• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Avbruten skruv till Kronhjul.

Karlssons

Basic
Hej, jag har som många andra här fascinerats av mekaniska urverk och har på senare tid fått för mig att jag ska börja skruva i dem.

I byrålådan har det länge legat en Atlantic Milano som inte funkar så det fick bli projektklockan. Urverket är AS1180.

Jag har bara sett klipp på youtube och läst forum och har så klart ingen riktig aning vad jag håller på med och stötte på patrull tidigt.
När jag skulle skruva av "crown wheel"-skruven så bröt jag av skruvhuvudet och skruven sitter kvar. Ja.. jag viste redan innan att jag skulle skruva åt andra hållet men glömde det så klart när jag satt där med mejseln. plus att skruven gick av nästan direkt utan att jag har "ta i" så att säga.

Vad jag har förstått så finns det verktyg för just detta. T.ex Bergeon 30209. Men vet ni om det finns något annat smidigt sätt att lösa detta? Något som kan göras utan att köpa dyra verktyg helst.

Ibland går det pilla ur gängan. Antingen med en lite oljesticka eller en nål. Finns billiga typ kines verktyg som är som bergeon verktyget.
Går även använda Alun pulver och rosta ur den gamla gängan. 1180 är rätt vanligt verk. Så delar finns det gott om

Tänkte återkoppla om någon annan stöter på samma problem i framtiden. Jag körde Alun-pulver och vatten i en liten glasburk och hade den i vattenbad som jag ett par gånger om dagen försökte byta till varmt vatten. Efter ca 36 timmar var skruven helt upplöst och hålet ser väldigt rent och fint ut. Kul att se att det funkar så bra då detta var något jag aldrig hört talas om tidigare. Så tack för tipset!

Tänkte återkoppla om någon annan stöter på samma problem i framtiden. Jag körde Alun-pulver och vatten i en liten glasburk och hade den i vattenbad som jag ett par gånger om dagen försökte byta till varmt vatten. Efter ca 36 timmar var skruven helt upplöst och hålet ser väldigt rent och fint ut. Kul att se att det funkar så bra då detta var något jag aldrig hört talas om tidigare. Så tack för tipset!
Vad bra att det fungerade och lycka till med fortsättningen 👍

Tillbaka
Topp