• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Att göra en klockresa från billigt till dyrt och tillbaka?

Hur går din klockresa?

• Jag har "mycket" pengar i mina klockor och är glad och lycklig med det

Röster: 56 25.5%
  • Jag vill inte ha så mycket pengar i mina klockor längre, vill minska samlingen etc

Röster: 25 11.4%
  • Jag har numera sålt av det dyra och finner mer lycka och användning i billigare alternativ

Röster: 24 10.9%
  • Jag har ännu inte hunnit utforska/testa det jag vill, avser att slösa mer osv

Röster: 115 52.3%

• Totala väljare
    220

Parabellum

Silver
2-Faktor
Vilka har gjort den klassiska resan från billigare alternativ som Seiko/Certina upp genom Sinn/Oris och genom Omega till Rolex eller valfri dyr klocka (dyrt är det, vad vi än försöker inbilla oss här) för att sedan gå tillbaka och hamna på något mellanting eller ännu billigare och vara lika nöjd och lycklig som när vi ägde/äger de där dyrgriparna som många generellt suktar efter (sk. forumfavoriter, klassiker etc)?

Vill poängtera att billigare inte behöver vara dåligt. Finns ju som redan känt mycket bra märken och modeller som finns för betydligt mindre pengar än vissa "klassiker."

Senast ändrad:
Jag känner inte att jag blir lyckligare av en klocka, jag bara känner mig mer som en riktig person... Jag vet inte hur man skall förklara men jag tycker det är riktigt skönt att sätta på sig en skön dinka och bara vara.... Jag hade kompisens Daytona, guld stål idag på mig och den var riktigt nice, trots att jag aldrig riktigt gillat chronografer men den satt riktigt bra faktiskt...

Jag vet att detta inte var att snacka om man blir lycklig av en ny klocka men jag skulle säga att en ny klocka gör en hel om man älskar klockan... Jag pluggar nu och kommer att köpa en 116000 när jag tar examen som present till mig själv :)

Jag har mailat med med schiphol och frågat om priser på några klockor, jag har inte direkt gjort någon resa från dyrt till billigt osv men jag kan säga att en 116234 med blå urtavla kostar ca 15.000kr mindre på schiphol.

Senast redigerad av en moderator:
Saknar ett alternativ för fullständigheten skull: "Jag har ännu inte mycket pengar i mina klockor men avser att ha det..."
Därmed inte sagt att jag skulle välja det alternativet.

Saknar ett alternativ för fullständigheten skull: "Jag har ännu inte mycket pengar i mina klockor men avser att ha det..."
Sorry, som vanligt när det gäller omröstningar så är det svårt att komma på alla bra svarsalternativ när man skapar omröstningen och det är lite kruxigt i efterhand. Har lagt till ett till alternativ nu iallafall.

Senast ändrad:
Vad menar du? Det är som att jag skulle säga att jag har massor med pengar i mina aktier men dom går nedåt?
Jag vill att mina aktier ska gå uppåt! Är det samma sak?

Hänger inte med på vad du menar. Jag avsåg ett alternativ som skulle avspegla början på "klockresan".
Jag fattar inte själv vad jag menar, haha jag har mina Seiko och jag har börjat billigt och jag kommer att fortsätta med finare klockor när det finns pengar
Väl mött

Senast redigerad av en moderator:
Man kan väl bara utgå från sig själv när det gäller vad som är "dyrt" antar jag och detta baserat på sin egen inkomst/besparingar/kapital.
Jag har gjort resan från relativt billigt, polaren höll på att få blodstörtning när jag betalade över 2000:- för en Seiko på Stansted, till vad som i mitt fall får räknas som dyrt. (DSSD)
Nu har jag gått från min nuvarande "top end" och OWG till att sälja den "dyra" ("Vintage Sub") till att göra ett relativt dyrt nyköp (Aerospace Evo) och ett billigare beg köp (Turtle).
Planen är att behålla ny köpet och eventuellt flippa/byta ut den billigare om suget efter något nytt blir för stort.
Detta är vad min nuvarande ekonomiska situation tillåter då jag även nu mera måste mer eller mindre försörja min gamla mor förutom min "egna" familj.
En tipsvinst i det högre segmentet kan ju givetvis ändra på detta:D.:ap:

Hur man än vrider på det så skiljer det en del på klockor värda 3k vs 100k, självklart inte alltid men ofta. Det gör det ju rätt svårt att få samma känslan om man börjar om igen.

Jag har precis sålt en Reverso för att köpa Sjöö Sandström, som också var där fet började för mig. Har dock en 216570 kvar.

Alternativ tre :) för mig är det dock om klockan/orna är av modellen att de kan bära sina battlescars väl eller inte. En beat up Royal Oak är sorgset, en beat up Panerai är charmigt. Det blir lättare att bruka ett sånt ur

Har faktiskt känt av samma fenomen men då har det varit dyr vs dyrare... Hade gärna velat ha någon fin 15400 eller 116520. Hade en 15400 ett tag men sålde den då det var så mycket pengar i den, kanske skaffar en sådan om några år :angel:

Tja..
började med en
Tissot Quartz
Certina automat
SMP
Sjöö Sandström
Speedmaster
Breitling
Och idag Omega Planet ocean av nyare modell.
(Några fler där emellan också, men det är huvuddragen)

Tror inte jag kommer gå mer uppåt.
Men lovar ingenting.

Svårt att se att jag går neråt på prisskalan igen dock.

Efter den senaste tidens tråkiga händelser med rån, bedrägerier och stölder så är jag mer noggrann med att låsa in mina dyrare klockor utanför hemmet. Det har fört med sig att jag använder mina äldre "billigare" klockor mer frekvent av praktiska skäl. Inser efter den senaste tiden att 1. jag aldrig kommer eller vill bli OWG. 2. Suget efter en riktigt dyr klocka har avtagit ( i min värld +100k)

Jag sa avtagit, en AP RO står fortfarande väldigt högt på önskelistan men jag inser mer än tidigare att det har sina praktiska nackdelar.

Jag började med en Tissot kvartsmodell och har efter det gått över till huvudsakligen mekaniska klockor. Nu sparar jag till en speedy men köper det mesta jag tycker är kul som går under eller runt tusingen. Vintage, ryssar, udda modeller osv.

Som det känns nu så finns det hur mycket kul dinkor som helst mellan 20 och 40 k och det är nog där jag kommer hålla mig, även efter de fattiga småbarnsåren.

Började egentligen på mid level i början av 90-talet med ett par Brattar i det stekiga utförande som då var det hetaste. Sålde under universitetstiden och gled på nytt in i mid level så snart jag var klar. Därefter har jag varit stadig i det segmentet undantaget en period med konsolidering och klivet upp till bankrånare. Inte jag direkt så jag spred på nytt ut mig i mellansegmentet och har även några billigare.

Själv började jag 2009 med några Certinor, sålde av det mesta och fortsatte på vintage (Tudor, Tissot, osv). Sist blev det en Omega SM300 och jag är egentligen nöjd (Men trion SM300, Speedy och Explorer I är en dröm). Jag satsar nu mer på att spara inför framtiden och lägger inte pengar på klockor mer än på service. Det blir troligtvis en Explorer framöver. Men tanken på att bara sätta sig ner med en Sjöö Sandström finns också såklart. Så resan kanske slutar någonstans där för min del och istället spara för kommande barn och ny bostad.

Undantaget arvegods så började jag med Orient Ray, sen blev det Seiko SKX och nu har jag en Speedmaster. Jag kommer nog fortsätta uppåt i prisklasserna ett tag till när ekonomin ger möjlighet. Det står lite fler Omega på önskelistan men även AP RO och Rolex DD finns i drömmarna.

Jag använder fortfarande min SKX som beater, så på sätt och vis har jag inte lämnat det prissegmentet och ser ingen anledning till det. Var klocka har sin plats och är den bra och bekväm så bör man använda den när det passar, oavsett prislapp :)

Började lågt med Camel och Casio, för att röra mig uppåt Omega, Tag och annat. Stannade där länge, men sedan blev det Rolex. Från det "upp" till AP, men sedan tillbaka till Panerai, Omega och Rolex...ett ständigt kretslopp!:)

Jag har haft "dyra" klockor sista 20 åren, men flippat ofta. Med dyra , mellan 50k-100k , nu har jag bytt alla och har "endast" en Skydweller, har fortfarande ej bestämt om det är bättre med 1 300k klocka eller 3 100 k klockor ? Köpte precis en TAG beater , första quartzen på 20 + år och känns faktiskt väldigt nice.

Studsar konstant fram och tillbaka. Det är dock uppenbart att man inte ska tänka klocka per krona om man ser till Rolex tex.. Prislappen är inte speciellt intressant helt enkelt, men då handlar det också om vintage och där är det lite andra regler än nyköpsmarknaden. Man får dock bra mycket fler likes och glada tillrop om man köper de dyra uren...

Hade flertalet dyrare klockor tidigare, sålde bort för jag skulle vara owg, funkade inte, köpte på mig dyrare klockor igen för att senare hitta mitt inre lugn med endast en 114060 och en Evo... men.... en panna och en dressare hade varit trevligt..... suck!

Manar till försiktighet att prata alltför mycket om ens klocksamling i dessa rån- och stöldtider. Så länge klockbudgeten är någorlunda rimlig i förhållande till ens övriga ekonomi är det väl fine. Jag har studsat lite upp och ned genom tiderna för att landa nånstans som känns bra just nu, planerar nog att köpa en till klocka och sen vara ganska nöjd med både budget och antal.

Den rimliga förklaringen till att gå ned i budget är nog för att samlingen känns orimlig i förhållande till den ekonomiska situationen, det kan ju vara en del kapital som binds upp.

Tycker man får tag på mycket bra klockor i spannet 20-50k, både nytt och begagnat. Jag har hellre flera klockor i det segmentet än ett fåtal riktig dyra (+100k). Har svårt att motivera för mig själv att lägga de pengarna på en klocka även om det finns några ikoner som ligger där och som skulle vara mumma att äga t ex Nautilus.

Jag kan väl tycka att jag (nog) kommit till den punkten i livet där jag känner att jag hellre har flera "billigare" (allt är juh relativ) än att ha några DYRA (enligt mig).

Har vart uppe i det högre segmentet för mig, typ Rolex, och vänt. Kände att det blev för mycket pengar nergrävd i en och samma klocka, blev överdrivet försiktig etc etc. Nu håller jag till max 10000:-/klocka vilket är perfekt, kan njuta av klockorna, finns mycket roligt och det går att bygga upp en liten samling också :)

Har klättrat uppåt även om jag aldrig haft en 5k-klocka utan började med Speedmaster Reduced och nu är jag lite i ett vägskäl. Har en Sub som jag är enormt nöjd med, men fluppardjävulen dyker upp då och då. Just nu är det antingen uppåt i pris med Hulk/BLNR eller neråt med Speedmaster FOIS. Varierar lite från dag till dag.

Tillbaka
Topp