• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att dra ut kronan för att bli av med fukt är en myt

Jag hade nog litat på urmakaren som sett klockan. Det är ju alltid en avvägning mellan servicepris, hur mycket vatten som kommit in etc.
Saltvatten är ju alltid lite värre tyvärr och skador kan visa sig senare.

Tack för svar :heart:! Det var bara lite kondens på glaset och klockan är bara 2.5 år gammal, så då avvaktar jag nog med service ett par år.

Klart att det är skillnad på mängden vatten i klockan. Faktum är att alla klockor innehåller tillräckligt med fukt i luften för att det ska kunna bildas kondens. Tag ex. en dykare, värm den till 40 grader och lägg sedan en droppe iskallt vatten på glaset så ser du att det bildas kondensdroppar på insidan av glaset.

Som jag skrev tidigare så hjälper en utdragen krona överhuvudtaget inte eller alldeles för lite om man har fått in vatten. Klockor klarar mer vatten än man tror om man bara får bort fukten snabbt och sedan låter urmakare serva.

Sedan är det stor skillnad mellan kranvatten, saltvatten eller pool vatten (klor).
Köp en Sinn med AR och övriga tekniker gjorda för att slippa dessa problem. :) :) Min 757 har upplevt lite värmeväxlingar utan minsta tendens till kondens.

Från g-shock tråden; @Ncs fick tips från uret.se hur han skulle lösa fuktproblem på sin gshock square...
Som sagt ett standardsvar men det känns märkligt ändå. Jag menar, om det är fukt i klockan och du drar ut kronan och låter den torka upp betyder det ju ändå att klockan inte är tät + att den förmodligen inte mår bra av vattnet som redan tagit sig in. Tack och lov ska uret skicka en ny klocka till mig och inte en "upptorkad".

Tillbaka
Topp