• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Auktionsverk säljer fejk / replika utan att påtala det. Är det ens lagligt?

oystercase

Cartier
En polare till mig har designat väldigt snygga brevpapper och kuvert från en (påhittad) advokatbyrå. Dessa skriver han ut på laserskrivare och skickar som "cease and desist" till allehanda snubbar som han stör sig på. Det brukar ta skruv direkt. Naturligtvis utger han sig i breven för att vara företrädare för varumärkesinnehavarna och hotar med feta skadestånd.
Just det att han skickar som riktiga brev med snyggt brevpapper hjälper nog en del.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
En polare till mig har designat väldigt snygga brevpapper och kuvert från en (påhittad) advokatbyrå. Dessa skriver han ut på laserskrivare och skickar som "cease and desist" till allehanda snubbar som han stör sig på. Det brukar ta skruv direkt. Naturligtvis utger han sig i breven för att vara företrädare för varumärkesinnehavarna och hotar med feta skadestånd.
Just det att han skickar som riktiga brev med snyggt brevpapper hjälper nog en del.

Kalasbra idé att utsätta sig för risken att själv åka på en polisanmälan för att göra ett statement :)
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Fast just staten har undantag och får sälja kopior. Rätt kul...
Min far jobbade hela sitt liv på Kronofogdemyndiheten och där har jag för mig att de förstörde kopior av bl.a beslagtagna kläder. Minns att han tyckte det var synd att man inte kunde skänka dessa till behövande istället. Det kanske är annorlunda nu.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Min far jobbade hela sitt liv på Kronofogdemyndiheten och där har jag för mig att de förstörde kopior av bl.a beslagtagna kläder. Minns att han tyckte det var synd att man inte kunde skänka dessa till behövande istället. Det kanske är annorlunda nu.
Gör de säker idag med, men det slinker igenom lite förfalskningar och de får de sälja.
 

Staafen

Hombre murciélago
2-Faktor
Vem ska stoppa dem? De skriver ju indirekt sina egna regler.
Jag tycker att det låter märkligt som sagt. Jag är väldigt tveksam till att Kronofogdemyndigheten, eller andra myndigheter för den delen skulle sälja kopior med vetskapen om att det är en kopia. Om så är fallet är det ju helt galet!

Nu gällde detta inte en myndighet så jag avslutar detta här! =D
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Nä, det där auktionshuset skulle jag hålla mig långt ifrån.
obj_9724_main.jpg
 
  • Like
Reactions: JLW

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
En polare till mig har designat väldigt snygga brevpapper och kuvert från en (påhittad) advokatbyrå. Dessa skriver han ut på laserskrivare och skickar som "cease and desist" till allehanda snubbar som han stör sig på. Det brukar ta skruv direkt. Naturligtvis utger han sig i breven för att vara företrädare för varumärkesinnehavarna och hotar med feta skadestånd.
Just det att han skickar som riktiga brev med snyggt brevpapper hjälper nog en del.
Mindre straff och böter på att plinga på hos den han stör sig på och ge en knytnäve i ansiktet när dörren öppnas.
 

oystercase

Cartier
Kalasbra idé att utsätta sig för risken att själv åka på en polisanmälan för att göra ett statement :)
Mindre straff och böter på att plinga på hos den han stör sig på och ge en knytnäve i ansiktet när dörren öppnas.
Nu yrar ni grabbar. Tänk efter lite.
För det första, hur ska någon spåra och knyta ett sådant brev till någon?
För det andra, vilket lagrum skulle vara tillämpbart för polisanmälan/stämning?
 

Tapiren

Cartier
Den klockan var ju dock inte ”falsk” i sin helhet, även om urtavlan tillsammans med några andra detaljer var eftermarknad. Det framgick ju till och med av värderingen att ändlänkarna var felaktiga, men det framgick inte att även urtavlan var fel och det var där det blev problem. Urtavlan var ju tack vare sina diamanter väldigt värdefull även som eftermarknad, men den hade varit värd ännu mycket mer om den varit äkta.

Sen försökte köparen (med aftonbladets hjälp) kräva kronofogden på skadestånd, trots att han gjorde en redig vinst på klockan (=och någon skada hade därmed inte skett).
 
Senast ändrad:

JLW

Blanda inte ihop mig med JLC!
2-Faktor
Nu yrar ni grabbar. Tänk efter lite.
För det första, hur ska någon spåra och knyta ett sådant brev till någon?
För det andra, vilket lagrum skulle vara tillämpbart för polisanmälan/stämning?
Hela idén och genomförandet av brevet är intressant. Vissa stillar sitt behov att jävlas på det sättet.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Vem ska stoppa dem? De skriver ju indirekt sina egna regler.

Jag tycker att det låter märkligt som sagt. Jag är väldigt tveksam till att Kronofogdemyndigheten, eller andra myndigheter för den delen skulle sälja kopior med vetskapen om att det är en kopia. Om så är fallet är det ju helt galet!

Nu gällde detta inte en myndighet så jag avslutar detta här! =D

De är lika duktiga som tveksamma auktionshus på att plocka bort när man poängterar det för dem.
De två gånger jag skickat och meddelat så har de förvisso svarat lite snorkigt, men sen ändå plockat bort.
 

oystercase

Cartier
Hela idén och genomförandet av brevet är intressant. Vissa stillar sitt behov att jävlas på det sättet.
Knappast ett behov av att jävlas, snarare tvärt om. Ett effektivt sätt att få folk att sluta med dumheter som exempelvis sälja fejkklockor. Betydligt effektivare än förslagen här i tråden att polisanmäla (läs använda samhällets resurser för något som ändå hamnar i en hög och avskrivs) Har aldrig provat min polares metod själv men ibland har man varit sugen.
 
Topp