• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att gå igång på klockor som inte är tillgängliga

Jag har också funderat kring detta men mig grämer det mest. Ju större mitt intresse blivit genom åren, ju mer kräsen blir jag och har nu landat i att det endast är Daytona och Nautilus i olika utföranden som lockar mig för tillfället. Folk i min närhet menar på att mitt intresse verkar ge mig mer ångest än glädje och så länge man bara jagar enhörningar till listpris så är det ju svårt att säga emot:)

Sen kan man ju oftast köpa dessa modeller med ett bättre samvete ur ett ekonomiskt perspektiv (förutsatt att man inte betalar premium) då man inte behöver oroa sig för förlust och ibland även kan tjäna pengar vid en försäljning. Mer det som gör det för mig än ”statusfaktorn” tror jag.

@John Mayer
Så ditt intresse för klockor har krympt till förmån för ditt intresse för Rolex Daytona och Patek Philippe Nautilus?
Försöker bara vara behjälplig. :pompus:

Det är väl klart att du känner dig lite mer speciell när du har en klocka som inte längre går att köpa utan att betala extra premium, psykologi. Eller känner dig mer unik för att du minsann pröjsade över listpris.
Vilket fack hamnar jag i ...köpte några hulks och batmans...tycker inte de är bland de snyggaste så jag använder nästan aldrig dem men tänker att barnen kan få dem när tiden är inne...

Vilket fack hamnar jag i ...köpte några hulks och batmans...tycker inte de är bland de snyggaste så jag använder nästan aldrig dem men tänker att barnen kan få dem när tiden är inne...

Du har sådana där härliga problem som enbart människor med för mycket pengar har. Njut och var glad! :D

I ett väldigt udda fack, men just det var sött om än lite oklart.

@John Mayer
Så ditt intresse för klockor har krympt till förmån för ditt intresse för Rolex Daytona och Patek Philippe Nautilus?
Försöker bara vara behjälplig. :pompus:

Rolex, AP, PP och IWC är de enda märkena som just nu har klockor som tilltalar mig. Sen har kräsenhet trängt in mig i ett hörn. AP lite för ömtåliga, IWC är de modeller jag tycker är snygga alldeles för stora för min smak, likaså med maxi-case från Rolex och så klarar jag inte av datumbubblan vilket stryker YM, DJ, DD med flera.

Nä, det där är inget jag går igång på.
Fenomenet med överprisade sportrollar är som ett virus. Ett virus som bara sprider sig och som frodas av profithunger och status snarare än klockintresse.
Fenomenet gynnar INGEN annan än de storkunder/gråhandlare som åker i kölistans gräddfil, för att sedan flippa vidare utan att ens plasta av.
Masshysterin har gjort att jag aldrig har varit mindre sugen på en ny Sub eller GMT än vad jag är just nu.
När nya Pepsin släpps kommer galenskapen förmodligen nå nya höjder.

Men jag är inte bitter ;-)

Limiterat kittlar absolut. Dyrt, bara för att det är dyrt och väntelista, kittlar inte alls.

Är lika glad med något billigt limiterat obskyrt militärur på armen som jag skulle vara med den svåråtkomligaste nya stålklockan.

Är kluven där. Alltid nice med saker som är svåråtkomliga men när det är saker som inte är limiterade så blir det ju tillslut att alla äger en sådan och då är ju charmen borta tillslut. Är isåfall mer för saker som är mer udda, behöver inte vara limiterad utan mer saker som sticker ut lite mer. Hade jag tackat nej om jag fått chansen att få tag på en svåråtkomlig pjäs? Verkligen inte.

Först tänkte jag att jag alls inte går igång på limiterade, svåråtkomliga, klockor. Men så tänkte jag på den där Daytona-yachtmastern som Goldberger har, eller Pers samling 4-siffriga stålrolex, eller vissa klassiska Heuer eller överhuvudtaget sånt som inte tillverkas. Ja, jag går igång på att kunna ha ett stycke historia i min ägo som är unikt eller att just äga en äkta limiterad utgåva.
Men, samtidigt har jag en sida som inte vill ha något limiterat, speciellt, oersättligt. För tillfället är jag nöjd med min stålklocka som funkar till allt och snarast blir snyggare av slitage. Går den sönder går den att ersätta. Men det är klart att något mer spännande hägrar vid horisonten..

Det var denna problematik som fick mig att sälja min Diver och mina Smurfar. Även anledningen till att jag aldrig köpt en 116506. Hmm!

Evolutionen har gjort oss giriga på begränsade resurser...

Som tur är har jag aldrig gått igång på submarinern - förutom Milsub:en - så mitt ekonomiska samvete plågas inte av dessa Batmans, Hulks och Pepsis i alla fall...

Hamster med vinstbaserade nötter för framtida uppgångar facket.
Lägg inte det på barnen, dålig ursäkt ;)

Inte nog med att man suktar klockor som är svårtillgängliga (men ändå ekonomiskt realistiska)... efter nån timme online kollar man på klockor helt utanför ens budget. Man blir fartblind:)

För mig är klockor som tjejer, vill ha den snyggaste och mest svårfångade jag kan få. Tyvärr förstör det möjligheten till samlande då jag inte vill hänga med de gamla "tjejerna".

Tillbaka
Topp