• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

amatörlösning, skippa serva hos urmakare, och istället..

..bara skruva av baksidan och droppa i en minimal skvätt olja??

Jo det är så att jag kom över en seiko 5a från 2010 ca, den slimmade ganska lilla varianten.,..den ser nästan lite dressig ut, med blankt stål, mattgrå urtavla med gulddetaljer på timmarkörerna...Jag fick köpa den för 600 kr och slog till direkt. Den är i superskick, inte en repa nånstans. Men den har aldrig servats och har använts väldigt lite.

men den tickar och går fint. men vad jag inte märkte från början var att rotorn hörs tydligt när man skakar armen hela 10-20 cm från örat ... den liksom "skaver" och ger "skrapande" ljud ifrån sig ... så ska det väl inte vara ?

Låter som oljorna kan börjat ge sig och rotoraxeln får friktion. Hade liknande symptom på en Rolex sub för en tid sedan. Den började liksom vibrera när rotorn arbetade. Ingen fara dock, allt var helt men den behövde service.

Skulle inte rekommendera att skvätta i olja i urverket. Det kommer garanterat ha sönder klockan med tiden. Det är ytterst små mängder olja på precis rätt ställen som behövs. Men i ditt fall är det nog snarare en rengöring av verket som är mest akut.

Låter som oljorna kan börjat ge sig och rotoraxeln får friktion. Hade liknande symptom på en Rolex sub för en tid sedan. Den började liksom vibrera när rotorn arbetade. Ingen fara dock, allt var helt men den behövde service.

Skulle inte rekommendera att skvätta i olja i urverket. Det kommer garanterat ha sönder klockan med tiden. Det är ytterst små mängder olja på precis rätt ställen som behövs. Men i ditt fall är det nog snarare en rengöring av verket som är mest akut.

Fan det var ju tråkigt. Jag har VERKLIGEN inte lust att lägga pengar på klockan, liksom inte alls planerat köp och det var enbart för att jag fick ett så bra pris på en på ytan då i riktigt fint skick klocka...

en service hos tex klockmäster går väl lös på 1500 kr ??

En Seiko 5 som du beskriver är nog knappt värd 1500 kr. Så frågan är om du tycker det är värt att lägga ner mer pengar än vad du köpte klockan för för att få den användbar eller om du helt enkelt kanske kan sälja den vidare utan någon större förlust.

Men svar på din fråga, nej det kommer inte att funka att öppna locket och "droppa i en skvätt olja".

Skulle väl också kunna vara att rotorskruven sitter löst.

En skvätt olja kommer inte hjälpa.

En Seiko 5 som du beskriver är nog knappt värd 1500 kr. Så frågan är om du tycker det är värt att lägga ner mer pengar än vad du köpte klockan för för att få den användbar eller om du helt enkelt kanske kan sälja den vidare utan någon större förlust.

Men svar på din fråga, nej det kommer inte att funka att öppna locket och "droppa i en skvätt olja".

Skulle väl också kunna vara att rotorskruven sitter löst.

En skvätt olja kommer inte hjälpa.

Kan vara så att ljudet du hör är normalt om den nästan inte är använd och håller tiden som den ska. Jag hade jämfört med en annan klocka innan du gör något alls. Inte osannolikt att du skapar framtida problem av att bara öppna klockan.

Ja ok tack för alla svar...Jag jämförde med min seiko sport 5 som köptes ny i feb och den hör man rotorn på också ?? Är det normalt att den hörs alltså ??

Jag låter iallafall bli att öppna. Men att betala service är ju dyrare än klockornas värde ?!? Så tja det får ses som förbrukningsvaror...

PS.. jag fattar inte, varför får jag inga somhelst notiser om svar i men egen startade tråd ?!?

Ja ok tack för alla svar...Jag jämförde med min seiko sport 5 som köptes ny i feb och den hör man rotorn på också ?? Är det normalt att den hörs alltså ??

Jag låter iallafall bli att öppna. Men att betala service är ju dyrare än klockornas värde ?!? Så tja det får ses som förbrukningsvaror...

PS.. jag fattar inte, varför får jag inga somhelst notiser om svar i men egen startade tråd ?!?
Inte för att strö salt i såren, men så ser ägandet av mekaniska klockor ut. Antingen betala vad service kostar, eller leva med vilka problem man nu har, eller köpa ny... Och en service kostar inte 1500kr snarare det dubbla.
Nästa kanske ska få kvartsverk ;)

Inte för att strö salt i såren, men så ser ägandet av mekaniska klockor ut. Antingen betala vad service kostar, eller leva med vilka problem man nu har, eller köpa ny... Och en service kostar inte 1500kr snarare det dubbla.
Nästa kanske ska få kvartsverk ;)

Eller så köper jag en RIKTIGT bra dyr jävel som klarar sig utan service jättelänge...typ https://www.klockmaster.se/klockor-varumarken/seiko-klockor/seiko-prospex-klockor/prospex-snr029j1

Automatiska Seiko brukar skramla utan att det behöver vara något fel på dem (skiljer såklart från verk till verk), på en Seiko 5 skulle jag inte vara allt för orolig, utan använda klockan om den i övrigt gick som den skulle.

En riktig service hos urmakare på en sån här klocka känns rätt omotiverat rent ekonomiskt med tanke på att det går att få tag i ett sprillans nytt 7S26 / 4R35 eller möjligen ett NH35 urverk för runt 500kr på t.ex. eBay. Alla dessa olika verk bör passa i en Seiko 5 och att byta verket klarar nog de flesta med lite övning efter att ha tittat en stund på youtube. Själv skulle jag använda den tills verket rasar ihop vilket kan dröja längre än man tror då dessa verk är riktiga arbetshästar.

En riktig service hos urmakare på en sån här klocka känns rätt omotiverat rent ekonomiskt med tanke på att det går att få tag i ett sprillans nytt 7S26 / 4R35 eller möjligen ett NH35 urverk för runt 500kr på t.ex. eBay. Alla dessa olika verk bör passa i en Seiko 5 och att byta verket klarar nog de flesta med lite övning efter att ha tittat en stund på youtube. Själv skulle jag använda den tills verket rasar ihop vilket kan dröja längre än man tror då dessa verk är riktiga arbetshästar.
Säker på äktheten på NH35 på ebay? Sist jag beställde ett nytt NH35 från Seiko var det dyrare än 500, minns inte exakt pris. Lång väntetid från produktionen.
Har en känsla av att många såna urverk på ebay är kinesiska kopior. Finish-mässigt tacksamt att kopiera i alla fall :)

Säker på äktheten på NH35 på ebay? Sist jag beställde ett nytt NH35 från Seiko var det dyrare än 500, minns inte exakt pris. Lång väntetid från produktionen.
Har en känsla av att många såna urverk på ebay är kinesiska kopior. Finish-mässigt tacksamt att kopiera i alla fall :)
Det är en mycket bra fråga, generellt på eBay, Amazon och liknande får man vara observant och köpa säljaren, titta på tidigare omdömen m.m. NH35 brukar väl inte ens vara Seiko märkta utan är en omärkt variant av 4R35 om jag inte är helt ute och cyklar? Har endast köpt något enstaka verk och det har fungerat tillfredsställande så har inte gjort någon djupare analys i frågan var eller hur det tillverkats faktiskt. Nu när valutaväxlingen inte är så fördelaktig mot dollarn är det säkerligen lite dyrare än 500kr också.

Ja, det är helt enkelt en rejält prispressad budgetklocka - med allt vad det innebär - som man inte kan ha särskilt höga krav på. Antingen leva med bristerna eller gå upp i prisklass. Att lämna in en gammal Seiko 5 för service låter snudd på vansinnigt i mina öron - om den inte har affektionsvärde för dig såklart.

Det är en mycket bra fråga, generellt på eBay, Amazon och liknande får man vara observant och köpa säljaren, titta på tidigare omdömen m.m. NH35 brukar väl inte ens vara Seiko märkta utan är en omärkt variant av 4R35 om jag inte är helt ute och cyklar? Har endast köpt något enstaka verk och det har fungerat tillfredsställande så har inte gjort någon djupare analys i frågan var eller hur det tillverkats faktiskt. Nu när valutaväxlingen inte är så fördelaktig mot dollarn är det säkerligen lite dyrare än 500kr också.
Jodå, "riktiga" NH är märkta. 4R är bara en beteckning på att dessa sitter i Seiko only, NH i en uppsjö av andra märken.
Mig veterligen samma verk även om somliga påstår FiNiShEn är bättre i 4R (jag kan då inte se nån noterbar skillnad med lupp).

Tillbaka
Topp