• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Arbetsklocka till kostym?

Urza

Basic
Arbetsklockorna jag tänker på är framförallt Submariner och GMT.

Till er som har starka åsikter i frågan; är en GMT mer kostymkompatibel? Då tänker jag främst på situationer där kostymen är arbetsklädsel, exempelvis advokater eller banktjänstemän.

Tyck gärna till allmänt i denna kontroversiella fråga, men jag är nyfiken på om ni sätter likhetstecken på dykarklockan och flyguret med väldigt snarlik design.

Senast ändrad:

Till er som har starka åsikter i frågan; är en GMT mer kostymkompatibel? Då tänker jag främst på situationer där kostymen är arbetsklädsel, exempelvis advokater eller banktjänstemän.

Tyck gärna till allmänt i denna kontroversiella fråga, men jag är nyfiken på om ni sätter likhetstecken på dykarklockan och flyguret med väldigt snarlik design.
=

Alltid ett kontroversiellt ämne och en åsiktsskilljare eller gott samtalsämne. Båda är ”tool/sports watches”, enligt gängse kategorisering, och enligt strikta stilregler inte passande till kostym eller formell klädsel. Men nu mer är det väl inte superstrikt direkt, ser ofta dykare med kostym. För egen del skulle jag ej göra det, men det är upp till var och en.

Pratar du Rolex GMT Master 2?
I så fall: Varför skulle det ena vara värre än det andra?

Det kanske det inte är, designmässigt är likheterna b.e.t.y.d.l.i.g.t. större än skillnaderna. Men någonstans är Submariner skapad för någon i våtdräkt och GMT för propert klädda piloter..?

Alltid ett kontroversiellt ämne och en åsiktsskilljare eller gott samtalsämne. Båda är ”tool/sports watches”, enligt gängse kategorisering, och enligt strikta stilregler inte passande till kostym eller formell klädsel. Men nu mer är det väl inte superstrikt direkt, ser ofta dykare med kostym. För egen del skulle jag ej göra det, men det är upp till var och en.

Det är ändå kul att klockorna är så lika när pilotens och dykarens utstyrsel ser VÄLDIGT olika ut. Piloter är ofta kostymklädda. Dykare not so much..

Det är ändå kul att klockorna är så lika när pilotens och dykarens utstyrsel ser VÄLDIGT olika ut. Piloter är ofta kostymklädda. Dykare not so much..
Förstår vad du menar, lite lustigt är det. Men skulle kalla pilotens arbetskläder uniform mer än kostym. Vi har mycket att tacka Bond för här, dykare med smoking, numer nästan klassiskt.

Det kanske det inte är, designmässigt är likheterna b.e.t.y.d.l.i.g.t. större än skillnaderna. Men någonstans är Submariner skapad för någon i våtdräkt och GMT för propert klädda piloter..?
För de 5% av befolkningen som både ser skillnad och känner till ursprunget för respektive modell kanske en GMT är att anse som kostymklocka.

I min mening har det mer att göra med storlek/tjocklek. En stor klumpig klocka, som tex Suben eller AP ROO, ser aldrig bra ut till formell klädsel. Medans en sportig tunn "dykare" som Patek 3700 kan funka. Personligen skulle jag föredra en dressklocka på läder.

Senast ändrad:
Lite skitsamma i detta fall tycker jag själv, som du säger är de extremt lika i uttrycket.

Men jag hade inte heller valt någon av dem till en mer formell utstyrsel, däremot en fluted DJ.

I min mening har det mer att göra med storlek/tjocklek. En stor klumpig klocka, som tex Suben eller AP ROO, ser aldrig bra ut till fomell klädsel. Medans en sportig tunn "dykare" som Patek 3700 kan funka. Personligen skulle jag föredra en dressklocka på läder.
Vad gäller storlek/tjocklek så är jag inne på en vintagemodell med diameter 40 mm och patinerad (?) tavla.
Har vettigare alternativ till kostym men kommer inte kunna motstå att ta Rollen till jobbet ibland :)

Lite skitsamma i detta fall tycker jag själv, som du säger är de extremt lika i uttrycket.

Men jag hade inte heller valt någon av dem till en mer formell utstyrsel, däremot en fluted DJ.
Hade jag strikt letat något till kostym så absolut. Den ska huvudsakligen användas i andra sammanhang, men såklart kommer jag inte kunna motstå att ta den till jobbet gång till annan..

Tavlan kanske är mer lämpad, men det är en ganska rejäl pjäs.
IMG_1167.jpeg

Ingen av de klockor som du nämnt passar egentligen till kostym då de är för stora och för sportiga för att vara en dressklocka vilket man borde ha till kostym (enligt mig).

Men om man bortser från det och skiter i alla påhittade regler om vad man ska ha till vad så skulle jag kört på gmtn för att den är roligare (enligt mig, random snubbe på internet)🤷

Ja, vintage gmt är mer kompatibel, då den bärs smäckrare och funkar bättre på jubilee.

Sub och gmt varken passar eller bör bäras till kostym och nej det hjälper tyvärr inte att det är en gmt med jubileeeeee. I hänseendet formalitet är de båda likvärdiga.

Datejust och Daydate går bra att bära till kostym, framförallt om du tillhör den olycksaliga skara som bär sin kostym utan slips.

Bär ej heller Daytona till kostym.

Nautilus går bra, royal oak beror på vilken variant det är.

Givetvis finns det medlemmar här som kommer hävda motsatsen men det är fel. Finns många som tycker det är spicy med sneakers till kostym också.

Man kan såklart välja att bryta mot gängse norm och bära dem ändå men det är inget som rekommenderas för gemene man speciellt inte om motivet är att visa upp en rolle på kontoret.

Om du ändå väljer att göra detta måste du under alla omständigheter säkerställa att skjortmanchetten går över klockan.

Köp dig en Calatrava eller annat dressur och bär till kostymen och ta aldrig stilråd från en man i cargobyxor.

Förstår att detta inte var vad du ville höra men det är den bistra sanningen.

Sub och gmt varken passar eller bör bäras till kostym och nej det hjälper tyvärr inte att det är en gmt med jubileeeeee. I hänseendet formalitet är de båda likvärdiga.

Datejust och Daydate går bra att bära till kostym, framförallt om du tillhör den olycksaliga skara som bär sin kostym utan slips.

Givetvis finns det medlemmar här som kommer hävda motsatsen men det är fel. Finns många som tycker det är spicy med sneakers till kostym också.

Man kan såklart välja att bryta mot gängse norm och bära dem ändå men det är inget som rekommenderas för gemene man speciellt inte om motivet är att visa upp en rolle på kontoret.

Om du ändå väljer att göra detta måste du under alla omständigheter säkerställa att skjortmanchetten går över klockan.

Köp dig en Calatrava eller annat dressur och bär till kostymen och ta aldrig stilråd från en man i cargobyxor.

Jag skulle inså fall säga som så.
Kostym passar inte till sub eller gmt.

Kostym passar inte över huvudtaget.

En Calatrava kan bäras till det mesta. Men undgå kostym. Det är bara bilhandlare som bär sådan utstyrsel

Vilket är vad jag och flera andra redan svarat, dock något mindre skitnödigt.

Det är ju årtionden sedan Rolex var ”arbetsklockor”. Ingen vettig dykare eller pilot använder en Rolex annat än som accessoar. Inte heller använder en äventyrare en Rolex Explorer. Idag är det Garmin, Suunto m.fl. som gäller. De har ju användbara funktioner på riktigt.

Och på banken eller advokatkontoret är det knappast någon som lägger någon vikt vid vilken just du väljer att bära. Rolex (och andra dyra klockor) som en gång var pålitliga klockor för vissa användningsområden är för all del det fortfarande, men de har relativt sett blivit för dyra och också helt utdaterade m h t funktionalitet.

För övrigt är nog den vanligaste klockan för alla nämnda yrkesgrupper en Apple eller Garmin.

Men, vad som ”passar” är knappast något annat än vad som faller var och en i smaken. Dvs saken är inte kontroversiell överhuvudtaget.

Tack för info. Visste ej att du hade ensamrätt på det svaret.
”ta aldrig stiltips från en man i cargobyxor”
”Köp dig en Calatrava”

Herr Elkann får nog acceptera att herrns tonalitet och formuleringar för med sig vissa reaktioner. I sartorialisttråden blir det en underhållande läsning/östermalmskarikatyr men i klockdelen av forumet blir det rentav opassande. Dels för att det är förmätet att tro att ingen annan i detta entusiastforum har koll, men också för att anonymiteten gör det hela väldigt märkligt.

Du vet inte vem som ställer frågan. Likväl som vi andra inte heller vet om du är en wannabe som sitter ute i Alby och skriver alla andra här på näsan, eller själva greven på Greveholm.

Senast ändrad:
”ta aldrig stiltips från en man i cargobyxor”
”Köp dig en Calatrava”

Herr Elkann får nog acceptera att herrns tonalitet och formuleringar för med sig vissa reaktioner. I sartorialisttråden blir det en underhållande läsning/östermalmskarikatyr men i klockdelen av forumet blir det rentav opassande. Dels för att det är förmätet att tro att ingen annan i detta entusiastforum har koll, men också för att anonymiteten gör det hela väldigt märkligt.

Du vet inte vem som ställer frågan. Likväl som vi andra inte heller vet om du är en wannabe som sitter ute i Alby och skriver alla andra här på näsan, eller själva greven på Greveholm.
Är ju italiensk superstekare. Klart han har koll.

Tillbaka
Topp