• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att duscha med en krona utskruvad

Pater J

Basic
God afton

Jag har letat lite här på forumet för att få svar på en frågeställning.

Jag har råkat hoppa in i duschen med min Submariner och kronan i utskruvat läge.

Är det någon här som kan säga om Rolex har tagit höjd för detta och att klockan trots utskruvad krona ändå håller viss täthet mot vatten?

Vänligen
/ PJ

God afton

Jag har råkat hoppa in i duschen med min Submariner och kronan i utskruvat läge.

Är det någon här som kan säga om Rolex har tagit höjd för detta och att klockan trots utskruvad krona ändå håller viss täthet mot vatten?

Vänligen
/ PJ
Yes, googla på twinlock eller vad du har på din. Är en packning mot axeln.

Om du vill testa om du fått in vatten kan du lägga en isbit på glaset och se om det blir kondens på insidan.

God afton

Vänligen
/ PJ
Garanterat gäller inte garantin om den tagit in vatten… (oavsett vad du gjort).
Vattentätheten (ers vattenresisansen) har inget o göra med om kronan är inskruvad eller inte o göra.
Har du inte skruvat o tryck på kronan som en dåre i duschen kan du va ganska lugn 😅

IMG_0944.jpeg
IMG_0946.jpeg
IMG_0945.jpeg

Så här trycktestar Panerai sina. 😀

Finns många klockor som har packning på ställaxeln/bommen av just den anledningen. Rolex tripple lock, Seikos dykare, Panerai med flera. Vissa tillverkare testar till och med tätheten med kronan olåst.
Kan lägga till Planet Ocean här också. Omega garanterar vattentäthet till 50 meter med utskruvad krona/heliumventil. Vet inte hur det är med andra modeller, men det är en feature åtminstone hos PO.

Bilderna är hämtade från Omega Lifetime Magazine: Water Edition.

1000024864.jpg

1000024864.jpg

Senast ändrad:
Finns många klockor som har packning på ställaxeln/bommen av just den anledningen. Rolex tripple lock, Seikos dykare, Panerai med flera. Vissa tillverkare testar till och med tätheten med kronan olåst.
Åh fan, sweet! Uttryckte nog mig lite slarvigt. ”Garanterad vattentäthet” hade varit en bättre formulering, men låter som en säkerhetsåtgärd och friskrivning som jag fått till mig tidigare i såna fall! Tack för rättelsen!

Åh fan, sweet! Uttryckte nog mig lite slarvigt. ”Garanterad vattentäthet” hade varit en bättre formulering, men låter som en säkerhetsåtgärd och friskrivning som jag fått till mig tidigare i såna fall! Tack för rättelsen!
Ska man vara petig så finns det inget som heter garanterad vattentäthet. Vattenresistens heter det.

De flesta seriösa tillverkarna har löst detta lilla bekymmer. Det är ju inte gängorna som tätar, de låser bara kronan alternativt mosar en packning. Med en packning på kronhalsen eller bommen är det lätt löst. Finns ju även kronografer som är täta när man trycker på knapparna under vatten, inte lika vanligt dock.

Är det bara jag? Varför få panik om den tagit in lite fukt? Öppna baklocket o låt den ligga någon dag för att torka ut OM den tagit in mikroskopiskt med fukt.
Givetvis i en större tät omgivning, men fukt är ju ingen obskyr, märklig sak som är farlig om man behandlar den korrekt.

Tror platsen försvårar för @Pater J
Sant. Har man inte möjlighet att öppna så kan jag iofs förstå oron. Men annars så är ju lite fukt ingen fara såvida det inte är saltvatten. Öppna o låta dunsta går kanon. Pivoterna, mainspring, Balans osv har ju vattenavvisande olja/fett.
Visst, kan bli kalkbeläggning på ej funktionell yta, men ingen fara. Det försvinner vid nästa service vid rengöring Påverkar inte funktion.

Är det bara jag? Varför få panik om den tagit in lite fukt? Öppna baklocket o låt den ligga någon dag för att torka ut OM den tagit in mikroskopiskt med fukt.
Givetvis i en större tät omgivning, men fukt är ju ingen obskyr, märklig sak som är farlig om man behandlar den korrekt.
Det där är en skröna. Det krävs en hel del för att ventilera vissa klockor. På den där behöver man säkert plocka ut verket. Att bara öppna en klocka hjälper inte alltid.

Det där är en skröna. Det krävs en hel del för att ventilera vissa klockor. På den där behöver man säkert plocka ut verket. Att bara öppna en klocka hjälper inte alltid.
Nu har jag iofs inte öppnat en nyare rolex. Men tidigare har det aldrig suttit tätningar mellan krona/stem och baklock. Inte heller mellan tavla och baklock. Så om de inte har tätat den ytan nu så funkar det definitivt.

Skön diskussion med intressanta fakta om kronor hit och dit.

Som @Nissestr nämner så skulle jag sitta på fisens mosse om klockan har tagit in fukt. Det finns inte en enda Rolex till salu i landet jag befinner mig och än färre personer som skulle kunna öppna upp och torka eller vad som än skulle behövas åtgärdas.

Oavsett hur förefaller det som om jag skulle vara på säker mark. Håller med om att det inte är gängorna som håller tätt men väl hur o-ringar beter sig om det inte sitter där de ska då kronan är inskruvad.

Alltsammans ger mig faktiskt än fler argument varför jag har med mig just denna rova och bär den som min "beater" här i Afrika.

Vänligen

/ PJ

Testa isbit enligt ovan.
Hmm... vågar man se resultatet hahaha

Senast redigerad av en moderator:
Jag vill inte orsaka panik, men min Seamaster Professional klarade inte av det. Jag minns inte om det var heliumventilen eller kronan. Men det kom in fukt och hela urverket fick bytas. Hoppas din klarar sig bättre🙂

Jag vill inte orsaka panik, men min Seamaster Professional klarade inte av det. Jag minns inte om det var heliumventilen eller kronan. Men det kom in fukt och hela urverket fick bytas. Hoppas din klarar sig bättre🙂
Fast en vanlig SMP har väl inget extra skydd mot utkruvad krona likt modellerna vi diskuterat ovan? En Rolex med Triplock bör därför ha klarat sig fint.

I den här tråden servar jag min tidigare femsiffriga submariner. Och i det länkade inlägget syns packningarna som håller kronan tät.
Post in thread 'Service av Rolex Submariner 16800'
https://klocksnack.se/threads/service-av-rolex-submariner-16800.188530/post-4812706
Det är både packningar inuti tuben mot uppdragsaxeln samt i botten av kronan och en mellan tub och boett samt en femte mellan tuben och kronan i inskruvat läge. Jag skulle säga att både den packningen utanpå tuben och den i botten av kronan påverkas när kronan skrivs ut. Men som flera varit på kvarstår packningarna på insidan av tuben och är dom inte allt för gamla bör klockan klara en dusch utan problem.

Men man ska vara försiktig. Fick nyligen denna på urmakarbänken, den hade badats på badhus med utskrivad krona.
IMG_9250.jpeg

Lycka till att få bort det där vid nästa service @Deikoo 😅

Senast ändrad:
I den här tråden servar jag min tidigare femsiffriga submariner. Och i det länkade inlägget syns packningarna som håller kronan tät.
https://klocksnack.se/threads/service-av-rolex-submariner-16800.188530/post-4812706
Det är både packningar inuti tuben mot uppdragsaxeln samt i botten av kronan och en mellan tub och boett samt en femte mellan tuben och kronan i inskruvat läge. Jag skulle säga att både den packningen utanpå tuben och den i botten av kronan påverkas när kronan skrivs ut. Men som flera varit på kvarstår packningarna på insidan av tuben och är dom inte allt för gamla bör klockan klara en dusch utan problem.

Men man ska vara försiktig. Fick nyligen denna på urmakarbänken, den hade badats på badhus med utskrivad krona.
IMG_9250.jpeg

Ja, har man erfarenhet av det där samt har öppnat ett antal klockor så borde man ha en bra grundad uppfattning om vad som kan hända med fukt men också vilka urverk då som eventuellt kan motstå en dusch som i detta fall. Jag tackar för dina tankar och ord.

/PJ

IMG_9250.jpeg

Haha ja, lite svårt när urverket också har fått sig ett bad kanske 🤣

Tillbaka
Topp