• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Armbandsur från CCCP marinen

Mudfold

Basic
Hej!

Står här på kontoret och myglar runt på KS när jag svagt hör en kollega längre bort nämna en klocka hon köpt av någon gubbe på 90-talet som ursprungligen kommer från gamla soviet flottan. Sprang genast över och investigerade. Hon är själv kapten i marinen därav intresset. Historia eller information om klockan fanns inte men jag fick tillstånd att lägga upp några bilder här och se vad experterna tror ;)

IMG_0855.JPG

Den är mekanisk och i väldigt bra skick. Lät som att verket tickar någonstans mellan 3-5 gånger sekunden.

Vad som står på tavlan kan jag inte tyda, förutom texten "CCCP" nere till höger.

IMG_0857.JPG

Ägaren säger själv att den stora texten i mitten på baksidan översätts till "Amfibie". Ingen aning om det stämmer men känns konstigt då fartyget på tavlan såg ut att vara modell större, typ kryssare eller hangarfartyg.

Så vad tror ni? Vad är detta för något spännande? Har vi någon som kan läsa ryska här på KS? :rolleyes:

Mvh
J

IMG_0856.JPG IMG_0858.JPG IMG_0859.JPG

Kan läsa så mycket ryska att hon har rätt i att texten på baksidan betyder amfibie.
Framför CCCP står det "gjord i"

Tyvärr ingen kunskap om klockan i sig att dela med mig av.

Texten på tavlan ser ut att vara samma som den på baksidan! Texten längst ner bak, tror jag har något att göra med att den är manuell, då automatarna har en annan text. Mycket finns att finna i tråden som @Ako länkade till.

@Fixoflex kanske kan flika in mer?

• Like
Reactions: Ako
Jamie J!

Det är en Albatross Amphibia i originalskick (Vostok)! Det står som nämns ovan att den är vattentålig till ca 200m, samt att den är stöttålig!
Ser ut att vara i mycket fint skick! Tavlan föreställer troligen ett signalfartyg eller motsvarande. Men det tror jag du vet bättre än jag:) Det flesta sk Albatross har oftast någon form av spiontema:nailbiting:

Den är tillverkad under CCCP tiden dvs slutet av 80-talet!

Senast ändrad:
Jamie J!

Det är en Albatross Amphibia i originalskick (Vostok)! Det står som nämns ovan att den är vattentålig till ca 200m, samt att den är stöttålig!
Ser ut att vara i mycket fint skick! Tavlan föreställer troligen ett signalfartyg eller motsvarande. Men det tror jag du vet bättre än jag:) Det flesta sk Albatross har oftast någon form av spiontema:nailbiting:

Den är tillverkad under CCCP tiden dvs slutet av 80-talet!

Waah! Du kunde din sak. Tack. Kollegan blir nog glad för infon :D

Tillbaka
Topp