• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att köpa klocka på blocket som rookie

alexrohlin

Breitling
Hej! Jag skapar detta inlägg för att hjälpa min kära mamma som vill köpa en Rolex. Hon har fallit för Rolex Oyster Date ref 1500 från 1970 som finns på blocket. I annonsen så finns det inte överdrivet mycket information om klockan men det står dock att äkthetsintyg medföljer. Jag tänkte bara kolla om det är någon som köpt Rolex eller andra klockor för en dyrare prispeng på blocket som man kunde få lite tips ifrån. Till exempel hur man vet att man köper en äkta Rolex, eller om det finns frågor som man måste få svar på osv.
(Jag är ny är här så jag har inte koll på reglerna, men kan man länka blocketannonser eller är det inte okej här?)

Tack på förhand!:)
Mvh, Alexander!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Jag tycker den ser ok ut för det priset, du kan kanske fråga säljaren vem det är som utfärdat äkthesintyget.
Ifall det är en AD (auktoriserad återförsäljare) är det väl bara att slå till ?
En sak till, säljaren skriver inget om nyligen utförd service. Ifall säljaren hade låtit utföra service hade höna garanterat skrivit detta i annonsen. Så räkna in den kostnaden i totalpriset (5-6000)
 
Senast ändrad:

Greven

Audemars
Magkänslan säger att klockan är okej, finns bättre Rolexkännare på forumet än jag dock. Men var försiktig med att föra över pengar innan du har klockan i handen. Rekommenderar dig och din mamma att försöka träffa säljaren och dels känna på klockan och för att göra upp affären f2f. Ta inte med kontanter är mitt råd. Finns flera trådar här på forumet med bra tips på hur du gör säker affär. Säljaren är säkert helt reko, men man skall vara väldigt försiktig, speciellt när det gäller en ganska ordentlig summa pengar. Lycka till och hoppas din mamma blir nöjd med klockan om det blir affär!
 

Equilibrium

Garth
2-Faktor
Magkänslan säger att klockan är okej, finns bättre Rolexkännare på forumet än jag dock. Men var försiktig med att föra över pengar innan du har klockan i handen. Rekommenderar dig och din mamma att försöka träffa säljaren och dels känna på klockan och för att göra upp affären f2f. Ta inte med kontanter är mitt råd. Finns flera trådar här på forumet med bra tips på hur du gör säker affär. Säljaren är säkert helt reko, men man skall vara väldigt försiktig, speciellt när det gäller en ganska ordentlig summa pengar. Lycka till och hoppas din mamma blir nöjd med klockan om det blir affär!
Håller med allt @Greven råder er till !
Om du kollar under Köp/Sälj rubriken så ser du en tråd som heter 'Tips för köpare'. Lycka till ;)

Länk till ovannämnda tråd https://klocksnack.se/threads/tips-för-köpare.17056/
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Länken är ett ihopplock men det spelar väl egentligen ingen roll. Kan dock inte se om länken är äkta eller inte. Håller med om att spännet ser lite udda ut. Kan vara poleringen och vinkeln på fotot.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
@yonsson vet vad han snackar om, du kanske kan få tag i en beg stållänk här på forumet ?
Kan inte påstå att jag har stenkoll men en 4-siffrig klocka har inte sålts med en 6-siffrig länk från början. 78350 (som det står på länken) är dessutom till sub/SD medan spännet ursprungligen tillhör en 78360-länk. Ihopplock som sagt men det är högst personligt om det är något negativt eller positivt eftersom vissa föredrar de solida länkarna och det låset som nu sitter på. Om länken är äkta eller inte kan jag inte se på bilderna.
 

alexrohlin

Breitling
Jag för över informationen som jag får här vidare till min mamma och låter henne fundera lite. Ett problem är att jag/vi bor i Västerås och säljaren i Malmö vilket gör det knepigt att se och få känna på klockan i verkligheten samt att mötas hos en AD! Men vi får se:) @equilibrium
 

Rorre

Omega
Jag har aldrig sålt något på blocket och enbart köpt en gång. Mitt köp var väldigt smidigt, men jag har hört otaliga skräckhistorier från folk som försökt sälja. Är det verkligen så illa som folk påstår, och är det värre/bättre när det gäller klockor?

Bidrag gärna med både positiva och negativa historier om era erfarenheter från blocket.
 

hampusg

Panerai
Friends Of KS
2-Faktor
Har läst det mesta av den tråden, men inte sett så jättemycket om folks egna erfarenheter, utan det verkar mest vara bilder på annonser som är lite skeva? Kan man filtrera inom tråden för att se folks berättelser om när de själva sålt något?
Det finns dom som handlar på blocket och det går nog att göra ett och annat klipp. Nackdelen är att risken för skambud, jobbiga köpare/säljare, fakes och bedrägerier blir större där än här på KS
 

Rorre

Omega
Det finns dom som handlar på blocket och det går nog att göra ett och annat klipp. Nackdelen är att risken för skambud, jobbiga köpare/säljare, fakes och bedrägerier blir större där än här på KS
Precis, vilket är den exakta anledningen till varför jag startade den här tråden: för att jag vill höra folks egna historier om deras (försök) till att sälja klockor på blocket.
 
Vilka foliehattar ni är...
Det är ingen fara med Blocket, jag har själv sålt klocka i 500k klassen på Blocket.

Med det sagt så skall man givetvis tänkta till och vara försiktig..

Säljer man en dyrare dinka så skriver man inte ut telefonnumret. Alltid mailkontakt tills man fått förtroende för spekulanten.
Men nu är ju du en köpare.

Jag har köpt åtminstone ett dussin klockor för ett högre värde på Blocket, och oftast är det säljaren själv som tar till försiktighetsåtgärder.
Mötas på offentlig plats, endast Swish m.m.. Har även blivit ombedd att skicka en id-kopia (Vilket jag givetvis gjort, strukit över ett par siffror bara)

Är du osäker på äktheten så ta med en vän som kan sina grejer, eller möts upp hos en handlare.
Men vill du vara helt säker så finns det bara en väg, äkthetskontroll hos AD eller Kaplans som verifierar äktheten på rubbet, samt kontrollerar stöldregister m.m.


Nackdelen med Blocket tycker jag snarare är alla *host* idioter som man tvingas konversera med. Därför brukar jag oftast sälja igenom tredjepart och betala ett arvode istället.
 

Titanium

Omega
Kontrollera klockan hos en Auktoriserad återförsäljare så den är äkta och kolla på samma klocka och jämför pris på t.ex. chrono24, blocket, klockforum och tradera för att se så att priset är bra, kontrollera servicear:) Mvh
 
Topp