• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att byta eller att inte byta krona

Hej Klocksnack!

Jag lämnade in min Datejust 16220 för service hos Rob E. och har nu fått ett kostnadsförslag skickat till mig.

Kostnaden för service landade på 7 400 SEK vilket jag har uppfattat som ett normalt pris.
Klockan var i behov av service då "oljan är torr i flertalet lager i urverket".

Lite längre ned i kostnadsförslaget så förklarade de att kronan måste bytas för att garantera vattentäthet.
Detta skulle landa på 600 SEK.

Jag vänder mig till er med mer kunskap och erfarenhet om hur jag ska resonera kring det hela.
Självklart behöver klockan en god service för att fungera men är ett byte av krona nödvändigt?

För att tillägga så har jag inga som helst planer på att sälja klockan utan syftet är i stället att bevara den i min ägo.

Skulle ett byte av krona helt förstöra värdet på en innan orginalklocka?
Är det nödvändigt att utföra service hos en AD som t.ex. Rob E?
Hur skulle ni tänka kring detta för att bevara värdet och samtidigt bevara livslängden?

Med vänliga hälsningar,
Gaston

Byt den!
Jag vet inte någon som skulle tacka nej till en välomhändertagen klocka om den någon gång skulle säljas.
Service hos AD är inte nödvändigt, men jag tror inte att du skulle spara så mycket på att ta den någon annanstans.

Sen frågar du vad gäller att bevara värde och livslängd, jag förstår faktiskt inte vad du menar med att ett kronbyte på något sätt skulle vara negativt. Det är positivt på båda dessa punkter. Det är inte så att vi pratar om någon ultra-rare gammal modell utan en vanlig datejust. Ta hand om klockan och byt kronan för bövelen! Du har ju själv skrivit att du inte ska sälja den heller, då vill du väl ha en så välvårdad klocka som möjligt?

Senast ändrad:
Kronan är en slitagedel. Se det som att byta kamrem. Hur dumt vore det inte om bilentusiaster likt vissa klockentusiaster helt plötsligt sa, "nej fan, jag ska hålla min bil original, inte fan byter jag kamrem!"

Och nej, kronan de byter ut din gamla mot skiljer sig inte från din originalkrona.... det är en likadan krona!

Klockor är till för att användas, och vissa, ett fåtal klockor blir mer av en samlingsgrej och skulle kunna ses som en investering, en Datejust är inte en av dessa klockor... skärp er.

Byt. Huruvida med vilken sannolikhet den gamla kronan skulle öka risken att vatten läcker in låter jag vara osagt, men det är inte kul att stå där med en vattenskadad klocka när det hade kunnat undvikas för 600kr.

Med ett serviceintervall på 10 år byter man krona vid service. Det är standard att byta krona för att ens få garanti på servicen.

Tillbaka
Topp