna, kan tänka mig att andra ur i samma prisklass håller ett högre sådant?
 

MBx

Cartier
Har en Alpina automat med datum, gissningsvis från 1960-talet. Gillar de enklare formerna på den. Fick mycket beröm från urmakaren som sa att det var fint urverk i den (han öppnade den när jag var närvarande men jag minns inte vilket urverk det var:bag:).
 
Har en Alpina automat med datum, gissningsvis från 1960-talet. Gillar de enklare formerna på den. Fick mycket beröm från urmakaren som sa att det var fint urverk i den (han öppnade den när jag var närvarande men jag minns inte vilket urverk det var:bag:).
Var du möjligtvis hos Werner på Hornsgatan? Vet att han uppskattar gamla Alpina-verk. Mycket gott snack när jag lämnade in mina två på service hos honom.
 
  • Like
Reactions: PJW

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ingenting om det är en automat. Jobbigare om det är en manuell. Men det är en helt personlig betraktelse. :)
Exakt min uppfattning av denna kombination, iochmed att man då behöver skruva av kronan varje gång klockan skall dras upp så uppstår det alltid slitage av gängorna varje vecka, vilket i längden genererar ett annars obefintligt extra servicebehov
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Äger inte Fredrik Constant Alpina? Fått för mig att dom har Constatants inhouse i sina dyrare klockor?
 
Topp