• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att kommentera

Jobbar som säljare, ganska ofta men ser trevliga klockor och det brukar jag om tid finns vara noga med att påtala. Det jag tycker är posetivt är att många har en historia kring sin klocka.
 

Oniel

Panerai
Ibland blir det rätt och ibland blir det fel. Gick fram till en kille i en klädbutik förra veckan. Han verkade mest besvärad när jag tyckte att han hade en grym klocka (TT sub).
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har aldrig startat en konversation med någon främling utefter dens klocka. Dock har det nog hänt att jag gett komplimang till en främlings klocka som jag började prata med av någon annan anledning. Men det är nog bara en tidsfråga innan det händer... Man är helt skadad av det här forumet; wrist contact before eye contact
 

Jakobb

Vacheron
2-Faktor
Nej jag brukar avstå av artighet om det är en främling. Däremot är det väldigt uppskattat när man får beröm.
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Ska man kommentera ska man nog göra det direkt och inte stå/sitta och småtitta ett tag innan man säger något. Häromdagen på bussen satt en man mittemot mig med handen hängande på sitt lår och en klocka som skymtade fram under jackärmen. Såg ut som ett lite udda vintageur, men jag är ju inte så bra på att känna igen ordentligt så jag satt där och försökte titta lite diskret. Så märker jag att han tittar undrande (inte konstigt att han undrar varför det sitter ett fruntimmer och glor honom rätt i skrevet) och att i det läget säga "ursäkta min herre, det såg ut som om du hade en schysst dinka, och jag sitter bara och väntar på att den ska titta fram igen" hade kanske låtit lite märkligt...
Men jag tycker absolut att man ska kommentera. Det är väl kul att uppmärksamma sina medmänniskor.
 

mchamoun

Cartier
Jag har kommenterat andra personers klockor och detta har oftast lett till intressanta diskussioner kring klockor rent generellt. Så ja, släng en kommentar, ge gärna beröm, och samtala på om ert gemensamma klockintresse.
 

Osclat

Cartier
Jag har kommenterat andra personers klockor och detta har oftast lett till intressanta diskussioner kring klockor rent generellt. Så ja, släng en kommentar, ge gärna beröm, och samtala på om ert gemensamma klockintresse.
Men hur många av Sveriges befolkning med fina klockor har egentligen ett "klockintresse", det som kan bli lite knasigt. Eller som tidigare sagt att man kan få halvdryga svar eller dylikt. Men det kanske man får ta, ska nog börja kommentera mer! :)
 

mchamoun

Cartier
Men hur många av Sveriges befolkning med fina klockor har egentligen ett "klockintresse", det som kan bli lite knasigt. Eller som tidigare sagt att man kan få halvdryga svar eller dylikt. Men det kanske man får ta, ska nog börja kommentera mer! :)
Om man stöter på dryga kommentarer är det bara att ignorera. Att vara artig skadar aldrig.
 

paradis

Audemars
Sitter någon nära mig, tex. på en Cafereria ock har fin klocka, klart att jag berömmer den.Har också sett att om någon har något fint, så har dom dragit upp tröjan lite , så att man verkligen ser vad det är......
 

Chagall

Cartier
Klart jag göra om någon har något intressant! Folk är generellt jävligt skraja när det gäller att prata med okända människor. Jag ser ingen anledning till det!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
Jag har fått en kommentar en gång och genast kollade man sig över axeln efteråt om man skulle bli rånad efteråt.
Tråkigt att det blir ens "go to"-respons :(

Om man har nått möte och klickar bra
Och den andra har nått kul på armen så har det hänt att man kommenterat på kaffe efter.
 

Vincent

Cartier
Ger alltid en komplimang när jag ser något snyggt! väntar fortfarande på dagen då man stöter på en fellow klocksnackare, hade vart riktigt skoj.
 

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Osvensk som jag är kommenterar jag så ofta som jag kan på en trevlig dinka.

Finns alltid snygga sätt att få in det på!

Har bara fått postitiva reaktioner hittills, och en dag kanske man träffar en KSare!
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Har gjort det någon gång men då bara när jag sett vintageklockor då chansen är större att det finns ett större intresse bakom. Hamnade i samspråk med en kille på bolaget som, precis som jag, hade en gammal Rolex precision på armen. Killen i kassan och resten av kön tyckte det var jobbigt men för oss två var det en kul tillfällighet. Blev dessutom inbjuden på ett event i hans nyöppnade butik:)
 

Chagall

Cartier
Såg en skäggig, långhårig man runt 55-60 isch med en tvåtons Sub idag som tog en bild på den (Inte @TiE ) i Örbero. Hann dock inte säga hej då min buss gick precis då. Någon här?
 
  • Like
Reactions: TiE

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Ska man kommentera ska man nog göra det direkt och inte stå/sitta och småtitta ett tag innan man säger något. Häromdagen på bussen satt en man mittemot mig med handen hängande på sitt lår och en klocka som skymtade fram under jackärmen. Såg ut som ett lite udda vintageur, men jag är ju inte så bra på att känna igen ordentligt så jag satt där och försökte titta lite diskret. Så märker jag att han tittar undrande (inte konstigt att han undrar varför det sitter ett fruntimmer och glor honom rätt i skrevet) och att i det läget säga "ursäkta min herre, det såg ut som om du hade en schysst dinka, och jag sitter bara och väntar på att den ska titta fram igen" hade kanske låtit lite märkligt...
Men jag tycker absolut att man ska kommentera. Det är väl kul att uppmärksamma sina medmänniskor.
Va det du!?
 

Oew

Rolex
Gör det om det är någon speciell klocka som väcker min uppmärksamhet, men mer ofta än inte så blir de mest chockade då någon annan kan mycket mer om deras klocka än de själva. Ska dock tilläggas att jag kommenterade en man på Kaplans som hade en Patek 5980/1r och vi hade en väldigt trevlig diskussion!
 

N.Bathes

Cartier
Folk blir lätt lite nervösa...
Kommer någon fram till mig på gatan och säger
Du fin klocka du har...
Så tittar jag snabbt på han och läser av situationen..
Vill han sno min klocka?.. Kanske en smula överdrivet men tanken slår en!!
Kanske svenskar är lite blyga mm??
Själv gick jag i affären och småhandlare!! Stod vid nötterna!!
Så gick en kvinna i 65 års åldern förbi och kollade, så sa jag
Dyrt med nötter 45:- för en liten påse
Småsnål som man kan vara...
Hon tittade konstigt och svarade ej
Bara mumlade ngt otydligt och snabbade sig iväg och Nej, jag ser i te skum eller konstig ut...
Ibland känner man för att kommentera ngt inför en främling
Ibland kan det funka men ibland blir det skumt...
 

Jimpa

Panerai
Sprang på en montör på jobbet, sneglade och frågade om det var en sub jag såg. Javisst sa han och berättade hur han jobbat ihop sina första löner för köpet. Roligt att jag hade min sub på mig den dagen oxå och vi snackade en stund och jag visade lite bilder på mobilen osv. Trevligt. En annan gång var det min lokala pizzaförsäljare som stod med en som såg ut att vara sprillans ny datejust fast storlek lite större, jag frågade är det en Datejust? Han svarade nej det är en Rolex. Så vettefan... lär köpa pizza där igen och kolla lite noggrannare nästa gång. Hur som helst kul att snacka klockor med folk!
 

Aelgen

Omega
Jag tycker det är trevligt att kommentera andras klockor eller kläder för övrigt. Kanske inte springer fram till någon med en snygg rock på stan och säger "snygg rock" men mycket väl i någon kö eller på flyget. Svenskar är väl generellt lite tillbakadragna så ganska många ser förvånade ut och vet inte riktigt hur de ska reagera medan andra nationaliteter brukar vara mer vana vid det.
Jag reser mycket i min tjänst och har nyligen märkt att just klockor är ett trevligt sätt att påbörja en konversation med grannen om denne nu har en schysst klocka.
 
Topp