• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att gifta sig och sedan mitt under smekmånaden få syn på henne...

Shadyboy

Cartier
Två helt olika ligor.
image.jpeg
image.jpeg
Haha... Jag har läst dina trådar och kollar på dina bilder (snygga sådana!) så pass mycket att jag känner mig som din personliga stalker! Den ser så grymt fin ut på handleden alltså! Men VAD är det som gör att det är två helt olika ligor månne? BP har ju hela flieger-arvet/historiken, 7-dagars in house osv. Vad gör att JLC spöar den? Förutom användbarheten kopplad till väta. Den saknar datum vilket stör lite också. Vet att det är som att jämföra äpplen och päron då det ena är en chronograph och den andra är närmast raka motsatsen... Skulle jag börja ångra mig om jag gör "the switch"?
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Lätt JLC, iaf hade jag tagit skilsmässa på studs.
@yonsson vad visar den vita cirkeln som sen blir vit/röd?
 

xTZ

Cartier
Äh graal hit och graal dit, kommer ju flippas hur som. Gör som alla chefer. Skaffa en Swatch så är du klar! ;)
Skämt åsido. Dom 2 kompletterar varanda grymt bra!
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Hahaha! Men om det blir alltför bildtungt kanske klocksnack fastnar i erat familjefilter i datorn?! Och det vill ni ju väl inte? (Även om kanske andra i hushållet skulle uppskatta en sån funktion, om man har gemensam ekonomi t.ex) Men ok... hang on...

Graalen:
image.jpeg

Utmanaren:
image.jpg


Två helt olika personligheter som ni märker. Big Pilot vs Deep Sea Chrono från JLC. Dåliga bilder men de var de som låg närmast i tel.
Inga problem! Dröm vidare. Sen kan du skilja dig snartboch skaffa en yngre. Många, många här på KS klarar inte ens av en hel smekmånad.
JLCn är grym! Fattar att du suktar.
 

Shadyboy

Cartier
?
JLC alla dagar i veckan. Har den påverkat dig så pass att du funderar på ett byte redan under 'smekmånaden' så har du redan gjort det mentala bytet. Nu gäller det att göra bytet på riktigt bara.
Ingen aning vad BP kom ifrån. Som att den postade utan att jag gjorde något. Och precis som du säger tänker jag... Anar att det mentala bytet redan ägt rum.
 

JohnDoe

Rolex
Någon sa en gång att "bigami är att ha en fru för mycket. Monogami är samma sak." Gäller inte för klockor. Varför välja när du kan få båda? (Säger jag med en man och femton klockor...)
Ja det är inte lätt vare sig man har en eller flera partners (fru/man/?). Alla kräver de att man prioriterar dem istället för sina klockor. Dyrt blir det hur man än gör.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Haha... Jag har läst dina trådar och kollar på dina bilder (snygga sådana!) så pass mycket att jag känner mig som din personliga stalker! Den ser så grymt fin ut på handleden alltså! Men VAD är det som gör att det är två helt olika ligor månne? BP har ju hela flieger-arvet/historiken, 7-dagars in house osv. Vad gör att JLC spöar den? Förutom användbarheten kopplad till väta. Den saknar datum vilket stör lite också. Vet att det är som att jämföra äpplen och päron då det ena är en chronograph och den andra är närmast raka motsatsen... Skulle jag börja ångra mig om jag gör "the switch"?
IWC: Premiumklockor.
JLC: High end, eller haute horologie om man ska tro på JLC.

Allt handlar ju om vad man uppskattar och värdesätter och jag vill ju inte dissa din klocka med min motiverering. :)

Enligt mig JLC DSC en väldigt välavvägd klocka som håller i längden designmässigt och finishen är riktigt bra, den bör dock upplevas bortom butiksljus då JLC-tavlor kan se platta ut i kass ljus. Nästan alltid tröttnar jag fort på en klocka men denna har under ett helt år ständigt tvingat de andra klockorna till klocklådan.

Mycket är ju som sagt en smaksak men IWCn skulle jag varken kalla välavvägd eller detaljrik.
 

Shadyboy

Cartier
IWC: Premiumklocka
JLC: High end, eller haute horologie om man ska tro på JLC.

Allt handlar ju om vad man uppskattar och värdesätter och jag vill ju inte dissa din klocka med min motiverering. :)

Enligt mig JLC DSC en väldigt välavvägd klocka som håller i längden designmässigt och finishen är riktigt bra, den bör dock upplevas bortom butiksljus då JLC-tavlor kan se platta ut i kass ljus. Nästan alltid tröttnar jag fort på en klocka men denna har under ett helt år ständigt tvingat de andra klockorna till klocklådan.

Mycket är ju som sagt en smaksak men IWCn skulle jag varken kalla välavvägd eller detaljrik.
Du behöver inte på något sätt känna att du dissar IWC'n för att du talar ur egen sak! Är tacksam för all feedback jag kan få, och håller med dig om att Big Pilot knappast kan kallas "plottrig" i alla fall. :) Även om jag tycker att finishen är mkt hög på de detaljer som faktiskt existerar. Välgjord på alla sätt och vis, och med en enorm pondus. Och bandet och viklåset är fantastiskt i mina ögon. Men JLC är som du säger väl avvägd. Inte för mycket åt något håll alls vilket såklart gör den extremt användbar. Och möjligheterna att variera banden har ju du visat på tidigare. Där ligger BP i lä, då jag testat att ha andra band men mycket av identiteten sitter i originalbandet vilket begränsar möjligheterna (och intresset) till variation. Man varken kan, vill eller bör bära den på något annat då bandet är brutalt läckert.
Hade gärna sett JLC i verkligheten utanför butikernas 1000 led-spotar men det är ju en smula knepigare att lösa om man inte typ lämnar IWC som pant i butiken och tar ut den på gatan haha... :) Men det där med att den är väl avvägd... finns det någon risk att man börjar tycka att den känns tråkig och karaktärslös? Och hur mycket skulle man störa sig på att den inte har datum?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och det där med att den är väl avvägd... finns det någon risk att man börjar tycka att den känns tråkig och karaktärslös? Och hur mycket skulle man störa sig på att den inte har datum?
Smaksak såklart men jag tycker både boetten och tavlan är riktigt bra och roliga att studera, den har liksom inbyggd karaktär till skillnad mot många andra klockor samtidigt som den med det matta inlägget och den strukturerade tavlan med målade index blir väldigt diskret.

Den kombinationen gillar jag riktigt mycket och det är det som fått mig att gilla klockan mer och mer istället för tvärt om. Jag gillar även att ingen av kronorna inte är skruvade eller signerad och att glaset är lagom kupat.

Det finns väl egentligen bara 3 negativa saker jag tänker skulle kunnat vara bättre.
1: Den har luminova vilket suger men det har ju din IWC också.
2: Originalbandet är 21/20mm, borde vara 21/18mm.
3: Man kan inre köpa till länk för variation.

Men du har väl läst min recension antar jag...
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Smaksak såklart men jag tycker både boetten och tavlan är riktigt bra och roliga att studera, den har liksom inbyggd karaktär till skillnad mot många andra klockor samtidigt som den med det matta inlägget och den strukturerade tavlan med målade index blir väldigt diskret.

Den kombinationen gillar jag riktigt mycket och det är det som fått mig att gilla klockan mer och mer istället för tvärt om. Jag gillar även att ingen av kronorna inte är skruvade eller signerad och att glaset är lagom kupat.

Det finns väl egentligen bara 3 negativa saker jag tänker skulle kunnat vara bättre.
1: Den har luminova vilket suger men det har ju din IWC också.
2: Originalbandet är 21/20mm, borde vara 21/18mm.
3: Man kan inre köpa till länk för variation.

Men du har väl läst min recension antar jag...
Hade det släppts en mekanisk GS-kollumnhjulskronografurverk med 3st vertikala kopplingar och 200m WR i en bra storlek (42mm x inte tjock) så hade jag sålt JLCn direkt och köpt det istället. :)
 

Shadyboy

Cartier
Alltså den är så fin. Älskar dina bilder och har naturligtvis läst recensionen både framlänges och baklänges. Mycket värdefull läsning (eller dyr läsning, beroende på hur man ser det... Blir ju lite ditt fel om jag tvingas köpa en haha!)
 

Shadyboy

Cartier
Viklås saknar jag en smula iofs... Men det kan man ju sätta på ett annat band kanske. Cordura eller så.
 
Topp