• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Argument mot varumärkesförfalskningar

Hugii

Audemars
Om man kör på generiska mediciner så skiter man i företagen som tog fram den ursprungligen. Den må kosta mer, men då återinvesteras pengarna i forskning.

Så om du vill spara en tjuga på din paracetamol så gör du det, men de företagen cashar och skiter i all vidare utveckling. Därför köper jag bara medicin av de företag som tagit fram den! (Förutom Bayer, men de är as som alla borde bojkotta)

Håller med dig. Från och med idag ska jag bojkotta Marabou! Fick höra att de inte var först med tillverka chokladkakan. :)
 
  • Like
Reactions: jhm
Om man kör på generiska mediciner så skiter man i företagen som tog fram den ursprungligen. Den må kosta mer, men då återinvesteras pengarna i forskning.

Så om du vill spara en tjuga på din paracetamol så gör du det, men de företagen cashar och skiter i all vidare utveckling. Därför köper jag bara medicin av de företag som tagit fram den! (Förutom Bayer, men de är as som alla borde bojkotta)
CIBA då? Var det inte de, asom prånglade ut en hekatomb Entero-Vioform på den japanska marknaden, vilket orsakade smom(?) katastrofen, trots att preparatet var indraget i Europa?
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
CIBA då? Var det inte de, asom prånglade ut en hekatomb Entero-Vioform på den japanska marknaden, vilket orsakade smom(?) katastrofen, trots att preparatet var indraget i Europa?
Inte så insatt så jag har koll på allt skit tyvärr, men CIBA kan jag inte minnas att jag någonsin handlat av (och jag kommer ha betänkligheter att göra det i framtiden). Bayers cyniska vinstsyfte, med det totala föraktet för märkligt lidande var det som gjorde att jag pekade ut dem särskilt
 

Yo-han

Troll probationary
Inte så insatt så jag har koll på allt skit tyvärr, men CIBA kan jag inte minnas att jag någonsin handlat av (och jag kommer ha betänkligheter att göra det i framtiden). Bayers cyniska vinstsyfte, med det totala föraktet för märkligt lidande var det som gjorde att jag pekade ut dem särskilt

Bra att nån vågar ta fighten o gråta och ta till brösttoner i big pharmas försvar för att dom är så mobbade och får hanka sig fram. Död åt alla lömska generiska och/eller andra patentprofitörer som följer rådande lagstiftning och har ett "cyniskt vinstsyfte" och "totalt förakt för mänskligt lidande". Om alla bara delade dina rimliga värderingar hade alla människor haft tillgång till relevant medicin och sluppit dö i onödan, nåt jag ställer mig helt bakom.. Nästan som en mänsklig rättighet.. Inte som dom jävla generica-asen med sitt cyniska vinstintresse och totala förakt för mänskligt lidande. Keep fighting the good fight osv, kämpa riktigt hårt med din pappas agenda eller vad det nu är så blir världen en bättre och mer pragmatisk plats snart ska du se.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Bra att nån vågar ta fighten o gråta och ta till brösttoner i big pharmas försvar för att dom är så mobbade och får hanka sig fram. Död åt alla lömska generiska och/eller andra patentprofitörer som följer rådande lagstiftning och har ett "cyniskt vinstsyfte" och "totalt förakt för mänskligt lidande". Om alla bara delade dina rimliga värderingar hade alla människor haft tillgång till relevant medicin och sluppit dö i onödan, nåt jag ställer mig helt bakom.. Nästan som en mänsklig rättighet.. Inte som dom jävla generica-asen med sitt cyniska vinstintresse och totala förakt för mänskligt lidande. Keep fighting the good fight osv, kämpa riktigt hårt med din pappas agenda eller vad det nu är så blir världen en bättre och mer pragmatisk plats snart ska du se.
Höhö vad mycket värderingar som projiceras på mig i denna tråd. Hur jävla många gånger ska jag säga att jag inte vill förbjuda generica. Om du nu också ska förolämpa min familj är det min mor som är utbildad pharmeceut, hon har aldrig varit nära någon slags ledning utan talar från de som faktiskt utvecklar medicinen och arbetar med forskningen.

För övrigt är det patetiskt att klumpa ihop alla genericaföretag i ett stycke. Precis som det är lika dumt att klumpa ihop alla multinationella i ett.
 

F-L-P

Panerai
Inte så insatt så jag har koll på allt skit tyvärr, men CIBA kan jag inte minnas att jag någonsin handlat av (och jag kommer ha betänkligheter att göra det i framtiden). Bayers cyniska vinstsyfte, med det totala föraktet för märkligt lidande var det som gjorde att jag pekade ut dem särskilt


Lägg till abbott på den listan listan. Drog in HIV läkemedel på thailändska marknaden efter att de på egenhand tillverkat patentskyddade läkemedel för att behandla den, enligt de själva, HIV epidemi de drabbats av (finns tydligen undantag för patentlagar under epidemier). Så svaret var att istället för att förhandla/ skaffa fet goodwill låta människor dö, inte helt ok.

Förövrigt en skum inställning till genirika som du har. Spelreglerna är satta och företagen arbetar efter det vilket vi konsumenter också borde göra. Om du inte vill köpa dom så är väl det fine, men att kasta ut sig att det är omoraliskt att köpa dom när man har råd med originaltillverkaren kan jag inte alls förstå.
Förövrigt har de inget i en debatt om piratkopiering att göra då patenten har fallit och de då inte är piratkopior. Piratkopierade läkemedel är dock ett reellt problem då de kan helt sakna de aktiva substanserna eller innehålla fel mängder.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
Lägg till abbott på den listan listan. Drog in HIV läkemedel på thailändska marknaden efter att de på egenhand tillverkat patentskyddade läkemedel för att behandla den, enligt de själva, HIV epidemi de drabbats av (finns tydligen undantag för patentlagar under epidemier). Så svaret var att istället för att förhandla/ skaffa fet goodwill låta människor dö, inte helt ok.

Förövrigt en skum inställning till genirika som du har. Spelreglerna är satta och företagen arbetar efter det vilket vi konsumenter också borde göra. Om du inte vill köpa dom så är väl det fine, men att kasta ut sig att det är omoraliskt att köpa dom när man har råd med originaltillverkaren kan jag inte alls förstå.
Förövrigt har de inget i en debatt om piratkopiering att göra då patenten har fallit och de då inte är piratkopior. Piratkopierade läkemedel är dock ett reellt problem då de kan helt sakna de aktiva substanserna eller innehålla fel mängder.
Jag tycker det är omoraliskt att utnyttja ett företags forskning och framsteg för ett rent vinstsyfte som generika gör. Jag ser dem inte som några änglar som skänker läkemedel åt fattiga när de kan. Därför stödjer jag hellre de företag som forskar och utvecklar, är det något konstigt om jag nu har råd att spendera de pengarna?

Återigen vill jag varken förbjuda generika eller förlänga några patent som vissa här attribuerar till mig

Piratkopierade läkemedel borde bara krossas, där håller jag med dig helt
 
Jag vill förtydliga att jag är uppfostrad av en farmaceut som arbetar på ett större bolag så mina åsikter är formade av det. Hur kan ett prispressande uppmuntra ett bolag att investera mer inom forskning?

När majoriteten av pengarna företagen omsätter går till tillverkning och faktiskt forskning kan jag köpa detta, men som det är idag går den stora summan till marknadsföring och inget annat. Finns gått om utrymme att pressa priser och forska mera.
 

Joffrey

Vacheron
2-Faktor
När majoriteten av pengarna företagen omsätter går till tillverkning och faktiskt forskning kan jag köpa detta, men som det är idag går den den stora summan till marknadsföring och inget annat. Finns gått om utrymme att pressa priser och forska mera.
Fast det beror väl på företaget, det företag jag har fått lära mig hur det funkar jobbar inte så. De har en del som fokuserar på alla andra varor än medicin som marknadsförs tungt och är mycket vinstdrivande. Sen har de ett dotterbolag som sysslar med forskning och utveckling (samt försäljning) av medicin, dess intäkter stannar i mycket större del kvar i bolaget då behovet av direkt marknadsföring saknas. Sen är jag inte dummare än att jag förstår att det inte är ett non-profit företag, men jag tycker deras affärsmodell är hälsosammare för alla inblandade
 

carlanton

Audemars
Jag skulle kunna skriva ganska mycket, men jag nöjer mig med några tunga argument:

1. Samma organisationer som säljer förfalskade kläder och klockor jobbar också med läkemedel. Marknaden består av opportunister som helt enkelt jobbar med det som genererar mest pengar för tillfället. Kan nämna några fall från senare år: falsk cancermedicin utan aktiv ingrediens i Tyskland, falskt paracetamol som dödade 40 barn i Lagos för några år sedan, falskt vaccin med använda kanyler från en soptunna.
2. Problemet med bra förfalskningar är inte att de konkurrerar med originalen, utan att de konkurrerar med det europeiska mellansegmentet. Alltså, för 1000 kr får du en extremt välgjord turkisk (Turkiet har de bästa kopiorna) LV-kopia, kanske lika välgjord som ett original. För samma pengar hade du kunnat köpa en bra obrandad läderväska hemma i Sverige. Detta leder till väldigt många förlorade arbetstillfällen i Europa. Den "officiella" siffran är 200 000 arbetstillfällen, men hur man ska förhålla sig till den vågar jag inte svara på.
3. Arbetsförhållanden. Tänk dig själv: tröjan i Bangkok kostar 10 kronor. Ur dom 10 kronorna ska en försäljare, en detaljist, en grossist och en fabriksägare ha ungefär lika mycket betalt. Hur mycket finns då kvar till tjejen som har sytt plagget? Eftersom att det handlar om illegal produktion finns inga fackföreningar, inga arbetsmiljökontroller, inga lönegarantier, inga sociala avgifter, inga pensionsinbetalningar. Men HM:s arbetare har ju också usla arbetsförhållanden? Kanske det, men de uppfyller i alla fall minimistandarden eller mer i alla tillverkningsländer och lägger extremt mycket pengar på att anlita externa företag som kontrollerar arbetsförhållanden.
 
Topp