• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att konsolidera eller inte?

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag tror jag håller på att konsolidera, har inte köpt något "bara för att den var lite kul" på superlänge.
Mitt intresse har glidit mer mot klockor som smycke, från att ha någon slags samlartanke.

Jag tror att det är bra att ha en tanke med sitt samlande, annars är det lätt att "bara" ha en massa klockor i en hög liksom.

En intressant hobby det här, där inriktningen kan variera så mycket.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Ni som konsoliderat på riktigt, hur känns det? Är ni nöjda med det? Känner ni större glädje i klockintresset eller sparar ni kanske massa tid som innan lades på klockor?

Jag köper klockor/delar/tillbehör typ hela tiden och inser att det knappt är kul längre. Första jag gör är att ta fram luppen och kolla efter brister, och på vintage finns ju alltid sådana så blir typ antiklimax varje gång...

Funderar nu på att verkligen rensa ur och köpa något bra och nice vardagsur (troligen ej vintage så man inte behöver oroa sig så mkt, typ WG DD) men får akut separationsångest med majoriteten av klockorna...
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ni som konsoliderat på riktigt, hur känns det? Är ni nöjda med det? Känner ni större glädje i klockintresset eller sparar ni kanske massa tid som innan lades på klockor?

Jag köper klockor/delar/tillbehör typ hela tiden och inser att det knappt är kul längre. Första jag gör är att ta fram luppen och kolla efter brister, och på vintage finns ju alltid sådana så blir typ antiklimax varje gång...

Funderar nu på att verkligen rensa ur och köpa något bra och nice vardagsur (troligen ej vintage så man inte behöver oroa sig så mkt, typ WG DD) men får akut separationsångest med majoriteten av klockorna...
Skärp dig! Sök hjälp! Nä, men helt ok att lugna ner sig och ta en paus. Kickarna kommer inte lika lätt som förr. Faktumet att du får separationsångest är ju ett tecken på att intresset finns där.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Ni som konsoliderat på riktigt, hur känns det? Är ni nöjda med det? Känner ni större glädje i klockintresset eller sparar ni kanske massa tid som innan lades på klockor?

Jag köper klockor/delar/tillbehör typ hela tiden och inser att det knappt är kul längre. Första jag gör är att ta fram luppen och kolla efter brister, och på vintage finns ju alltid sådana så blir typ antiklimax varje gång...

Funderar nu på att verkligen rensa ur och köpa något bra och nice vardagsur (troligen ej vintage så man inte behöver oroa sig så mkt, typ WG DD) men får akut separationsångest med majoriteten av klockorna...
Jag har sålt av halva min samling, typ 50st, det senaste året eller två. Vissa har varit jobbigt att sälja men de flesta har inte känts alls. Skall sälja av mer och jag tycker att faktiskt att samlandet blivit roligare. Köpen jag gjort för pengarna jag fått in har varit något mer genomtänkta och klockorna används mer vilket är skoj. Värdet på samlingen är dock detsamma som den var innan så det känns inte som ett nerköp, men med det sagt har jag inte köpt något så fint och dyrt som en Rolex utan fortfarande hållt det på en budgetnivå.... med KS-mått mätt.... ”vanliga” dödliga tycker fortfarande att jag är dum i huvudet :) Kan tillägga att jag gått +-0 på mina försäljningar uppdelat på ungefär hälften sålda med vinst och hälften med förlust, kan tänka mig att det inte är lika roligt att sälja av om man gör förlust på varenda klocka. Värdet på min samling är ca100k
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag har sålt av halva min samling, typ 50st, det senaste året eller två. Vissa har varit jobbigt att sälja men de flesta har inte känts alls. Skall sälja av mer och jag tycker att faktiskt att samlandet blivit roligare. Köpen jag gjort för pengarna jag fått in har varit något mer genomtänkta och klockorna används mer vilket är skoj. Värdet på samlingen är dock detsamma som den var innan så det känns inte som ett nerköp, men med det sagt har jag inte köpt något så fint och dyrt som en Rolex utan fortfarande hållt det på en budgetnivå.... med KS-mått mätt.... ”vanliga” dödliga tycker fortfarande att jag är dum i huvudet :) Kan tillägga att jag gått +-0 på mina försäljningar uppdelat på ungefär hälften sålda med vinst och hälften med förlust, kan tänka mig att det inte är lika roligt att sälja av om man gör förlust på varenda klocka. Värdet på min samling är ca100k
Ok tack för att du delar din erfarenhet! Jag kommer nog, som du, gå jämnt ut ungefär på totalen.
Har nu iaf sorterat i olika högar. Spara, troligen spara, troligen sälja resp sälja. En start iaf :)
 

MOL

Cartier
För min del har konsolideringen gått i ryck, drivet av någon slags olustkänsla av att ha klockor som a) inte är i riktigt fint skick eller b) som inte jag ofta använder, liggande samlandes damm. Det brukar växa fram under 3-6 månader en ”på väg bort lista”. Så då säljer jag 4-6 stycken, de som är ”minst” intressanta. Då mår jag kanon! Nöjd! För de pengarna söker jag klättra lite i skick/kvalitet eller bygga en mer fokuserad samling. Lyckas med några misslyckas med andra. Och så går processen om igen. Det finns vissa som utgör fundament i samlingen (håller samman en helhet); vissa som är i jättefint skick men som jag sällan använder (för små t ex) men de mår jag bra av att ha kvar även om de får begränsat med användning. Tror det är nyttigt att intresset går lite i cykler...
 

CptSlow

Rolex
2-Faktor
För min del har konsolideringen gått i ryck, drivet av någon slags olustkänsla av att ha klockor som a) inte är i riktigt fint skick eller b) som inte jag ofta använder, liggande samlandes damm. Det brukar växa fram under 3-6 månader en ”på väg bort lista”. Så då säljer jag 4-6 stycken, de som är ”minst” intressanta. Då mår jag kanon! Nöjd! För de pengarna söker jag klättra lite i skick/kvalitet eller bygga en mer fokuserad samling. Lyckas med några misslyckas med andra. Och så går processen om igen. Det finns vissa som utgör fundament i samlingen (håller samman en helhet); vissa som är i jättefint skick men som jag sällan använder (för små t ex) men de mår jag bra av att ha kvar även om de får begränsat med användning. Tror det är nyttigt att intresset går lite i cykler...
Ungefär så var det för mig också. Jag sålde av en hel del efter att jag skapade denna tråd och känner inte direkt att jag saknar något. Fick en lite dyrare klocka istället som jag är väldigt nöjd med.

För mig är det oftast så att klockor i lådan någonstans i bakhuvudet har en notering som säger till salu eller inte till salu. Grejen är bara att jag oftast inte agerar på det förstnämnda men förr eller senare kommer en känsla av rastlöshet eller liknande som gör att jag drar igång en rensning. Håller helt med om att det finns kärntrupper som sitter 99% säkert dock.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Har nog iaf landat i att den övre raden stannar och kanske/troligen den nedre raden. Fler än väntat som ändå händer löst (ej i bild)...
IMG_20190406_103356.jpg

Har väl dock problemet, då jag gillar billigare ur i grymt skick, att många inte riktigt ger ngt nämnvärt kapital och då känns det lite meningslöst då jag lär få svårt att ersätta dem...
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Har nog iaf landat i att den övre raden stannar och kanske/troligen den nedre raden. Fler än väntat som ändå händer löst (ej i bild)...
IMG_20190406_103356.jpg

Har väl dock problemet, då jag gillar billigare ur i grymt skick, att många inte riktigt ger ngt nämnvärt kapital och då känns det lite meningslöst då jag lär få svårt att ersätta dem...

Flytta genast upp Zenithen till den övre raden :)
 

Strimlaren

Cartier
2-Faktor
Har nog iaf landat i att den övre raden stannar och kanske/troligen den nedre raden. Fler än väntat som ändå händer löst (ej i bild)...
IMG_20190406_103356.jpg

Har väl dock problemet, då jag gillar billigare ur i grymt skick, att många inte riktigt ger ngt nämnvärt kapital och då känns det lite meningslöst då jag lär få svårt att ersätta dem...
Går också i tankarna att konsolidera. Har dock ungefär lika många klockor som på den där bilden :) Tycker det är för många (för mig).

Ett tips kan vara att ta klockorna du är osäker på och lägga undan någonstans i säg tre månader. Har du inte saknat dem så säljer du.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Jag konsoliderar hela tiden då det ger mig en känsla att jag kommer framåt. Jag har dock aldrig hoardat klockor så skillnaden mellan att ha fem eller två är rätt så liten. Jag har inte heller några problem att bära samma klocka i månader så länge som jag gillar klockan i fråga.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Även jag konsoliderar ständigt, då det är en förutsättning för att jag ska kunna göra nya förvärv. Har växlat om lite och kör numera fler "billigare" och enligt mig roligare klockor istället för dyrare och färre. Dock får jag ångest när jag har för många, vilket är fallet just nu...

Har faktiskt gjort en hel utrensning av samlingen när jag köpte lägenhet, det var ångest men också ganska skönt att rensa helt rent (nåja nästan helt).
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Ungefär så var det för mig också. Jag sålde av en hel del efter att jag skapade denna tråd och känner inte direkt att jag saknar något. Fick en lite dyrare klocka istället som jag är väldigt nöjd med.

För mig är det oftast så att klockor i lådan någonstans i bakhuvudet har en notering som säger till salu eller inte till salu. Grejen är bara att jag oftast inte agerar på det förstnämnda men förr eller senare kommer en känsla av rastlöshet eller liknande som gör att jag drar igång en rensning. Håller helt med om att det finns kärntrupper som sitter 99% säkert dock.

Jag tycker att det svårt då man har snöat in på ett visst område. Höll inte du t.ex. på att samla 1000-metersdykare förut? Då är det ju toksvårt att göra sig av med klockor inom ”gruppen” för att byta ut mot andra, åtminstone för mig.
 

Gnomon

Cartier
Håller på, problemet är att när jag går in och säljer på Tradera så hittar jag (av misstag) en till som är dyrare än dem jag säljer.
"Drömmen" är att koka ihop det till 40st, dvs vad som ryms i mina två boxar
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Har nog iaf landat i att den övre raden stannar och kanske/troligen den nedre raden. Fler än väntat som ändå händer löst (ej i bild)...
IMG_20190406_103356.jpg

Har väl dock problemet, då jag gillar billigare ur i grymt skick, att många inte riktigt ger ngt nämnvärt kapital och då känns det lite meningslöst då jag lär få svårt att ersätta dem...
Går ju bättre än väntat.... 7 klockor ut på några dagar... Känns lite jobbigt men ändå bra på ngt vis... (dock är alla ovan kvar)
 

frere

Audemars
2-Faktor
Bra tråd! Går också i konsolideringstankar, om än i mindre skala än många. Fyra-fem färre i lådan vore skönt - jag gillar egentligen inte att ha för mycket prylar. Lyxproblemet är att jag trivs väldigt bra med klockor i klassen 8-20k och inte vet om det verkligen blir fyra gånger roligare med en i klassen 60-90...
 

Salesmayne

Panerai
Jag försöker/vill definitivt halvera samlingen och ge plats för nytt med mer kvalité. Allt behöver inte vara 10-60k pjäser, jag bär mer än gärna billigare Omega mm...men det handlar just om hur ofta klockorna får rastas. De flesta av mina rookie klockor får ingen handledstid alls och då börjar det rimligtvis bli dags att säga hej då. Har dock inte orkat bemöda mig om att sälja dom än, men det kommer garanterat.
 
Senast ändrad:

Olaa

Cartier
får nu igen plats med mina vintageklockor i en låda!:angel: (har iofs 5 ryssar, en modern beater och några fickur som inte räknas just i detta inlägg...) efter många års köpande , testande och säljande... Riktigt skönt att landa ibland, inte ngt direkt servicebehov, inget ur som har ngn störande defekt eller skall fixas, alla klockor ger njutning när dom används!,,, :happyhappy::nailbiting: ...... hmmm, undrar om...... ;) ....
DSC03620.JPG
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
får nu igen plats med mina vintageklockor i en låda!:angel: (har iofs 5 ryssar, en modern beater och några fickur som inte räknas just i detta inlägg...) efter många års köpande , testande och säljande... Riktigt skönt att landa ibland, inte ngt direkt servicebehov, inget ur som har ngn störande defekt eller skall fixas, alla klockor ger njutning när dom används!,,, :happyhappy::nailbiting: ...... hmmm, undrar om...... ;) ....
DSC03620.JPG
Trevlig och bred samling!
 

MOL

Cartier
får nu igen plats med mina vintageklockor i en låda!:angel: (har iofs 5 ryssar, en modern beater och några fickur som inte räknas just i detta inlägg...) efter många års köpande , testande och säljande... Riktigt skönt att landa ibland, inte ngt direkt servicebehov, inget ur som har ngn störande defekt eller skall fixas, alla klockor ger njutning när dom används!,,, :happyhappy::nailbiting: ...... hmmm, undrar om...... ;) ....
DSC03620.JPG
Den Omega tanken - säg till om du vill skapa en lucka :)
 
Topp