• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa betalande företagen för klockor i Stockholm – Tips och råd

Theron

Omega
Hej alla!

Jag överväger att sälja min Omega Seamaster Aqua Terra (ref. 220.10.41.21.02.004) till ett företag i Stockholm.

Finns det några företag ni rekommenderar som betalar bra för klockor? Jag är särskilt intresserad av att höra om erfarenheter och vilka företag ni tycker är mest pålitliga och generösa med sina erbjudanden.

Det kanske är rätt utav dumt att sälja till företag, då privat garanterat ger mer pengar? Har aldrig sålt en klocka förut så kom gärna med förslag på vad ni anser är bäst.
 

Bilagor

  • IMG_1848.jpeg
    IMG_1848.jpeg
    379.3 KB · Visningar: 2

Jesper

Cartier
2-Faktor
Hej alla!

Jag överväger att sälja min Omega Seamaster Aqua Terra (ref. 220.10.41.21.02.004) till ett företag i Stockholm.

Finns det några företag ni rekommenderar som betalar bra för klockor? Jag är särskilt intresserad av att höra om erfarenheter och vilka företag ni tycker är mest pålitliga och generösa med sina erbjudanden.

Det kanske är rätt utav dumt att sälja till företag, då privat garanterat ger mer pengar? Har aldrig sålt en klocka förut så kom gärna med förslag på vad ni anser är bäst.
Självfallet ska du sälja privat.
 

FlipSwede

Rolex
Självfallet ska du sälja privat.
Men om man nu inte vill tjafsa med folk

Få sk "Skambud" som man ligger sömnlös över I veckor

Riskera få en käftsmäll och bli utan varesig pengar eller klocka

Värdesätter sin tid/bekvämlighet högre en de extra pengar ett privatsälj ev inbringar vs auktionshus/Näringsidkare

Och tvåhundratolv andra orsaker till varför man inte vill sälja själv.

Att en seriös näringsidkare skulle "Betala Bra" i förhållande till nedanstående är inte osannolikt.
Men givetvis vill de ha betalt för sitt arbete (som du inte vill göra) och det faktum de ska dessutom vara bank.

Lämna på ett seriöst auktionshus och stenhårt förhandla säljprovis tror jag ger mest I näven om man bortser från att göra allt sälj-jobb själv.
Nackdel att det tar den tid det tar tills auktionen är över och pengarna utbetalda.

Låta en näringsidkare som saluför beg klockor ta den mot kommission är nästa möjlighet

Att sälja den till ovanstående Näringsidkare ger förmodligen minst I handen då denne nu skall stå all risk.
 

Jackdaw

Omega
Hej alla!

Jag överväger att sälja min Omega Seamaster Aqua Terra (ref. 220.10.41.21.02.004) till ett företag i Stockholm.

Finns det några företag ni rekommenderar som betalar bra för klockor? Jag är särskilt intresserad av att höra om erfarenheter och vilka företag ni tycker är mest pålitliga och generösa med sina erbjudanden.

Det kanske är rätt utav dumt att sälja till företag, då privat garanterat ger mer pengar? Har aldrig sålt en klocka förut så kom gärna med förslag på vad ni anser är bäst.

Det där var en fin och lite ovanligare AT. Varför funderar du på att sälja den? 🙂
 

Mr. Potatohead

Omega
2-Faktor
Men om man nu inte vill tjafsa med folk

Få sk "Skambud" som man ligger sömnlös över I veckor

Riskera få en käftsmäll och bli utan varesig pengar eller klocka

Värdesätter sin tid/bekvämlighet högre en de extra pengar ett privatsälj ev inbringar vs auktionshus/Näringsidkare

Och tvåhundratolv andra orsaker till varför man inte vill sälja själv.

Att en seriös näringsidkare skulle "Betala Bra" i förhållande till nedanstående är inte osannolikt.
Men givetvis vill de ha betalt för sitt arbete (som du inte vill göra) och det faktum de ska dessutom vara bank.

Lämna på ett seriöst auktionshus och stenhårt förhandla säljprovis tror jag ger mest I näven om man bortser från att göra allt sälj-jobb själv.
Nackdel att det tar den tid det tar tills auktionen är över och pengarna utbetalda.

Låta en näringsidkare som saluför beg klockor ta den mot kommission är nästa möjlighet

Att sälja den till ovanstående Näringsidkare ger förmodligen minst I handen då denne nu skall stå all risk.
Auktionshusen tar ut provision både från köpare och säljare, vilket i praktiken såklart innebär att säljaren betalar all provision. De har bara valt att förpacka prissättningen så att det inte ska bli så tydligt. Räknar du ihop all provision så brukar det hamna runt 30%.

De flesta handlare är väl billigare än det?
 

DrDre

Patek
Hej alla!

Jag överväger att sälja min Omega Seamaster Aqua Terra (ref. 220.10.41.21.02.004) till ett företag i Stockholm.

Finns det några företag ni rekommenderar som betalar bra för klockor? Jag är särskilt intresserad av att höra om erfarenheter och vilka företag ni tycker är mest pålitliga och generösa med sina erbjudanden.

Det kanske är rätt utav dumt att sälja till företag, då privat garanterat ger mer pengar? Har aldrig sålt en klocka förut så kom gärna med förslag på vad ni anser är bäst.

Om jag vore som du så skulle jag först prova att sälja den här på KS.

Om du lägger dig i den lägre delen av intervallet av vad de brukar säljas för så borde du få den såld och det ger dig nog mest i handen. Jag har själv aldrig sålt ngt här på KS men jag förmodar att du inte drabbas av samma "shit storm" som om man försöker sälja på ett helt öppet forum. (Löjliga skambud, märkliga bytesaffärer, folk som backar ur sent osv).

Handlare eller auktionsfirmor tar rätt mycket i provision (el motsvarande) så det finns ett rätt stort prismässigt utrymme för en köpare och säljare att komma överens.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Håller med dig. Det är främst tjafset med att sälja privat som jag vill skippa. Tack för det!
Du kanske också överskattar ”tjafset”. Jag har gjort över 100 klockaffärer och min bild är att det bara är tjafs på billigare klockor (upp till 10/20k). Klockor för 50 och uppåt är de smidigaste affärerna. ”Jag tar den. Var ska jag swisha?” - klart.
 

Theron

Omega
Du kanske också överskattar ”tjafset”. Jag har gjort över 100 klockaffärer och min bild är att det bara är tjafs på billigare klockor (upp till 10/20k). Klockor för 50 och uppåt är de smidigaste affärerna. ”Jag tar den. Var ska jag swisha?” - klart.
Du har säkert helt rätt. Jag har aldrig sålt en klocka så har inte den erfarenheten. Brukar du träffa köparen i ett café eller liknande vid F2F?
 

Kessler

Rolex
2-Faktor
Du kanske också överskattar ”tjafset”. Jag har gjort över 100 klockaffärer och min bild är att det bara är tjafs på billigare klockor (upp till 10/20k). Klockor för 50 och uppåt är de smidigaste affärerna. ”Jag tar den. Var ska jag swisha?” - klart.
Olika för alla och skiljer sig från fall till fall. Jag själv har sålt flera klockor under 10k här på KS utan problem och generellt har det ju varit skönare att sälja här än på Blocket/Tradera/Facebook. Generellt bättre stämning på en sån här sida.

Men det är klart det kan vara skönt att sälja till butik men även där kan man ju råka ut för tjafs. Mitt tips till TS är väl att sälja här på forumet men som vanligt gäller "köp säljaren/köparen" och kolla upp tidigare referenser om såna finns och hur personen beter sig i meddelanden osv.
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
Men om man nu inte vill tjafsa med folk

Få sk "Skambud" som man ligger sömnlös över I veckor

Riskera få en käftsmäll och bli utan varesig pengar eller klocka

Värdesätter sin tid/bekvämlighet högre en de extra pengar ett privatsälj ev inbringar vs auktionshus/Näringsidkare

Och tvåhundratolv andra orsaker till varför man inte vill sälja själv.

Att en seriös näringsidkare skulle "Betala Bra" i förhållande till nedanstående är inte osannolikt.
Men givetvis vill de ha betalt för sitt arbete (som du inte vill göra) och det faktum de ska dessutom vara bank.

Lämna på ett seriöst auktionshus och stenhårt förhandla säljprovis tror jag ger mest I näven om man bortser från att göra allt sälj-jobb själv.
Nackdel att det tar den tid det tar tills auktionen är över och pengarna utbetalda.

Låta en näringsidkare som saluför beg klockor ta den mot kommission är nästa möjlighet

Att sälja den till ovanstående Näringsidkare ger förmodligen minst I handen då denne nu skall stå all risk.
Ja det e klart vill man förlora ex antal tusen så det ju upp till var och en.
 

FlipSwede

Rolex
Auktionshusen tar ut provision både från köpare och säljare, vilket i praktiken såklart innebär att säljaren betalar all provision. De har bara valt att förpacka prissättningen så att det inte ska bli så tydligt. Räknar du ihop all provision så brukar det hamna runt 30%.

De flesta handlare är väl billigare än det?
Nej det gör de inte.
Alltid tar ut provis I bägge ändar alltså. Fråga mig gärna hur jag vet det.

Att de däremot gärna gör det om de kan är väl en självklarhet?
De är inga välgörenhetsinrättningar utan ska tjäna maximalt på sin verksamhet.

Men I slutändan är det en affär vi talar om.
Det är bättre att få tjäna 25000kr än 0kr om kunden går till konkurenten istället om säljprovis inte sätts till noll.
 

FlipSwede

Rolex
Ska knipa en ny. Så det är främst en fråga om pengar. Gillar dock klockan riktigt mycket, men den ska bytas ut med en Speedmaster.
Om du ska köpa en ny klocka kan det ju vara ide att fråga om butiken tar emot inbyten speciellt om det är samma märke och kanske Tom köpt I samma butik.

Smidigare affär än så går ju knappast att göra,även om det förmodligen inte ger dig "Bästa Pris"
 

Theron

Omega
Om du ska köpa en ny klocka kan det ju vara ide att fråga om butiken tar emot inbyten speciellt om det är samma märke och kanske Tom köpt I samma butik.

Smidigare affär än så går ju knappast att göra,även om det förmodligen inte ger dig "Bästa Pris"
Absolut. Håller helt med dig. Den nya klockan är dock från en officiell Omega-butik så inbyte går inte.
 

FlipSwede

Rolex
Absolut. Håller helt med dig. Den nya klockan är dock från en officiell Omega-butik så inbyte går inte.
Om du är I Sthlm så hoppas jag du iallafall tittar in på Biblioteksgatan.

Trevlig personal&gott blask&slafs,samt att de faktiskt får de svåra bitarna ävem om dessa givetvis går till "Bra Kunder"
Nackdel är att sist jag var in var det listpris som gällde.
Inga rabatter öht.
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
Det beror ju helt på vilka kunder DU som okänd privatnisse når och vad de är villiga att betala vs vilka kunder ett välkänt auktionshus/etabletad näringsidkare når.

Men självklart ska de ha betalt för sitt arbete.
Dom gånger jag kollat med företag så har dom betalt löjligt dåligt kontra vad du kan få privat. Så för mig e det no brainer.
 

FlipSwede

Rolex
Dom gånger jag kollat med företag så har dom betalt löjligt dåligt kontra vad du kan få privat. Så för mig e det no brainer.
Självklart betalar ett vinstdrivande företag så lite som möjligt I inköp för att maximera sin vinst.
Det är ju själva iden.

Men för att överleva måste de ju ha kunder I bägge ändar.
Både de som tycker betalning vid försäljning till och från är okej.

Jag säger inte emot dig att oftast får du mer I näven vid ett avslut om du gör allt säljjobb själv.
Men andra värdesätter annat än klämma ut de sista 25-30% som en privatnisse kanske kan göra jmfrt med vad en näringsidkare ger I inköp.

Tex det jag listade I mitt inlägg ovan.
 

Theron

Omega
Om du är I Sthlm så hoppas jag du iallafall tittar in på Biblioteksgatan.

Trevlig personal&gott blask&slafs,samt att de faktiskt får de svåra bitarna ävem om dessa givetvis går till "Bra Kunder"
Nackdel är att sist jag var in var det listpris som gällde.
Inga rabatter öht.
Absolut. Där har jag varit en del. Har däremot aldrig köpt en klocka där. Får väl ta och göra det så man hamnar på deras ”good” lista.
 

Jesper

Cartier
2-Faktor
Självklart betalar ett vinstdrivande företag så lite som möjligt I inköp för att maximera sin vinst.
Det är ju själva iden.

Men för att överleva måste de ju ha kunder I bägge ändar.
Både de som tycker betalning vid försäljning till och från är okej.

Jag säger inte emot dig att oftast får du mer I näven vid ett avslut om du gör allt säljjobb själv.
Men andra värdesätter annat än klämma ut de sista 25-30% som en privatnisse kanske kan göra jmfrt med vad en näringsidkare ger I inköp.

Tex det jag listade I mitt inlägg ovan.
Det e ju inte direkt svårt att sälja privat.
Ja alla har vi olika plånböcker.
 
Topp