En annan reflektion ang. klassiska GMTs är ju deras avsaknad i många märkens sortiment.
Som en jämförelse kan man ju säga att vad gäller klassiska dykare så finns ju hela skalan från top-segmenten ner till lågprismärken. Alla med i princip väldigt liknande utseende, och med "normal" 60 min bezel.
Jag kan fortsätta denna lista nästan i det oändliga. De flesta har en variant i sin line-up, t.om. i flera färger.
Om jag däremot försöker hitta i praktiken ovanstående modell av klocka, men med 24h bezel och en ytterligare visare för 24h vistning, då tar det i jämförelse med dykarna ovan, nästan tvärstopp direkt.
Med god vilja kanske man landar på dessa, om det är det dykar inspirerade utseende man tänker sig.:
Där i ärlighetens namn inte Longines och Bell&Ross har den klassiska looken pss som i dykarexemplen. Christoffer Ward finns inte längre i sortimentet med svart urtavla, och Pagani Design är, ja, Pagani design.
Dvs. ytterst få alternativ, nästan allt under Rolex pris är icke existerande, samt att man måste kompromissa med bezelns färg, eller titta på micro märken.
Sen finns det massor med exotiska GMT varianter, dvs. exotiska vad gäller utseende om man igen jämför med dykarexemplen.
Känns som att det är ett märkligt medvetet val av de som gör klockor. Inte helt tydligt varför. Är det någon som fattar?
Dykare som ser likartade ut verkar inte vara något problem, men för GMTs, där är det något helt annat.