• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

AP som inte går att dra upp!?

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Drog upp min fina AP och när jag skulle skruva in kronan så säger det stopp. Testade att låta den ligga något dygn så att fjädern blev mindre spänd men samma sak.

Någon som har någon idé om vad som kan ha hänt? Jag är mest nyfiken på vad som kan tänkas ha hänt inne i klockan.
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Precis det har hänt mig på min 15300 i höstas. Kommer inte ihåg exakt i detalj vad som invändigt var defekt men ska se om jag hittar det i min mailkorg
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Är inte kronaxeln rätt ökänd för att lätt kunna gå av på APs? Läste någon ägartipstråd för RO på rolexforums där man rekommenderade att egentligen aldrig dra upp den mer 5-8 varv och sen låta rotorn genom användande göra resten.
Hoppas det inte är något dyrare
 
Går den som den ska så är det ingen skada på löpverket, bara eventuellt ställmekanismen vilket är relativt enkelt och billigt att fixa.
Kanske bara regeln som hamnat fel och så låser uppdragsaxeln utan att något tar skada.
Men jag kan inte garantera vad felet är om jag inte sett den själv!

Hoppas på en snabb och smidig lösning!
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Går den som den ska så är det ingen skada på löpverket, bara eventuellt ställmekanismen vilket är relativt enkelt och billigt att fixa.
Kanske bara regeln som hamnat fel och så låser uppdragsaxeln utan att något tar skada.
Men jag kan inte garantera vad felet är om jag inte sett den själv!

Hoppas på en snabb och smidig lösning!

Halva nöjet med en AP är att den är en tickande bomb :D
 
@Echo Delta
Om man ska köpa AP, vilket verk ska man gå på, och vilka ska man undvika?

Eftersom jag endast skruvat i några av deras äldre fickur, som varit av ypperlig och helt fantastisk kvalité så kan jag bara svara hypotetiskt.
En del av deras JLC-verk ska vara lite bråkiga, men går väldigt bra när de fungerar. Ömtålighet verkar vara en känd faktor, men det är inte traktorverk som klarar ett kärnvapenkrig á la Rolex tyvärr. Men de är mycket tunnare.
Vilka moderna, om ens några alls, har JLC verk vågar jag inte svara på i skrivande stund, men 5402 har det, 14790 hade det och många ur 14-serien hade det!
15300 ska enligt utsago vara mer stabilt, likaså 15202 även om detta verk medföljer som vanligt med ultratunna verk en större ömtålighet.
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
@Echo Delta
Om man ska köpa AP, vilket verk ska man gå på, och vilka ska man undvika?
Thing to Consider Before Buying a Pre-Owned AP!!!
I hope this can become a sticky on the AP Forum as I believe a lot of people considering buying a pre-owned AP would benefit from the advice I am giving out.
thumbsup.gif


Always keep in mind the following when making a purchase of a pre-owned AP. Especially when buying a Royal Oak or a Royal Oak Offshore.

1. If you own a vintage AP and don't know the service history on the watch do not send it in for service at AP unless it stops running. Don't let an independent watchmaker work on a vintage AP no matter what. The money you save today, you'll have to pay it tomorrow.

2. If you buy a pre-owned modern AP RO or ROO try to get one that is not very old (F series and up) ideally with some service history and in overall great shape. Don't by a beater even if it's a good deal! You'll pay the difference afterwards.

3. If you buy a 5402 be very careful with the crown and avoid using the quick-set calendar advance feature that comes with cal. 2121. (While the watch doesn't have a date setting crown position, you can quickly advance the date by going with the hands past midnight to around 1am or 2am and then back to 10pm to adjust the date without having to go around 24hrs for each day). This is not an isolated case as on the four 5402s that I've owned I always had problems with the crown stem breaking and the crown coming off will pulling it out to set the time. On one of them this happened twice in a two-year period. When pulling the crown out to set the time, pull very slowly! Another thing to consider will be to wind the watch via the crown by turning it no more than 5-7 turns.

4. On 5402s even after being serviced, AP doesn't guarantee any water-resistance. Don't even get it wet while washing your hands.

5. If you buy a ROO (Pre F-series) make sure it comes with service papers or service history. Otherwise stay away, unless you know the owner or the watch is really flawless.

6. Do not have the watch or bezel polished by independents. You might lose the AP bevels and bezel will become rounded over time and thin out. AP uses a special machine to keep the octagonal shape intact and polished/brushed areas perfectly balanced.

7. If you buy an AP still under warranty make sure to get the warranty registered and get your third year sticker. If the warranty is close to expire send the watch in and work will be done under warranty giving you another 2 years.

8. If you open a case back on a ROO do not attempt to open the anti-magnetic casing that holds the movement inside as those screws are very delicate. If you open the case back you are voiding any warranty on the watch as AP will know it was opened. Get it pressured test it if you do.

9. If you want to go AP make sure you have done your research, tried the watch on and have money ready for the service when the time comes. As Ken accurately mentioned, the service on modern APs will be expensive but not as expensive as it is on a Vintage piece like mine unless something is seriously wrong or other watchmakers before your ownership messed up the movement.

10. Stay away from a RO Quartz as changing the battery is something that needs to be done every 2-3 years. To change the battery you need to disassemble the whole watch. Remove the bezel, dial, hands, crown, etc. to access the movement and then replace the battery. If done by an independent there are a ton of things that can go wrong. Then again you will need to have AP do it and it gets really pricey even when it's just a battery change as they will still force you to do a periodic service.

I hope other owners and future owners learn from my experience and use this advice moving forward. I would hate to see anyone else go through the ordeals I've been dealing with this week.
bye.gif
Källa: http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=219760
 
Topp