• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att avslöja en fake på handleden

MBx

Cartier
Sedan mitt klockintresse ökat och jag registrerat mig på klockforum börjar jag naturligtvis att kika på vad andra har på sina handleder.:)

Idag träffade jag en kvinnlig bekant som hade en Cartier på handleden.:) Med hänsyn till vad jag känner hos personen skulle den kunna vara äkta.:cool: Men, den skulle också kunna vara oäkta.:eek:

Vad är det som avslöjar om en klocka är (uppenbart) fake om den sitter på någons handled? Några tips att hålla koll på till nästa gång jag träffar personen? (Kommer inte på fråga att diskutera saken med personen i fråga.:dead:;))
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Omöjlig fråga att svara på eftersom det inte finns några övergripande regler (om det inte är såna banaliteter som att den har "falsk" tourbillon, kvartstickande trots att det borde vara mekaniskt urverk, föreställer en modell som inte existerar eller liknande - alltså rena pajasfel).
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det skulle jag nog inte vågat gissa på om jag inte ser klockan ordentligt eller känt på den, sen kan jag inget om Cartier så där behöver jag mer kunskaper. Men kom att tänka på i lördags när jag var i Västerås på ett uteställe så snackade jag med en trevlig kille som sportade en Steelfish, nördig som man är frågade man om man fick klämma på den. Där såg man och kände att det var en äkta på en gång. Min poäng är, att det är svårt att avslöja en kopia bara genom att slänga en blick på den från någons handled.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Något jag uppmuntrar är att leverera en komplimang, först och främst för att jag tycker vi ska släppa på svenska blygheten, men också för att vi är en minoritet som har en baktanke med köpet. Och om man dessutom har en omgivning som delar detta, desto roligare. Samtidigt tror jag du kan se på reaktionen om personen i fråga inte förstår vad du pratar om, "schysst tank", "fin navitimer", "trevlig GMT". Om personen är av lågvattenmärke att bära kopia för att ljuga får det stå för honom/henne.

Så mer klockkomplimanger åt folket!
 

Apansson

Torpare
Generellt sett så har inte så många människor "bra fakes". Jag tror att det är fler människor i storstäderna i alla fall som har riktiga klockor än som har välgjorda fakes (fakes som kostar några tusenlappar och uppåt). Ser du en klocka som ser bra ut så är det nog ganska stor chans att den är äkta. Sen är det ju många thairolex etc, men det ser man ju på lite avstånd.
 

point1

Cartier
Något jag uppmuntrar är att leverera en komplimang, först och främst för att jag tycker vi ska släppa på svenska blygheten, men också för att vi är en minoritet som har en baktanke med köpet. Och om man dessutom har en omgivning som delar detta, desto roligare. Samtidigt tror jag du kan se på reaktionen om personen i fråga inte förstår vad du pratar om, "schysst tank", "fin navitimer", "trevlig GMT". Om personen är av lågvattenmärke att bära kopia för att ljuga får det stå för honom/henne.

Så mer klockkomplimanger åt folket!


Min mor har en Cartier (en tank som hon fått i present), skulle bli väldigt förvånad om hon visste vilken modell det var. Så det där säger nog inte så mycket om det inte är mer ovanliga modeller.
 
  • Like
Reactions: ssl

M021

Rolex
2-Faktor
Min mor har en Cartier (en tank som hon fått i present), skulle bli väldigt förvånad om hon visste vilken modell det var. Så det där säger nog inte så mycket om det inte är mer ovanliga modeller.

Självklart är det som med finare klockor som mottagit dem i gåvor alt. köpt endast pga av att den ser bra ut. Men tror ändå du får ett genuint "Tack", då har du iaf gjort något glad :)
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker oftast det är glasen på klockorna som skvallrar om att det är fake.
Särskilt om man bara ser klockan på någons handled och man inte klämt på den.
/j
 

Eurenius

Den norrländska rörtången
2-Faktor
Det skulle jag nog inte vågat gissa på om jag inte ser klockan ordentligt eller känt på den, sen kan jag inget om Cartier så där behöver jag mer kunskaper. Men kom att tänka på i lördags när jag var i Västerås på ett uteställe så snackade jag med en trevlig kille som sportade en Steelfish, nördig som man är frågade man om man fick klämma på den. Där såg man och kände att det var en äkta på en gång. Min poäng är, att det är svårt att avslöja en kopia bara genom att slänga en blick på den från någons handled.

Så pass, herrn är ute och klämmer på finklockor! Plus i kanten!
 

Oskar

Omega
På tank vet jag inte, men subbar kan man ofta spotta på förstoringen i bubblan, gjorde det senast idag.

Sent from my LG-D802 using Tapatalk
 

christian-h

Vacheron
2-Faktor
Sen är det ju många thairolex etc, men det ser man ju på lite avstånd.

Jag såg en fake Rolex i Thailand, tror jag. Det var en sub och den såg ut lite på detta vis.
water_watch.jpg
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Satt precis på en middag där, relativt välbeställda herrar, diskuterade hur fantastisk kvalité på kopiorna man kunde köpa i Peking och att klockorna var så bra så att till och med polisen jagade försäljaren.

...men man kunde inte pruta, ville man inte betala för fin-kopian för 1500 så fick man nöja sig med den perfekta 500 kronors kvarts-Bratten.

En 'IWC' och en 'Limited edition Breitling' vid bordet men de försäkrade mig att dom hade fler hemma...

...och så var det jag som skämdes och drog för skjortärmen. :facepalm:

EDIT: förmodligen helt OT - var bara tvungen att skriva av mig.
 

Hugii

Audemars
du kanske kan slå vad med henne (lagom 5000:) så kommer det att ligga sen i hennes intresse att bevisa äktheten haha...
annars förstår jag inte prestigen i att bevisa och överbevisa... hon får stå för det helt enkelt "bling-bling" ;)
 

Pope

Cartier
Kan nog vara rätt så knivigt. T.o.m om man öppnar bättre kopior.
Men det vanliga Thai-dravlet som halva flyget från Bankok har på armen är ju bara Schmäck och kan nog avslöjas snabbt om man har det minsta känsla för kvalitet.
 

Pope

Cartier
Va fan, här försökte jag göra en grej men blev bortkopplad. Stå ut om det blir dubbelpost!

Gogglade lite och ser att det är fan svårt om man som jag aldrig haft en viss modell i sin ägo.

Har aldrig ägt en 1680 red som är en av de hetaste klockorna out there.
Så ni som inte heller har en på armen eller i garderoben säg vilken som är fake...?
Och goggla inte bilder nu. Ingen prestige här, bara ärligt första intryck.

Detta görs givetvis i studiesyfte för det är sjukt intressant.
image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
image.jpg
 

Pope

Cartier

Men va fan! Läs lite för helvete. :D

Hade vart lite småkul om nån fick en chans innan ett läskigt pro öppnar trynet.

Så ok. Det är den sista och vad jag förstår den första oxå. Kan ha fel, snabbt goggel.

Men vem ser det här om man inte är en totalt insnöad klocknörd som klämt på skiten hur många gånger som helst.
Sitter rätt verk i hade jag lätt kunnat gå på en blåsning.
 
Topp