• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att förlägga sin klocka, måste hänt fler.

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Visst händer det att man har huvudet under armen ibland, men när detta händer och objektet ifråga är en kostsam klocka kan man inte annat än att känna ett sting av oro.
Frugan jobbar och barnen är så stora att de mestadels sköter sig själva. Då passar det bra att fixa saker som inte hunnits med sista tiden.
Jag hade några ärenden att uträtta och betade av den ena saken efter den andra.
På hemväg, nöjd och belåten får jag för mig att det vore fint att tvätta bilen oxå, "visst är jag sen, men det tar ju inte många minuter". Jag kör upp till tvätteriet i området och innan jag kör igång så tar jag av mig klockan, en Rolex Explorer, för att det alltid rinner en massa skum och skit från högtryckstvätten. Jag lägger klockan i ett fack i bilen och börjar busa på bilen utvändigt. "ungarna måste väl börja undra nu, men jag är ju snart klar..." tänker jag och inom någon minut rullar jag hemåt med min skinande blanka Volvo och glömmer i rappet att ta på mig klockan. Kliver ur bilen hemma och inte heller då tänker jag på klockan (förlåt) utan skyndar in.
Sedan går hela dagen, bilen står olåst på garageinfarten utan minsta tankeverksamhet från min sida. Sedan åker vi till stallet, jag och barnen, tänk vad mycket pluspoäng man kan fixa inför hustrun, och mockar skit i två boxar, och hem igen. Bilen är fortfarande olåst...
Sedan går några timmar, och även om jag tänker på att det var lustigt häromdagen, när larmet gick på bilen (undra om nån var på den?) så ligger Explorern där i kylan och mörkret utan notis. Några timmar till och det är dags att hämta frugan när hon slutar jobbet. Vänta får man alltid göra innan hon kommer ut, men under tiden kan man ju alltid slänga på en cd i bilen. Döm av min förvåning när jag kör ner handen i cdfacket och känner... en klocka!
Så kan det gå. Tur att den var kvar.
Men visst måste det finnas fler som gjort liknande grejer...?
DSC_0044-01.jpeg

Visst händer det att man har huvudet under armen ibland, men när detta händer och objektet ifråga är en kostsam klocka kan man inte annat än att känna ett sting av oro.
Frugan jobbar och barnen är så stora att de mestadels sköter sig själva. Då passar det bra att fixa saker som inte hunnits med sista tiden.
Jag hade några ärenden att uträtta och betade av den ena saken efter den andra.
På hemväg, nöjd och belåten får jag för mig att det vore fint att tvätta bilen oxå, "visst är jag sen, men det tar ju inte många minuter". Jag kör upp till tvätteriet i området och innan jag kör igång så tar jag av mig klockan, en Rolex Explorer, för att det alltid rinner en massa skum och skit från högtryckstvätten. Jag lägger klockan i ett fack i bilen och börjar busa på bilen utvändigt. "ungarna måste väl börja undra nu, men jag är ju snart klar..." tänker jag och inom någon minut rullar jag hemåt med min skinande blanka Volvo och glömmer i rappet att ta på mig klockan. Kliver ur bilen hemma och inte heller då tänker jag på klockan (förlåt) utan skyndar in.
Sedan går hela dagen, bilen står olåst på garageinfarten utan minsta tankeverksamhet från min sida. Sedan åker vi till stallet, jag och barnen, tänk vad mycket pluspoäng man kan fixa inför hustrun, och mockar skit i två boxar, och hem igen. Bilen är fortfarande olåst...
Sedan går några timmar, och även om jag tänker på att det var lustigt häromdagen, när larmet gick på bilen (undra om nån var på den?) så ligger Explorern där i kylan och mörkret utan notis. Några timmar till och det är dags att hämta frugan när hon slutar jobbet. Vänta får man alltid göra innan hon kommer ut, men under tiden kan man ju alltid slänga på en cd i bilen. Döm av min förvåning när jag kör ner handen i cdfacket och känner... en klocka!
Så kan det gå. Tur att den var kvar.
Men visst måste det finnas fler som gjort liknande grejer...?
DSC_0044-01.jpeg

Klockan har jag inte förlagt men bilnycklarna, berättat tidigare i Vad gör du och din klocka...
Detta hände när jag befann mig 3mil in i skogen, med nästan ingen telefonsignal och nästan ingen laddning i batteriet!
Men efter att ha engagerat frugan och en kompis samt väntat i kall bil i tre timmar i absolut kolmörker, kom reservnyckeln levererad med bil...

Varför låser du inte bilen? o_O
Alltså, vi bor i ett lugnt villaområde, men visst har det hänt grejer här oxå även om det inte är så vanligt. På dagtid är det dock lugnt. Har man inget av värde i bilen behöver man inte låsa den. Men att lägga en Rolex i bilen är lite väl magstarkt, iallfall för mina nerver. ;)

Skönt att du inte förlagt klockan på något ställe där du inte kunde komma åt den senare. Ett fack i bilen är ju ett ”bra” ställe att glömma klockan på. Men jag reflekterade över samma sak som @Asplund , att inte låsa bilen! Jag låser och larmar allt. Konstant.

You can’t trust nobody. ;)

Alltså, vi bor i ett lugnt villaområde, men visst har det hänt grejer här oxå även om det inte är så vanligt. På dagtid är det dock lugnt. Har man inget av värde i bilen behöver man inte låsa den. Men att lägga en Rolex i bilen är lite väl magstarkt, iallfall för mina nerver. ;)

Jo men ingen försäkring (mig veterligen) täcker en stöld av en olåst bil så kör du inget du har råd att förlora så känns det rimligast att låsa. Lugna villaområden är för övrigt högt upp på listan för biltjuvar.

Jag tappade bort en chronomat tt med utc på roleaux en gång i början av 90-talet. Den var borta typ en kvart innan jag märkte det. Blev hysterisk och härjade runt efter den. Full var jag också och hade råkat sätta på den på fel handled efter att ha förevisat den för nån tjej jag försökte impa på.

Lyckades tappa bort min vintage Speedy på ett hotellrum en gång. Hade begränsat med tid mellan konferens och tillhörande middag och tog av mig klockan och slängde mig i duschen. När jag skulle ta på den igen så var den ingenstans. Letade i panik i en kvart innan jag var tvungen att rusa iväg till middagen. Som tur hade jag en backupklocka med.

Hela middan satt jag med gnagande oro och funderade på var i h*lvete jag kan ha gjort av klockan. När jag äntligen salongsberusad kom tillbaka till hotellrummet vände jag upp och ner på resväskan och där på botten låg den. Snacka om lättnad!
IMG_20171017_174252_820.jpg

Jag tyckte det var onödigt att min Tudor skulle ligga framme när vi åkte bort en weekend så jag "gömde" den på ett bra ställe. Saknande den ett par veckor efter vi kommit hem men kunde fan inte komma på var jag lagt den. Hittades först efter ett halvår. :banghead:

WP_20170216_09_44_05_Rich (2).jpg

Vaknade med ett ryck en morgon för ej så länge sedan efter en blöt afton. Första tanken var på vart jag var, och sen den lilla paniken kring om man fått med sig alla saker hem (blivit av med plånboken en gång vilket inte gav någon mersmak).

Hade iaf telefonen i jeansfickan, plånboken låg på bordet bredvid soffan med snusdosan över sig. Kände instinktivt över vänsterarmens handled så att klockan var där också som det sig bör.. HELVETE! Vart fan är klockan!?!?! :wideyed:

Grävde runt som fan i soffan och runt omkring med en konstant råpanik i kroppen. For ut i hallen för att titta igenom jackan, in på dasset för att se om den va där. Tillbaka ut i hallen, jackan en gång till.. och av en händelse, eller om det var något svagt minne i nån avlägsen del i hjärnan av hemkomsten, så kollade jag i mina skor.. och i högerdojjan låg den intryckt & oskadd :D

Lättnaden efter den pärsen gjorde att man sov gott i några timmar till :)

Tappade bort min Longines conquest. Letade överallt och kom på mig själv flera gånger att ”aha! Där måste den vara!” Men bet varje gång.

Men sen en dag bestämde jag mig för att kolla bilen en gång till och tro på fan att den låg i ryggstödsfacket! Hade på mig den när jag paketöppnade i bilen. Slängde av mig den
och måste ha skickat bak den till frugan i baksätet.

Nästan 4månader var den bort!
BFBE1C6A-98C3-4190-9425-3593A4220B7A.jpeg

Anordnade en passaround tillsammans med @ERIKSON URHANDEL på en sinn 240 st tz i somras.
I samma veva fick jag en inbjudan från desamma att vara med och laga och äta mat med Sjöö&Sandström och kocken Sigrid Baranjy. Smaka på stockholm heter det om jag inte minns fel.
Innan frun och jag åkte till Kungsträdgården hämtar vi upp Sinn-klockan i Sundbyberg.

Väl på plats så fick jag och frun klämma och känna på sjöö & Sandströmklockor. Fick väl något glas vin också.
Efter detta fick vi en helt underbar Råbiff! (Kommer aldrig glömma den) Något glas vin inmundigades väl även där.

Nu skulle det lagas mat! Rickard på Erikson Urhandel och jag stod för bålen.
Där någonstans sket det sig.... När vi kommer tillbaka till hotellet stupar jag i säng och sover som en klubbad säl till förmiddagen.

Huvudet bankar och jag försöker komma ihåg gårdagen.

Klockan!!

Var f*n gjorde jag av klockan? Jag minns att jag gav den till någon trevlig herre som ville klämma. Fick jag tillbaka den? Vad var det för kille egentligen?
Jag ligger säkert en kvart och försöker minnas.
Vad gör jag om jag har supit bort klockan?
Jag får väl bita i det sura äpplet ovh köpa en ny Sinn á 15-16k.
Surt sa räven.

Den allra första Sinn 240 st gz som kom från fabrik ska alltså jag, en j*kla Norbergs-klåpare på besök i människobyn, supa bort första dagen. :mad:

Jag frågar frun lite försiktigt om hon sett klockan.
- Ja den ligger ju i bilen.
Jag springer på taniga ben och bankande huvud och kommer fram till bilen.
Sluter upp handskfacket och tar fram klockan.
Men det är ju såklart den klockan jag hade på mig när jag åkte till Stockholm. Visste det var en Sinn, men inte den 240 som jag nu var övertygad om satt på en annan mans hand eller i värsta fall låg i en av Stockholms rännstenar.

Tillbaka upp på hotellrummet skäms och skäller jag på frun för att hon inte förstod att jag hade tappat bort någon annans klocka.
Vi söker igenom hela rummet men klockan står inte att finna någonstans.
Jag kastar mig på sängen för att begrunda mitt öde. Något känns konstigt med kudden?
I kuddvaret ligger klockan!
Av någon anledning Hr jg tagit av mig klockan och petat in den där!

Det var några jobbiga minuter den förmiddagen!

C4B92DA2-6B78-472C-8E31-3D834CA2E288.jpeg

Anordnade en passaround tillsammans med @ERIKSON URHANDEL på en sinn 240 st tz i somras.
I samma veva fick jag en inbjudan från desamma att vara med och laga och äta mat med Sjöö&Sandström och kocken Sigrid Baranjy. Smaka på stockholm heter det om jag inte minns fel.
Innan frun och jag åkte till Kungsträdgården hämtar vi upp Sinn-klockan i Sundbyberg.

Väl på plats så fick jag och frun klämma och känna på sjöö & Sandströmklockor. Fick väl något glas vin också.
Efter detta fick vi en helt underbar Råbiff! (Kommer aldrig glömma den) Något glas vin inmundigades väl även där.

Nu skulle det lagas mat! Rickard på Erikson Urhandel och jag stod för bålen.
Där någonstans sket det sig.... När vi kommer tillbaka till hotellet stupar jag i säng och sover som en klubbad säl till förmiddagen.

Huvudet bankar och jag försöker komma ihåg gårdagen.

Klockan!!

Var f*n gjorde jag av klockan? Jag minns att jag gav den till någon trevlig herre som ville klämma. Fick jag tillbaka den? Vad var det för kille egentligen?
Jag ligger säkert en kvart och försöker minnas.
Vad gör jag om jag har supit bort klockan?
Jag får väl bita i det sura äpplet ovh köpa en ny Sinn á 15-16k.
Surt sa räven.

Den allra första Sinn 240 st gz som kom från fabrik ska alltså jag, en j*kla Norbergs-klåpare på besök i människobyn, supa bort första dagen. :mad:

Jag frågar frun lite försiktigt om hon sett klockan.
- Ja den ligger ju i bilen.
Jag springer på taniga ben och bankande huvud och kommer fram till bilen.
Sluter upp handskfacket och tar fram klockan.
Men det är ju såklart den klockan jag hade på mig när jag åkte till Stockholm. Visste det var en Sinn, men inte den 240 som jag nu var övertygad om satt på en annan mans hand eller i värsta fall låg i en av Stockholms rännstenar.

Tillbaka upp på hotellrummet skäms och skäller jag på frun för att hon inte förstod att jag hade tappat bort någon annans klocka.
Vi söker igenom hela rummet men klockan står inte att finna någonstans.
Jag kastar mig på sängen för att begrunda mitt öde. Något känns konstigt med kudden?
I kuddvaret ligger klockan!
Av någon anledning Hr jg tagit av mig klockan och petat in den där!

Det var några jobbiga minuter den förmiddagen!

C4B92DA2-6B78-472C-8E31-3D834CA2E288.jpeg
Haha, skön läsning.. Jag är inte ensam alltså :D

Var på hojparty på den goda tiden då kroppen inte gnällde över en natt eller två i ett litet tält. Vaknar en morgon (och har en och annan minneslucka av vad som gjorts natten innan) utan min kära Citizen Crystron vilken jag köpt för min första riktiga lön. Och tyckte så klart att den var dinkan man skulle ha på armen... Letade överallt efter kärleken, men ingenstans fanns den att finna:(. Trettio år senare undrar glinen om de får kolla om det gamla tältet fortfarande duger till en övernattning på rockfestival, och det fick de så klart, kunde ju lämnas kvar på festivalen om de ville. Efter att de rest tältet kommer dotter in och undrar om jag vet vad det är för klocka hon hittat i sidofacket på innertältet!!! Min Crystron fungerade perfekt efter batteribyte:):)

Oj...vet inte vart jag ska börja. Händer mig regelbundet och nu i skrivande stund så har jag ingen aning om vart min Tissot T12 Sonorus håller hus. Postade bild på den på forumet 31:a oktober senast, men den har gått upp i rök.

Problemet är att jag har mitt kassaskåp placerat så krångligt att Mora Träsks "Tigerjakt" framstår som en söndagspromenad i parken i jämförelse med att ta sig fram till kassaskåpet. Bra när det kommer till att försvåra för tjuvar, men dåligt då det gärna blir att jag gömmer klockor istället för att låsa in i kassaskåpet om jag ska iväg någonstans och inte vill ha med klockan.

Hittade min Certina Chronolympic Regatta längst in i en fårskinnstoffla efter att den hade varit borta i ett antal månader.

Senaste klockan som var borta var Sinn U1 som var "borta" någon vecka. Men den vill jag inte vill berätta vart jag till slut hittade då det är ett riktigt bra gömställe som jag nog kommer att återanvända :)

Tillbaka
Topp