• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Att ställa tillbaka klockan men hur?

Rolfex

Omega
Fick lära mig av min morfar, att det bästa för klockan är att dra framåt aldrig någonsin bakåt då fick man sig en örfil. Kuggarna och uret skall ställas framåt i urets riktning som det alltid går, drog man bara bakåt en timme mådde uret och kuggarna mycket dåligt enligt morfar. Så nu när jag ställer en klocka vrider jag alltid framåt, hade morfar rätt? Vill gärna ha svar 35 år senare av ni som kan klockor. Inatt är det ångest igen eller skall jag bara dra tillbaka klockan en timme och spar lite tid!! Hoppas ni på Klocksnack kan svaret är det skadligt för klockan, eller en skröna från förr? Trevlig lördag tack KS!
 

rogart-63

Patek
Fick lära mig av min morfar, att det bästa för klockan är att dra framåt aldrig någonsin bakåt då fick man sig en örfil. Kuggarna och uret skall ställas framåt i urets riktning som det alltid går, drog man bara bakåt en timme mådde uret och kuggarna mycket dåligt enligt morfar. Så nu när jag ställer en klocka vrider jag alltid framåt, hade morfar rätt? Vill gärna ha svar 35 år senare av ni som kan klockor. Inatt är det ångest igen eller skall jag bara dra tillbaka klockan en timme och spar lite tid!! Hoppas ni på Klocksnack kan svaret är det skadligt för klockan, eller en skröna från förr? Trevlig lördag tack KS!
Hade dom ens sommartid förr? Sen får man inte slå små barn heller.
 

Rolfex

Omega
Annars kan du ju dra ut kronan i en timme och stoppa klockan.
Om den har hackande urverk vill säga.

Eller så blir du vild och galen och vrider kronan bakåt ett varv. YOLO liksom ;)
Helt rätt! Jag har trott drygt 35 år att klockan hackar. Visst har jag dragit ur kronan och väntat en timme, men lätt att missa. Smart
Hade dom ens sommartid förr? Sen får man inte slå små barn heller.
Man fick vrida upp hans klockor, nej sommartiden kom senare tur för morfar, men oj om man vred åt fel håll på kronan. Har bara tagit skada av detta troligen!
 

rogart-63

Patek
Gamla väggur som slår hel och halv som man ställer på visarna är väl inte så lämpligt att vrida bakåt . Där flyttar man ju framåt så att slagen hamnar i synk . Så klocka slår två slag när klockan är två . Vriden man bakåt så tror klockan att den är tre fastän den bara är två nästa gång? Därför måste man gå nästan ett helt varv runt . Så att allt hamnar i synk
 

Rolfex

Omega
Gamla väggur som slår hel och halv som man ställer på visarna är väl inte så lämpligt att vrida bakåt . Där flyttar man ju framåt så att slagen hamnar i synk . Så klocka slår två slag när klockan är två . Vriden man bakåt så tror klockan att den är tre fastän den bara är två nästa gång? Därför måste man gå nästan ett helt varv runt . Så att allt hamnar i synk
Tack! Kan vara svaret, väggur hade han tre stycken. Man fick dåligt med sömn när man låg i finrummet och sov. Då trodde nog morfar att det var likadant med armbandsuren. Tack bra svar!
 

Rolfex

Omega
Gamla väggur som slår hel och halv som man ställer på visarna är väl inte så lämpligt att vrida bakåt . Där flyttar man ju framåt så att slagen hamnar i synk . Så klocka slår två slag när klockan är två . Vriden man bakåt så tror klockan att den är tre fastän den bara är två nästa gång? Därför måste man gå nästan ett helt varv runt . Så att allt hamnar i synk
Väcker minnen det du skrev, undra vart alla fina väggur tagit vägen? Tänk vad dom drog upp dom och skötte om dom förr. Säkert var mycket av klockorna svensktillverkade, synd om dom försvinner denna historia.
 

rogart-63

Patek
Väcker minnen det du skrev, undra vart alla fina väggur tagit vägen? Tänk vad dom drog upp dom och skötte om dom förr. Säkert var mycket av klockorna svensktillverkade, synd om dom försvinner denna historia.
Fiins nån snubbe i småland som samlar på väggur .Han har nog de flesta :) Många kan nog inte sova med ett gammalt tickande och slående väggur hemma . Min mamma har ett gammalt Junghans som min morfar hade .
 

Molgan

Cartier
Visst har man ett gammalt väggur, men det står oftast still då man glömmer att dra uppdet, att det dessutom.r en hel betesksp att få igång och ställs det underlättar inte )
Vad gäller armbands-ur är det trevligt med "travellers-gmt" då det är synnerligen enkelt att ställa om timmen utan att ens stanna urverket.
 

Savagear114

Rolex
2-Faktor
Visst har man ett gammalt väggur, men det står oftast still då man glömmer att dra uppdet, att det dessutom.r en hel betesksp att få igång och ställs det underlättar inte )
Vad gäller armbands-ur är det trevligt med "travellers-gmt" då det är synnerligen enkelt att ställa om timmen utan att ens stanna urverket.
Inte man, du har.
 

Rolfex

Omega
Drog ut kronan imorse på ett par ur, vågade inte dra tillbaka bara. Nej väggur håller med dom lät grymt och svårt att sova, men kära minnen dessa klockor! Vi överlevde tydligen denna ångestdag, att dra fram klockan nästa gång är rätt och riktigt? Trevlig söndag.
 
Topp