Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Jag tror absolut att den är korrekt, grattis!Tack för bra tråd! Har just fått hem den här klockan. Timor från ~1940? 31 mm, 99B verk. Skruvade upp klockan och den kickade igång direkt och verkar ticka på helt felfritt, nu uppe i 15h. Kan klockan vara genuin? All input uppskattas, kan inte så mycket om dessa. Har min klocka radioaktiv 226Ra lume? Tänkte ta med den till jobbet och mäta i nästa vecka. Klockan har ett fast bandstift och ett löst. Jag har satt den på ett oanvänt 16 mm band som kommer från försvarsmakten USA, också ~1940.
Ser ut som att min har en Scalloped back, men tavlan liknar Slotted back-modellens mer. Den har t.ex. en sån "lume bar" längst ner på tavlan, mitt över SWISS MADE faktiskt, man ser bara S______E på min. Detta till skillnad från Slotted back-modellen som har denna lume bar lite högre upp, mellan subsekund och lumepricken.Jag tror absolut att den är korrekt, grattis!
Jämför med i tabellen 17b, stämmer väl bra överens? Tom numret är nära!
Var fick du tag på din och vad fick du ge?
Riktigt koolt band, hur får man tag på ett sådant? Vilken bandbredd?
Edit: eller är din en 17a med tanke på boettlocket? Gå in på länken och registrera din klocka till deras register!
Ropade nyss hem den här gamla slitna saken.
Tack! Ja, verkligen en "Dirty dozen", med betoning på dirty. Men den ser "ärlig" utKul köp! Grattis!
Mycket 'charm' på det exemplaret!
Ska vi gå ihop och köra en passaround?Har man ont om tid men gott om pengar kan man ju alltid ta en genväg och köpa alla 12 samtidigt (som något tydligen avser göra). Men hur roligt är det? Det är ju jakten som är det roliga!
Hur går det för dig med hunten @Denke ? Tänker på podcast-uppgiften ni tagit på er. Jag har ju dessutom länkat till två andra i auktionstips tråden som går snart går.
https://www.chrono24.se/all/the-dir...tainless-steel-gents---com1001--id6692568.htm
Härligt krigsbiten! Nice catch @RozzyOk, putsat glaset nu och kan se tavlan och visarna ordentligt nu. Det är inte rost på visarna som jag befarade utan bara gammal radiumlysmassa. Tavlan är riktigt fin! Vad tycker ni? Appropå krigsklocks, ta skydd för fotobombning;