• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att köpa en begagnad Rolex Explorer I

Wingman

Breitling
Jag hade bestämt mig.
Det var dags att släppa Gant och DW och vända blickarna mot en annan typ av klocka. En sådan där klocka som skulle kunna få mig att le lite extra varje morgon när jag sätter på den runt min handled. En klocka vars inköp av blir som en milstolpe i livet och som någon gång i framtiden skulle kunna gå i arv till barn eller barnbarn.
Mitt livs klocka, helt enkelt.

Men vilken skulle jag välja?
Klockan jag sökte behövde passa till alla tillfällen, vara självklar på sin stållänk men samtidigt funka lika bra med ett brunt läderarmband, ett svart gummiarmband eller ett färgat Nato. För att bli en klocka att åldras med behövde den vara tidlös i sin design och ha en kvalitet bortom de batteriklockor jag förbrukat.

Så jag började leta.
Googlade, frågade vänner och bekanta med brinnande klockintresse om råd. Besökte butiker, klämde och kände.
Och till slut så hittade jag den - Rolex Explorer I - klockan som tycktes möta alla mina krav.
Men den var dyr. Dyrare än jag hade tänkt mig betala. 55 300 spänn skulle Rob Engström ha för exemplaret som fått mig att dröja mig kvar i butiken i nästan en timme.
För dyrt.
Fan.

Så jag fick ta till plan B.
Återvände till Google, började leta efter begagnade exemplar av drömklockan, hittade mycket som kändes intressant, men vågade ändå inte slå till. Det handlade ju fortfarande om väldigt mycket pengar. Hur skulle man veta att man köpte rätt exemplar, fanns det något specifikt som man skulle akta sig för på en begagnad Explorer I? Och hur skulle man tänka när det kom till värdering av klockan, vad var egentligen en 5, 10, eller 15 år gammal Explorer I värd?
Jag kände mig förvirrad, förbryllad. Skakis och byxis.

Men så fick jag ett tips.
Ett tips om en sida som hette klocksnack.se och som enligt tipsaren var den virtuella mötesplatsen för alla med ett brinnande klockintresse. Där skulle det krylla av människor som vara villiga att hjälpa förvirrade själar som jagade sin drömklocka.
Bingo.

Så här är jag nu och ber om råd.
Vad ska jag tänka på när jag köper en begagnad Rolex Explorer I? Finns det några fallgropar som jag bör akta mig för? Vad är det rimligt att betala för klockan? Och vart bör jag köpa den?
En snabb sökning på Crono24 ger väldigt många olika alternativ, men de får jag inte se i verkligheten för än jag betalat och det känns otryggt. En sökning på Blocket ger ett par alternativ i Stockholmsområdet, här får jag i alla fall chansen att se klockan innan jag slår till. Men nya frågor dyker då istället upp.
Båda annonserna är nämligen från samma säljare - hur ska jag tolka det? Är det någon privathandlare och själv precis klickat hem klockan från Crono24 jag handlar av?
Båda klockorna känns också rätt dyra - stämmer det, eller är priserna rimliga sett till modell och nivå på slitage?

Många frågor ovan, jag vet. Flera av dem är såklart svåra att besvara, men om du har svaret på någon av dem skulle jag verkligen uppskatta om du ville ta dig tid och upplysa mig om saken. Allt som kan få mig att känna mig tryggare inför stundande klockinköp är mer än välkommet.

Stort tack på förhand.
 

Edin

Panerai
Kul att du kommer hit. Om du söker kommer du kunna hitta massor av info. Tror jag sett en recension av Explorer 1.

I övrigt kan jag säga som så att ska du köpa en begagnad klocka är känd servicehistorik viktigt. Med känd menar jag att det ska finnas papper/kvitton på att service är utförd inte bara ord och visor. Du betalar altid lite mer för en med full sett (ask, cert osv.). desto mer desto bättre om man senare ska sälja tycker jag men det finna alla åsikter om detta.

Det enda jag kan säga är att håll dig nära hemma när du ska köpa då du inte kan så mycket. Köpt via forumet är min bästa rekommendation då de flesta är riktigt trevliga.
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Ifall du är ute efter en 36 mm modell så finns det en sådan begagnad till salu hos forumsponsorn
WWW.gripenbro.se Om inte annat så kan du använda den som referensobjekt till ditt sökande :)
Välkommen hit också !
 

tossefar

Cartier
Räkna med i runda slängar 30k. Lite mer med box och papper. Lite mindre om du kan tänka dig utan länk (don't do it).
 

Wingman

Breitling
Stort tack för alla värdefulla tips.
Den från Gripenbro känns intressant. Min utmaning är dock att jag inte är säker på om jag föredrar 36mm eller 39mm. Jag har nämligen endast testat 39mm. Gripenbro verkar ha sitt kontor i Vänersborg och då jag är bosatt i Sthlm kommer jag inte kunna prova klockan innan jag köper den.

Vad tror ni om dessa annonser:
114270 från 2003 med box och cert för 33k - http://www.blocket.se/stockholm/Rolex_Explorer_I___114270_62824586.htm?ca=11&w=1
14270 från 97-98 med box men utan cert för 30k - http://www.blocket.se/stockholm/Rolex_Explorer_1___14270_63892226.htm?ca=11&w=1
Vilka frågor är rimliga att ställa angående dessa annonser?
Det verkar vara samma kille som säljer båda. Är det något man bör vara skeptisk inför?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
En grej du kan göra som ger åtminstone en fingervisning om hur storleken känns för just dig är att knata in i typ vilken uraffär som helst och prova en klocka som är snarlik Explorern och är 36 mm.
Designen kopieras ju mer eller mindre av alla möjliga tillverkare så det blir inte så svårt att hitta tror jag.
Om 36 mm sedan känns ok så lovar jag att känslan när du väl får Explorern runt handleden blir minst 100 gånger bättre :)
 

Freddie L

Panerai
Välkommen!

Jag tycker att du ska prova en 36:a innan du slår till på en sådan. Är du van vid större ur, vilket det verkar som, kan den kännas liten. Å andra sidan har den, enligt KS samlade intelligentia, bättre proportioner.

Jag är i samma sits som du, svårt val mellan storlekarna. Just nu lutar det åt en....


....IWC Ingenieur 3239! Finns visst annat än Rolex därute! ;)
 

Wingman

Breitling
Att prova en annan 36mm-klocka är helt klart en bra idé! Det gäller bara att hitta någon som är tillräckligt lik. Men det ska väl gå..

Något annat jag bör tänka på? Bortsett en dålig servicehistorik, finns det andra fallgropar?
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Den här är väldigt lik. Seiko Sarb033, om du har en Seiko förhandlare i närheten.

Sarb 033.jpg
 

Dixie

Audemars
2-Faktor
36mm är det enda rätta!!! Sen är SEL och luggholes saker att ta hänsyn till. För min del inte så viktigt. B&P inte heller så viktigt utan hellre koll på servicebehov och prissättning därefter. Servad med servicepapper 28-30 skulle jag tro...
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Den som @Asplund sålde hade alla rätt i min bok. Sel, Solid End Links är kanske stabilare och skönare än vikta ändlänkar men det är inte lika kultigt. Luggholes är ju ett även detta ett givet val. Blir ju lättare att byta band också. :)
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Välkommen! Explorer är ett riktigt bra val, är riktigt nöjd med min. 39 vs 36mm är alltid svårt. Frågan är mer om du vill ha det nya som finns i 39mm varianten, nya viklåset, nya urverket med parachrome och paraflex? Sen är frågan om hur stora handleder du har och vilken storlek av klocka du är bekväm med att bära? Jag har 17-17.5cm handleder och är van att bära 40-48mm klockor så 39an är den minsta jag haft på min handled i vuxen ålder. Så här ser den ut på mig. Har även skrivit en djupgående recension på denna klocka som kan vara av intresse för dig att läsa som ändå går i tankarna om att köpa en.
 

Wingman

Breitling
Svårt detta... Jag har rätt stora handleder och precis som Flow så är jag van vid klockor över 40mm.

Vart ligger 39mm varianten i pris?
 
Topp