• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Avslutningsklocka del 2!!!!

Rolex.jpg

Dröm klockan är ju en rolex Air king men den är ju ungefär 20k utanför budget.

Både Milgauss och Explorer liknar den senaste air-king, och tidigare bör vara i vilket fall tätare än 20k från din budget. Milgauss är dyr, men en explorer från 1990-talet borde vara tillgänglig för mindre än 50,000kr i vilket fall.

Men jag håller med joca, du ska köpa den klockan du vill ha - inte spendera 30,000kr på en i väntan på klocka.

Var och testade sinn 103 st sa och omegan (glömmde ta bild på den) tyckte nog att omegan satt mycket bättre sen var inte lika tjock som sinn och även om de båda är 41 mm så kändes sin mindre för att urtavlan är ju mindre på sinn
79B56EBD-B59C-4E08-B82A-E9A04F479CF8.jpeg

Om valet stod mellan Air king och Aqua terra vilken skulle ni tycka då, rolexen är kanske lite mer rolig för att den är väldigt kontroversiel osv, men den saknar ju också vissa andra funktioner så som lume på siffrorna eller coating på glaset för att solen inte ska reflektera och omegan känndes riktigt nice på armen!

Om valet stod mellan Air king och Aqua terra vilken skulle ni tycka då, rolexen är kanske lite mer rolig för att den är väldigt kontroversiel osv, men den saknar ju också vissa andra funktioner så som lume på siffrorna eller coating på glaset för att solen inte ska reflektera och omegan känndes riktigt nice på armen!
Jag hade nog tagit AT'n av de två men de svar du kommer få är högst personliga så gå på det du föredrar istället för vad andra tycker?

AT alla dar i veckan. Både estetiskt och tekniskt överlägsen.

Rolex släppte precis en pride-Daytona utan att speciellt mycket kommentarer kom, jag tror "kontroversiell" är dels relativt, och dels övergående. Den klocka som varit mest kontroversiell är väl Deepsean och tjockleken på uret. Jag är inte säker att den nya Air-king kommer bli en klassiker, och produceras i 20 år eller vad den gamla nu gjorde, men jag gillar den och skulle absolut kunna tänka mig att köpa en om jag bara fann en sd4k eller deepsea först. Air-king är också en ganska bra klocka, särskilt den senaste som har några ganska trevliga - men inte helt nödvändiga - uppgraderingar.

Rent tekniskt är Omegan en bättre klocka för mindre pengar, men om det var det som frågan handlade om hade du kunna köpa en Casio för 300kr. Men mellan Omega Aqua Terra och Rolex Air-King (eller DJ eller Explorer) finns det inget dåligt val.

om jag skulle uppa budgeten till 50000kr vad skulle ni föreslå då fortfarande samma krav bara att budgeten är 50k nu istället

IMG_3047.PNG
Om du skippar länkkravet och vill ha en klassisk klocka du kan bära med dig hela livet skulle jag rekomendera en Reverso.

Explorer (1 eller 2), Air-king eller Milgauss om vi pratar Rolex.
Seamaster AT, deville eller speedmaster om vi pratar Omega.
Portofino om IWC.

Tycker som tidigare nämnt en SS Royal steel eller Tudor BB 36. Eller ännu bättre spara pengarna och köp din drömklocka, du verkar inte vara långt ifrån :)

Om det skall vara lite lagom dressat och man vill lägga sig väl till i pris o köpa nytt säger jag Tag heuer carrera. Fantastiskt underskattad klocka och coolare boett o band än Omegan. Gå upp lite i pris? IWC ingeneur vit med guldindex. Klart!

Av de förslag som nämnts i tråden är Aqua Terra’n överlägsen både sett till kvalitet och teknik. Ett bra och smakfullt val som uppfyller dina kriterier.

Vänligen
Forumets undersköterska
Hmm jag är inte så säker på att det är så rätt att påstå att ATn är överlägsen en ny OP eller IWC. Inga fel på ATn men Omega har ju inte kantats bara av rosor längs den coaxiala vägen...Skulle jag trettio år fram i tiden välja mellan en beggad AT o OPn från 2018 är mitt bet att jag skulle välja Rollen.

Tillbaka
Topp