• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aragon Hercules Bronze 43mm

Thompa700

Omega
Aragon1_1.jpg
Aragon4.jpg


Att som första inlägg skriva en recension kanske är lite djärvt, gammal lurker som jag är. Kände till slut att det var dags att även bidra och inte bara läsa.

Jag väljer att kalla detta för en överflygning och en subjektiv bedömning. Ni kommer märka att det finns gott om brister i det jag skriver och fotona håller inte sedvanlig höga kvalitet som verkar vara vanlig här. som småbarnsförälder har jag helt enkelt vare sig tid eller lust att söka det perfekta.

Aragon är ett av alla dessa Microbrands som verkar poppa upp som mördarsniglar runtom vårt land. Så mycket skräp, men också en hel massa intressant som kommer från dessa märken.
Modellen jag fastat för heter Herculez Bronze 43mm och det är en klocka där boetten är i brons, med baksida i glas. Jag valde att beställa med svart urtavla. Modellen levereras som jag förstått det enbart med armband i silikon. Urverket är ett automatiskt Seiko HN35. Aragon menar att uret är vattentätt till 200m. Tittar man på Aragons sida finns det flera varianter av denna klocka, även med större boett. Aragon verkar för övrigt inte vara på latsidan när det gäller antal modeller och deras variation; man kan bli sjösjuk för mindre...

Det speciella med just denna klocka är att priset när jag köpte den var 149 dollar (ser nu att det gått upp till 179). Till det tillkommer 25 dollar i frakt med Fedex samt sedvanliga avgifter i form av moms, tull, avgifter. Totalt landade notan för min del på ganska exakt 2150 kr.

Som Seiko- och Phoibos-älskare var det rätt spännande att få öppna paketet. Skulle det vara något "prisvärt", något med lite känsla och själ i (trots priset), eller en billig opraktisk sak som jag direkt skulle vilja lägga ut på Tradera? Från beställning tills att klockan kom tog det totalt tolv dagar. Detta inkluderar tullhanteringen.

Vad tycker jag då om klockan?

På pluskontot:

  • Bra finish på boetten. Enkel men rätt snygg i sin enkelhet
  • Armbandet i silikon verkar hålla god kvalitet
  • Gillar utseendet
  • Mycket för pengarna om man vill ha en klocka i Brons

Negativt:

-Armbandet är tjockt. Förstår inte hur de tänkte. På gränsen till obekvämt.
  • Dykarringen skulle kanske må bra av lite mer kontrast. En dutt färg?
  • Kronan är oprecis och känns rå i hanteringen vid ställning av tid
  • Gillar inte känslan när dykarringen vrids. Inte särskilt distinkt
  • Baksida i glas är meningslöst på en klocka i den här klassen

Summering

Jag har nu använt klockan största delen av fyra veckor, och totalt sett är jag nöjd. Jag tycker jag gjort ett bra köp. Armbandet i silikon måste jag på sikt byta, det är helt enkelt för grovt och inte tillräckligt flexibelt. De negativa sidorna jag tagit upp ovan är sådant som går att leva med och utseendemässigt växer den ju mer jag använder den. Den här tror jag minsann att jag behåller!
 
Senast ändrad:
Topp