• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Audemars Piguet Royal Oak 15300ST

BadkarsPiraten

Vacheron


Dags för min första klockrecension och min första recension överhuvudtaget.

Vad är det jag skall skriva om?
Jo, en av Audemars Piguet finaste klockor. Ett ur i perfekt storlek och form, nämligen 15300 i stål.

Specifikationer
Tillverkare: Audemars Piguet.
Modell: Royal Oak.
Refernsnummer: 15300ST.
Storlek: 39mm exkl. krona.
Material: Stål (exakt legering finner jag ej info på).
Vattentäthet: 50m.
Urverk: AP 3120 med 22kt guld rotor, 4.26mm tjock.
Urtavla: Vit, "Grande Tapisserie" och index samt visare i 18kt guld.
Tillverkningsår (mitt ex): 2009.

Boett
Mäter sig till 39mm (lite större än klassiska 36mm) och tillverkad av stål, mesta delen borstad men med polerade vinklar. Både borstning och polering av världsklass, varje övergång och kant är knivskarp och även i de smalaste polerade områderna kan man spegla sig klart och tydligt.
Dock pga den mycket fina borstningen och den otroligt spegelblanka poleringen så medför det att repor syns. Varenda hairline är syns som om den hade dragits emot betong.
Vid länkens infästning är den riktigt skarp och man skulle kunna tro att det går att skära sig på den men den är faktiskt inte vass. Mycket välgjort.

Länken infästs i boetten med 1.5mm skruvar.


Tavla
Denna referens finns med tre olika färger på tavlor. Svart och vit vilka är dom vanligaste samt den klassiska blåa tavlan som är ovanligare av vad jag har förstått.
Tavlan är av en tapisserie tavla som är klassiskt Audemars Piguet och denna tapisserie tavla kallas Grande Tapisserie. Det vill säga att kvadraterna är större än den klassiska, äldre varianten som heter Petite Tapisserie. Och nu för många så svär jag nog i kyrkan när jag säger att Grande faktiskt är snyggare än Petite. Det är helt och hållet subjektivt men jag anser att Grande har bättre storlek på kvadraterna samt så är avståndet mindre jämfört med storleken och ger ett snyggare intryck av tavlan. Mycket mer välbalanserad anser jag.
Index är av 18kt vitguld och detsamma gäller för visarna. 15300 har "AP" loggan vid klockan 12 till skillnad mot den klassiska dubbelstavs index klockan 12. Jag själv anser att det är mycket snyggare med AP som på 15300 och det är en av anledningarna till varför jag själv valde just 15300.
Lumen är kass. Jag vill inte gå ut och säga att den är bra när den inte är det och inte ens heller okej, för det tycker jag verkligen inte att den är.
Den är svår att "ladda upp", syns endast i totalt beckmörker och även då så är den väldigt svag.


Urverk
Urverket är av kaliber 3120 och är ett in-house urverk.
Det är 4.25mm tunnt, innehåller 278 delar och 40 rubiner. Rotorn är gjord av 22kt guld och innehåller Audemars' och Piguet's sköldar.
Frekvensen är 21,600 bph och en gångreserv på mycket trevliga 60 timmar.
Både uppdrag och inställning av tid och datum är oerhört mjukt samt exakt. Det är mycket trevligt att ställa in.
Mycker mer info och "in-depth" bilder kan finnas här: http://www.p178host.com/apgallery/3120/




Krona
Kronan är av den klassiska Royal Oak designen med sex kanter.
Inte mycket att säga än att den har en mycket stor roll i klockans design och är som gjord där den sitter.
AP loggan är etsad i den och det enda jag kan säga är väl att trots det faktum att den är otroligt snygg, så är den mycket jobbig att hantera. Man glider väldigt lätt och den är svår att greppa tag i. Det är tur att man använder den så får gånger, hade klockan varit manuell så hade jag blivit galen.


Länken
Länken är av absolut toppklass.
Jag bar klockan i 3 veckor med länken för tight eftersom jag glömde min extra länkbit hemma när jag reste iväg. Jag hade röda märken runt hela handleden och det såg väldigt illa ut. Ändock så fann jag aldrig klockan obekväm. Den är mycket behaglig, lös som tight. Är du en som gillar att ha länken riktigt tight så är detta absolut något för dig!
Rassel? Det existerar inte.
Den är det bästa jag har haft.

Trots att jag älskar den så har jag ett klagomål. Detta klagomål borde vara antingen vara på boetten eller länken, jag är osäker på vilket. Men för en klocka i denna prisklass ska allting vara perfekt, speciellt designen. Och det är den inte.
Där boetten övergår till länken så är det faktiskt två olika vinklar. Boetten har en vinkel och länken en annan. Länken har en 90 graders vinkel från ovansidan på första länkbiten till kortsidan, medans boetten har en vinkel på kanske 70-80 grader. Detta medför att det blir en konstig vinkel kant vid övergången från boetten till länken.
Det är helt sjukt att dom har gjort på detta sättet och det tog mig 2 veckor innan jag märkte det. Detta är dåligt AP, detta är mycket dåligt!
Dessutom så är den polerade vinkeln på boetten väldigt bred, men när den går över till länken blir den helt plötsligt en tredjedel, kanske till och med en fjärde del så smal!
Vad har ni tänkt med AP? Tillbaka till ritbordet!

Länkbitarna sitter med 1.5mm skruvar och är mycket lätt att byta själv. Extra länkbit kostade mig 2050sek sprillans ny. Saftigt pris, så tappa inte bort en!


Spännet
Denna klocka har ett spänne av butterfly typ.
Spännet är mycket bejhagligt trots att det bygger nästan oroväckande mycket på höjden.
Det innehåller mycket AP logotyper detalj nivån är mycket hög. När man stänger det klickan det till som ett kassaskåp och det är ytterst lite glapp och spel i det. Otroligt hög finish!








Boxen
Trä, pianofinish, ljusbiege läder inuti och tung som f*n.
Kan inte säga mer än helgrym och ge båda tummarna upp.


Övriga intryck och bilder
Det är en klocka som blir ett med armen. Den sitter helt gudomligt bra på armen och ibland märks den knappt av.
Jag finner mig ofta sittandes och stirrandes på den och har svårt att släppa blicken ifrån den ibland. Den skiner helt otroligt i solljus och tavlan har en otrolig 3 dimensionell känsla av sig. Djuper är riktigt grymt!

All in all, en grym klocka. Passar bra till T-shirt som ostruken skjorta. Kostym har jag ej testat eftersom jag aldrig bär det.


Kommande bilder är tagna med min mobiltelefon och kvalitén är därefter.
12045276_10153506562611236_5185661485847257596_o.jpg

12045730_10153506562891236_6772672354093391191_o.jpg

12038677_10153506562616236_2829579275252111822_o.jpg

12002520_10153506562286236_6880926337691370607_o.jpg

12028818_10153506562461236_4152362216311350423_o.jpg

11226082_10153506562871236_9141656246076939675_o.jpg


36mm, 39mm & 40mm
12034349_10153506562471236_8929655299315061941_o.jpg

11845224_10153506562456236_1315342264039595936_o.jpg

12022352_10153506562281236_1938947353968215954_o.jpg



Betyg
3/5 toasters

Motivering:
Klockan är grym. Det finns inget annat att säga om den.
Men även om den är grym så har den sina brister. Och det är brister i designen som jag anser att det borde inte existera. Speciellt övergången från boetten till länken.
En klocka i denna prisklassen bör vara perfekt in i det minsta. Och det är tyvärr inte denna.
AP kan bättre, och dom borde göra bättre.
Därav endast 3 toasters, hade dom övergången från boett till länk varit som den bör vara så hade den fått 4.
5an reserverar jag till den där extrema klockan som jag aldrig kommer få pilla på någonsin, om den existerar.
Missta mig dock inte, detta är en otroligt underbar klocka som kan bli min keeper. Enda som håller mig tillbaka är att det är en otroligt dyr klocka, det är mycket pengar som sitter på armen. Frågan är hur bekväm jag är med att bära den exakt överallt för det är just det man ska göra med en keeper.
Det visar sig med tiden om det är en keeper eller ej.


Avslutar denna recension med två wristshots.
12028638_10153506562276236_8579311462525752827_o.jpg

11069778_10153506562886236_7578694956824415406_o.jpg



Allt för mig denna gång!

BadkarsPiraten.
 

Bomier

Moderator
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för en mycket trevlig och välskriven recension!

Mycket fina bilder också!
(Kan instämma att jag väldigt liknande bedömning av min 15300) ;)

Mvh
Micke
 

Edin

Panerai
Oooh!
Härligt välskriven recension men nu måste jag nog skriva upp dig och @Bomier på "frenemy" listan. Vad gäller den stora missen, för en som aldrig provat en AP Ro, kan det inte bero på att klockan växt från originalet eller avsaknad av handleder i Arnold klass?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Tack för en mycket trevlig och välskriven recension!

Mycket fina bilder också!
(Kan instämma att jag väldigt liknande bedömning av min 15300) ;)

Mvh
Micke
Tack!
Skönt att våra uppfattningar om klockan inte är för olika :)

Oooh!
Härligt välskriven recension men nu måste jag nog skriva upp dig och @Bomier på "frenemy" listan. Vad gäller den stora missen, för en som aldrig provat en AP Ro, kan det inte bero på att klockan växt från originalet eller avsaknad av handleder i Arnold klass?

Haha jag har redan @Bomier på den listan pga hans hulken ;)

Jag är osäker på om det är på grund utav det att klockan har växt eftersom jag har aldrig känt på en 36mm AP.

Riktigt bra!! Bilderna ska du ha extremt mycket cred för.

Tackar! Tagna med hjälp av förstoringsglas i avsaknad av macro objektiv :)

Kul! Riktigt bra skrivet!
Man kan notera att de nyare fick ett annat spänne som inte är ett "A" och "P".

Tack!
Jag ska genast kolla hur det ser ut på 15400. Jag gillar AP på spännet!
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Grattis till en fin klocka och tack för en grym recension! Själv sugen på en liknande fast med svart/blå tavla.

KBK!
Kör Bara Kör!!!

Tack för en bra recension men jag undrar hur du kan störa dig på något som tar två veckor att upptäcka? :D

Tack för att du läste och gillade den!
Jag är inte den snabbaste i alla lägen, men detta är inget jag stör mig på hela tiden men AP borde inte ha gjort denna miss från början anser jag. :)
 

steffe

Rolex
Professional Dealer
2-Faktor
AP 15300 var tidigare den klocka jag ville ha mest. Kan säga såhär, nu vill jag ha den ännu mer!
Tack för bilderna och en grym recension.

Edit: Grattis till klockan också!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kul recension! Fina bilder! Och kul med någon som även vågar ta upp negativa saker! Kudos!

Men klassisk på 36mm? Jumbon är väl den 'klassiska' - och den är ju 39?

Intressant också med jämförelsen mot rollarna. Man tycker alltid att 15300/15400 är en riktig köttbulle jämfört med 15202 och övriga 'ultra thins' och sen ser man den bredvid Rollar och ser hur smäcker den ändå är.

Men petite är ändå alltid snyggast! ;) Se bara vad AP själva sparat till sina 'ultra thins'...
 

Edin

Panerai
Jag spottade en AP RO med just vit tavla igår på skolan (Kräftriket). Dom gör sig verkligen bra i vitt och det kommer definitivt bli en i framtiden även för mig. Synd bara det inte blir imorgon..
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Bra recension och mycket bra bilder, men jag fattar inte riktigt vad du menar med vinkeln från boetten till länken, lust att visa med en bild eller något sådant?
 
Grym recension, gällande spännet så bytte AP ut det på H serie som jag tror är den siste eller näst sista serien til det nya låset som inte är lika snyggt utfällt men som ska vara bättre och skönare, det är det som sitter i 15400 nu...
 

Simpatico

Rolex
Får börja med stort grattis.
Stort tack för att du delar med dig och för dom fina bilderna. Grymt bra.
Det är ju en helt fantastisk klocka - helt makalös.
Står väldigt högt upp på listan men väldigt avlägset i verkligheten. Men någon dag så....
 
Topp