• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AP Royal Oak Offshore Tavlor inte längre tillverkade av 'Rosette' maskin...

Som ni kanske vet så kallas mönstret på APs tavlor Tappiserie och finns i olika storlekar, läste för att tag sedan att numera verkar alla 44mm ROOs vara 'stansade' istället, och i år så uppdaterade dom även Divern med matt 'stansad' tavla istället för som tidigare 'wet dial' som var så var gjord av en sk 'Rosette' maskin och kallade 'Wet Dial' eftersom den var glansig och såg blöt ut....

Här är en tråd från TRF

http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=436038

Som jag förstår det så ger Rosette maskinen sina typiska 'circlar i mönstret som ses extra bra på just den gamla Divern iom att den har ett sk 'Mega Tappiserie' dvs litre större rutor

Här kan ni se hur tavlorna gjordes...


Lite bilder på cirklarna som syns
attachment.php


på min Diver med 'Wet Dial'....
ACA39B6D-C2CD-47E2-B4BA-3C30B34D8DA8_zpsqxafojp8.jpg


Här är dom nya tavlorna, matta och stansade...snygga förvisso men lite mer livlösa IMHO...
attachment.php


Om man gillar utseendet på dom nya eller gamla bättre är ju upp till en själv men känns det inte lite tråkigare?
 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Riktigt rolig film, det är verkligen noggrannhet utan dess like!
Tyvärr så ser jag inga bilder på den nya stansade tavlan..
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tavlorna att dom är gjorda i gamla hederliga rosette maskinen är halva grejjen ju. Resterande halva är länken på en AP.
Att ta bort det så tar man även bort själen.

Såg tråden på TRF och det är tråkigt, men deras val. Dom kommer inte förlora kunder på det men jag tycker ändå att det är tråkigt.
Det ger helt otroligt liv i tavlan.
Jag hoppas att dom behåller det på vanliga RO.


Min 15300:
Dial by Tim Johansson, on Flickr
 

Ryttaren

Rolex
Tapiserietavlan var en stor anledning att jag ville ha en Royal Oak. Inte bara utseendet utan även hantverket bakom och att det gick lite jobb på att göra varje enskild tavla.

Nu ser jag inte bilden, men låter trist. Hoppas verkligen det inte är för att spara pengar (läs tid) :(
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det är ju de små, små detaljerna som man kan uppskatta så... Inte lika lätt att uppskatta en processförenkling hos leverantören, om man är konsument och produkten handlar om just detaljer... Fast det finns säkert kunder som har halat upp sig på de minimala oregelbundenheterna. Jag tillhör dock inte den gruppen.
 
Riktigt rolig film, det är verkligen noggrannhet utan dess like!
Tyvärr så ser jag inga bilder på den nya stansade tavlan..

Tapiserietavlan var en stor anledning att jag ville ha en Royal Oak. Inte bara utseendet utan även hantverket bakom och att det gick lite jobb på att göra varje enskild tavla.

Nu ser jag inte bilden, men låter trist. Hoppas verkligen det inte är för att spara pengar (läs tid) :(

Man ser tyvärr inte bilderna.

Insåg inte att man måste ha inlogg till TRF för att se bilderna

Den 'gamla' divern där tavlan är gjord med Rosette maskinen, man ser cirklarna i den...



och den nya som kom i år med den matta stansade tavlan...

 

Callxx

Cartier
2-Faktor
Aha, nu förstår jag vad du menar! Tycker att den tidigare har lite mer liv i sig, men ska bli intressant att se den nya tavla i alla olika färger. Tack för bilderna!
 

Ryttaren

Rolex
Ok, tack för bilderna! Den gamla tavlan är ju lite av APs signum....otroligt korkat att börja stansa mönstret istället. Iallafall vi klockentusiaster anser det nog som en viktig skillnad.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Det är ju detaljerna som gör skillnaden. Trist utveckling, klockan får mindre liv och blir plattare och tristare IMOP. Hoppas dock verkligen att de fortsätter på vanliga Royal Oaks med de gamla tavlorna.
Nåja, vem vet, det kanske sätter igång en vintagehysteri likt Rolex om dessa vackra tavlor slutar tillverkas.

Min 5402;
IMG_9196.JPG
IMG_9215.JPG


https://klocksnack.se/threads/audemars-piguet-royal-oak-ref-5402-en-stilstudie.30498/#post-662540

Fruns nya (tidigt 80-tal)
image.jpg

Det verkar ju som det endast gäller ROO serien...
 
Likväl, kan merföra premium till de "gamla" dykarna med riktig tavla?

Hoppas det iom att jag har en men med facit i hand så är AP och speciellt ROOs inga klockor som verkat bli något premium på utgågna modeller osv på tyvärr...dock så har den nya Divern även fått glasbaksida min gamla med wetdial och solid baksida är ju liiite mer tool iallafal, he he

Men att höja priser och samtidigt förenkla produktionen eller vad det nu är dom gör känns sådär...
 
Topp