• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Anonimo Watches?

WBergdahl

Panerai
Jag och min kära mor var ute på jakt efter en ny klocka åt min kära far när jag var i Bryssel under helgen och bestämde oss för att gå in i butik.
Mamma börjar med att be killen plocka fram lite olika klockor från Breitling som hon ber mig att testa för att få ett hum om hur de skulle se ut på min pappa.
Hon blir inte helt nöjd med någon utav klockorna, så frågar om han har något annat han kan tänka sig vara bättre i stil, något som han själv skulle kunna använda. Då plockar han fram detta märke.

Det han plockade fram hade jag aldrig ens hört talas om det innan lunch i fredags, men blev lite kär med en gång! Så nu är jag sugen på en till mig själv.
Denna var en utav klockorna som han plockade fram, dock endast som prototyp men ändå.
134afe6b0fcdd9456b9c5dd84454d0fd_433x630_100_1444977187_crop.png

(Gjord i brons och titan. 43,4mm stor och 14,5mm hög. €3500-ish)

Det visar sig att märket har funnits ett tag, 2001 enligt dom själva, och var tidigare en del av Panerai (enligt killen i butiken). Deras originalserie som bara heter Militare ska ha släppts samma år som dom grundades och då undrar man ju om det är DEN Militare dom menar då? Denna ska i alla fall ha gjorts åt den italienska armén.
Han berättade även att den nya serien av klockor släpptes i år och heter Militare Classic och klockan på bilden är en utav klockorna i den nya serien.
Jag hittar ingen info någonstans om märket förutom något litet här och där...

Finns det någon på forumet så vet mer om detta märke?

Edit: Saxat från deras hemsida:

"The MILITARE collection was created in 2001 to equip Italian military navy divers, a watch with technical aspects hidden behind an attractive design, yet simple to use. The winding crown positioned at 12 o’clock was inspired by military pocket watches and has been patented.

The new collection of the MILITARE CLASSIC presented at Basel 2015 is a contemporary edition, keeping the most prominent elements of this iconic design, recognisable at a glance with its 43 mm cushion case and triangular hour index reading on dial.

A strong masculine character watch with black, grey and blue dials in 3 different executions: Stainless Steel, DLC and Bronze."
http://www.anonimo.com/collections
 

newk15

Cartier
Nja, det kan jag däremot inte svara på. Fickur har ju exempelvis traditionellt sett kronan vid kl 12 iallafall.
Men den har du ju även löst, vilket gör en lätt att använda. Fattningen gör att det faller sig naturligt med den placeringen. Men på en handledsdinka så måste den väl nästan av för att du ska kunna ställa tiden?
 

WBergdahl

Panerai
Vad är poängen med att ha kronan upptill? Känns ju mest jätteopraktiskt.

Nja, det kan jag däremot inte svara på. Fickur har ju exempelvis traditionellt sett kronan vid kl 12 iallafall.
"The winding crown positioned at 12 o’clock was inspired by military pocket watches and has been patented."
Har nog att göra med att dom vill efterlikna traditionella fickur från det militära
 

Luckyluciano

Ninjasköldpaddan
2-Faktor
Om vi säger att ändlänken kl 12 börjar glappa då blir alltså klockan otät pga att det är den som trycker ner kronan?
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Komplikationernas placering hamnar på det sättet på grund av att verket har kronan kl 12, mao är det troligtvis ingen ny verkdesign (utvecklad in-house) som möjliggör att komplikationerna hamnar som de hamnar utan mer en (positiv?) Bieffekt av hur normala urverk är uppbyggda. Tänk dig att du vrider hela verket 90 grader, så får du subsekunden kl 6 och datum kl 12 (om än en modifierad datumring).

Kan väl inte säga att designen riktigt föll mig i smaken (tycker designen påminner om om ett modifierat fickur), sedan har jag svårt att se att det skulle gå att ta patent på krona kl 12. Möjligtvis den där låsmekanismen med armbandet, men som redan påtalats finns det nog risk att det kommer uppvisa brister ifall det blir lite spel.
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Kan väl inte säga att designen riktigt föll mig i smaken, sedan har jag svårt att se att det skulle gå att ta patent på krona kl 12. Möjligtvis den där låsmekanismen med armbandet, som redan påtalats borde uppvisa brister ifall det blir lite spel.

Hade inte den gamla KS-klockan kronan kl 12? Det måste ju vara precis som du skrev kronan i kombination med låset, för om jag minns rätt så har ju själva placeringen kl 12 bevisligen hängt med ett bra tag.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Hade inte den gamla KS-klockan kronan kl 12? Det måste ju vara precis som du skrev kronan i kombination med låset, för om jag minns rätt så har ju själva placeringen kl 12 bevisligen hängt med ett bra tag.
Jo det hade den (+ en uppsjö av andra klockor). Sedan är det väl så att patent är skyddade tekniska lösningar, inte designdetaljer? Isf borde det vara i kombination med armbandet.
 
Topp