• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att gå igång på klockor som inte är tillgängliga

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Är det bara jag som går igång på klockor som inte är tillgängliga över disk? Med det menar jag att du inte kan stövla in i en butik och köpa en idag. Typiskt sett betingar dessa klockor också ett starkt premium vad det gäller priset. Jag tänker då på att de är dyrare begagnad än ny då efterfrågan är så stark. Vintage tillhör ju denna kategori då de slutat tillverkas för längesedan. Vid köp av vintage så krävs det också en viss kunskap för att inte göra bort sig totalt.

Låt mig höra hur ni tänker kring detta. Jag har precis rannsakat mig själv och insett att alla mina klockor uppfyller detta kriterium och att jag gillar det. :)

Är det bara jag som går igång på klockor som inte är tillgängliga över disk? Med det menar jag att du inte kan stövla in i en butik och köpa en idag. Typiskt sett betingar dessa klockor också ett starkt premium vad det gäller priset. Jag tänker då på att de är dyrare begagnad än ny då efterfrågan är så stark. Vintage tillhör ju denna kategori då de slutat tillverkas för längesedan. Vid köp av vintage så krävs det också en viss kunskap för att inte göra bort sig totalt.

Låt mig höra hur ni tänker kring detta. Jag har precis rannsakat mig själv och insett att alla mina klockor uppfyller detta kriterium och att jag gillar det. :)

.jpeg eller så har det aldrig hänt.. om det inte står på Facebook då.

Klart att man går igång på exklusivitet. När man inte kan köpa klockor som är exklusiva pga den tiden och kunskap/skicklighet som har lagts på att ta fram dem, köper man klockor som är exklusiva pga hög efterfrågan.

Fast här handlar det om att ha en klocka och gå igång på att den inte finns att köpa över disk.
Det är väl klart att du känner dig lite mer speciell när du har en klocka som inte längre går att köpa utan att betala extra premium, psykologi. Eller känner dig mer unik för att du minsann pröjsade över listpris.

Det är väl klart att du känner dig lite mer speciell när du har en klocka som inte längre går att köpa utan att betala extra premium, psykologi. Eller känner dig mer unik för att du minsann pröjsade över listpris.

Tror du väger in pengar för mycket i ditt tänkande till skillnad från mig. För att ta ett exempel så tycker jag att din TT med sten är cool för att den inte tillverkas längre. Den utan sten är ocool.

Det finns ju utan tvivel en dragningskraft i det som är svårare att få tag på, inget konstigt i det. Det som jag personligen dock tycker är fantastiskt är att en klocka som Speedy, som trots att den går att få tag i hur enkelt som helst (om man nu inte skall ha en specialversion, 69a med "perfekt" skick etc etc) fortfarande ger mig en alldeles speciell känsla när man sätter den på armen. Den har en historia som är intressant som såklart spelar in en del men sen är själva klockan i min mening fulländad. Det finns ingenting som jag stör mig på hos den utan allting bara andas harmoni.

Älskar även de mer "sällsynta" klockorna jag har och sneglar såklart efter andra, ännu mer svåråtkomliga objekt (5711, 5712, 15202 etc), men Speedy kommer alltid ha en alldeles särskild plats hos mig.

KBT med inriktning mot OWG kan kanske hjälpa om det gått så långt att det påverkar livskvalitén, läs ”Är drabbad ??

Det är dags för RM för din del. Allt man realistiskt sett skulle vilja ha går inte få tag i hos ad.

Utbud och efterfrågan, alltid roligare att ha något som inte alla andra har :)

Senast ändrad:
Gillar att leta upp klockor som på nåt vis är bättre än vad massan graviterar mot.
Om de är lätta att få tag i är det bara ett plus i min bok.

Tillbaka
Topp