• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Audemars Piguet Royal oak / Patek Nautilus 33 mm för små för män?

Som rubriken avser, jättesugen på en helguld AP royal oak i 33mm, men osäker på hur små de blir på handleden. Jag har väldigt smal handled.

Mailade säljaren på denna som tvärsäkert sa att den är för dam: https://www.chrono24.se/audemarspiguet/audemars-piguet-royal-oak--33mm-gold--id15204822.htm

Langa gärna upp bilder på er som bär royal oak i 33 så man får en känsla för hur stora/små de ser ut på armen.

Alternativet jag också sneglat på är Patek Nautilus i 33mm, någon som kanske bär en sådan och kan ge input eller sett en man bära en 33a och kan ge sin input?

33mm AP på 16.5cm handled. En av de skönaste klockorna jag burit, supertunn och trevlig tack vare kvartsverket.

En 3900 blir nog väldigt liten, skulle tippa utan att vara helt säker att en 3800 bär mer likt en 33mm RO.

Ibland känner jag att jag borde behållt denna.

967F5B43-EC03-4C59-8F81-E7D58EFF929E.jpeg

Som rubriken avser, jättesugen på en helguld AP royal oak i 33mm, men osäker på hur små de blir på handleden. Jag har väldigt smal handled.

Mailade säljaren på denna som tvärsäkert sa att den är för dam: https://www.chrono24.se/audemarspiguet/audemars-piguet-royal-oak--33mm-gold--id15204822.htm

Langa gärna upp bilder på er som bär royal oak i 33 så man får en känsla för hur stora/små de ser ut på armen.

Alternativet jag också sneglat på är Patek Nautilus i 33mm, någon som kanske bär en sådan och kan ge input eller sett en man bära en 33a och kan ge sin input?
Den RO du visar är fel variant, vet inte om den verkligen är 33 mm? Den @aleks visar ovan är den som gäller och den är ett bra herrur. Hade en och det var rätt storlek för mig.

”För dam” - trams! Oerhört ledsamt med såna kommentarer. Trivs du i 33mm ro - kör. Skit i vad säljaren tycker.

Ledsen för OT.

Personligen oroar jag mig mer för att en klocka ska se för stor ut.

Fixera inte för mycket på diameter på klockan och omkrets på handleden, längden ("lug2lug") och bredden på handleden spelar roll också, liksom utformning och färg.

En stor klocka på en smal handled ser inte nödvändigtvis mer "manligt" ut, det kan tvärtom får handleden att se ännu smalare ut.

I värsta fall kan det ha den här effekten... ;)
little-baby-father-s-shoes-29516892.jpg

Jag tycker att RO'n bärs klart större än många andra klockor pga utformningen av bandhornen.
Nautilus kommer säkert kännas mindre.
Sedan tycker jag till skillnad från många andra att det ser rätt fånigt ut med en 33-34mm på en 19-21cm handled:) men på en 16-17 kan det vara helt ok.
Jag har iaf svårt att trivas med mindre storlek än 38mm med mina 18,5-19cm.

Mätte precis min handled, 15 cm max har jag, vad tror ni om nautilus 33mm? Det är ju lite av en bucketlist för mig att ha en PP, dock tycker jag inte de ska vara för blaffiga, men inte heller se alldeles för små ut heller. Att AP kommer sitta fint i 33 mm betvivlar jag inte, längre efter er input speciellt i guld där de upplevs större än silver eller silver/guld.

Mätte precis min handled, 15 cm max har jag, vad tror ni om nautilus 33mm? Det är ju lite av en bucketlist för mig att ha en PP, dock tycker jag inte de ska vara för blaffiga, men inte heller se alldeles för små ut heller. Att AP kommer sitta fint i 33 mm betvivlar jag inte, längre efter er input speciellt i guld där de upplevs större än silver eller silver/guld.

På en "15 cm max" tror jag Nautilusen sitter som en smäck.
Om du inte har en helt platt så borde 33mm fylla ut riktigt bra🙂
Bredden på handleden kan väl inte vara mer än 40-45mm?
Du kan ju alltid småtesta lite genom att klippa ut en papperscirkel i storleken och lägga på handleden, för att känna om det passar.
Om det inte känns litet så är det bara att köra, en klocka bärs ju större pga bandhornen osv.

Nautilus i 33 mm är riktigt liten. Även modellen större är liten då den är kort bandhornspets till bandhornspets.

Kolla efter 12min. Det är en 33a. Har för mig han recenserat den men hittar inte. Han har några mm. större handled än din. Om det passar är det i slutändan bara du själv som kan avgöra.

RO är jättesnygg absolut, men där jag bor är den tyvärr lite main-streem, speciellt i stål.

Visst jag som har mörk hudfärg skulle se helrätt ut i en mindre RO helguld, men som sagt, de känns lite vanliga häromkring. Kanske ändå lägger i en sökes annons om någon här på forumet har någon i helguld.

En Nautilus däremot har jag nog aldrig sett på någons arm hittills live :)

RO är jättesnygg absolut, men där jag bor är den tyvärr lite main-streem, speciellt i stål.

Visst jag som har mörk hudfärg skulle se helrätt ut i en mindre RO helguld, men som sagt, de känns lite vanliga häromkring. Kanske ändå lägger i en sökes annons om någon här på forumet har någon i helguld.

En Nautilus däremot har jag nog aldrig sett på någons arm hittills live :)
Odenplan är alltså RO-epicenter?

Säljaren skickade en bild, hans arm mäter 19-19,5 tydligen. Ser inte direkt liten om man frågar mig men det är helt klart en smaksak eller så tvärljuger han om antingen hans omkrets eller valt att visa en annan klocka :)

Bilagor

• pp.jpeg
    pp.jpeg
    462.3 KB · Visningar: 89

Var försiktig med gamla kvartsklockor från tex AP, kan nog lätt kosta 20 000 kr (minst) att laga den.

Har själv ofta haft en benägenhet att bära mindre klockor, oftast 36 mm DJ eller Explorer I, och hade hoppats att 33 mm APRO skulle kännas bra - men måste erkänna att storleken var alldeles för liten även för mina klena handleder.

Har själv ofta haft en benägenhet att bära mindre klockor, oftast 36 mm DJ eller Explorer I, och hade hoppats att 33 mm APRO skulle kännas bra - men måste erkänna att storleken var alldeles för liten även för mina klena handleder.
Testade du rätt herrmodell? Den länken är lika bred som på 36 mm och med sin integrerade länk kan den inte ha varit alldeles för liten? Ungefär som DJ, och inte mindre än 34 mm motsvarande.

Tillbaka
Topp