• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att bygga en vettig 60-tals IWC, a.k.a. att koka soppa på en spik

Jag fick pris på 165€, plus ”skatt” å frakt från Bethge i Tyskland. Blev tipsad av Tidlösa Ur i Uppsala att de skulle vara duktiga.

Michael Young ville inte måla min JLC.

Senast ändrad:
Jag fick pris på 165€, plus ”skatt” å frakt från Bethge i Tyskland. Blev tipsad av Tidlösa Ur i Uppsala att de skulle vara duktiga.

Michael Young ville inte måla min JLC.

Sättet han skriver på får mig att tro att han inte är särskilt sugen på att kolla på min heller (även om han inte ger ett uttalat nej).

Bethge var ett nytt förslag. Kollar med dem!
Fick du nånsin din JLC fixad, och har du i sånt fall bra bilder på den?

Har inte fixat JLC, jag har hållit på att vela i ett år, så jag kan vela lite till.
Haha, alright. Då kanske det blir jag som lämnar bildreferenser istället. :)

Du sitter inte på en mejladress jag kan skicka en förfrågan till? För att hitta en adress på deras hemsida övergår verkligen mitt förstånd. Kontaktsidan är ju helt tom...
Testade iofs med en klassisk info@... och hoppas på det bästa.

Tack för inspiration @Anders Forsberg
Nu har jag just köpt mig ett eget (idiot)projekt.
auktionsvara_1130189_stor (1).jpg
auktionsvara_1130377_stor.jpg

En IWC Cal 854 i 18k

Ett bandhorn behöver riktas
Gravyr måste bort och ersättas med ny
Tavlan måste renoveras

Det sjukaste är att jag efter vinnande bud måste googla på modellen för att jag inte vet hur stor den är... :banghead:

Men men det blir nog bra... Eller ngt...

Tanken är att jag ska renovera tavlan och någonstans på tavlan (troligen under automatic) skriva in ena sonens initialer eller efternamn (men vi har olika efternamn så känns lite udda med efternamn).

Sedan ska jag leta upp ett till objekt och tillslut ge grabbarna varsin fin och unik studentpresent.

Galet? Ja.
Ekonomiskt vettigt? Ehhhmmm.....:greedy:
Nervöst? Som fan
kul? Hell yeah :cigar:

En IWC Cal 854 i 18k

Tavlan måste renoveras

Det sjukaste är att jag efter vinnande bud måste googla på modellen för att jag inte vet hur stor den är... :banghead:

Tanken är att jag ska renovera tavlan och någonstans på tavlan (troligen under automatic) skriva in ena sonens initialer eller efternamn (men vi har olika efternamn så känns lite udda med efternamn).

Sedan ska jag leta upp ett till objekt och tillslut ge grabbarna varsin fin och unik studentpresent.

Galet? Ja.
Nervöst? Som fan
Tavlan är ju iofs nästan lite för fin...

Tavlan är ju iofs nästan lite för fin...
Gör inte så nu. Min hjärna är förvirrad så det räcker...

Men.
Jag har 16 år på mig så kommer ta det lugnt med val av guldsmed och tavelrenoverare. Så den kommer brukas med ofixad tavla nu.

Edit. Vill minnas att jag sett ngn som doppat en tavla i citron med sjukt bra resultat
Har jag drömt?

Gör inte så nu. Min hjärna är förvirrad så det räcker...

Men.
Jag har 16 år på mig så kommer ta det lugnt med val av guldsmed och tavelrenoverare. Så den kommer brukas med ofixad tavla nu.

Edit. Vill minnas att jag sett ngn som doppat en tavla i citron med sjukt bra resultat
Har jag drömt?
Hehe, finns vätskor för rengöring. Problemet är ju främst när tryck ligger på vattenlöslig lack...

Hehe, finns vätskor för rengöring. Problemet är ju främst när tryck ligger på vattenlöslig lack...
Ja vi får se om det blir det projekt jag hoppas på men hur som ska det få ta tid. Kommer inte stressa med ngt. Ska först njuta lite av min första 18k gulguldsklocka så som den är nu.

Jag ska sedan hitta en kompetent guldsmed med erfarenhet av klockor som kan rikta bandhornet och ta bort gravyren (antar att man fyller i först och sedan polerar ned)?.

Självklart tar jag gärna emot tips på guldsmed från alla som kan tänkas ha tips.

Sedan har jag typ 14-16 år på mig att fixa tavlan beroende på hur lång tid det tar att hitta guldsmed.

Men visst. Om tavlan är trevlig irl kommer jag väl bara rikta bandhornet och använda för mig själv och sedan jaga två andra. Har som sagt 16 resp 18 år på mig... ;)

En IWC Cal 854 i 18k

Tavlan måste renoveras

Galet? Ja.
Nervöst? Som fan
Roligt projekt! Lycka till och håll oss uppdaterade :)

Grattis - kul projet och hoppas att avkomlingen blir nöjd sedan :)

Tycker det är roligt hur IWC stabilt misslyckats med trycket av lysmassan kl. 12! Vartenda ex. jag har sett har detta problem.

Tillbaka
Topp