• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Har lite Scandic poäng som jag måste börja ta ut. Närmare 400k. Ser att de har fått till ett samarbete med SAS där man kan omvandla Scandic poäng mot SAS. Är nivå guld i SAS IOM nivån på Scandic. 2 poäng motsvarar 1 poäng SAS poäng.

Frågan är hur hittar man ”prisvärda” resor utifrån poängen? Eller någon som har tips på hur man kan komma billigare undan osv.

Har lite Scandic poäng som jag måste börja ta ut. Närmare 400k. Ser att de har fått till ett samarbete med SAS där man kan omvandla Scandic poäng mot SAS. Är nivå guld i SAS IOM nivån på Scandic. 2 poäng motsvarar 1 poäng SAS poäng.

Frågan är hur hittar man ”prisvärda” resor utifrån poängen? Eller någon som har tips på hur man kan komma billigare undan osv.
Om du har 200k Eurobonus poäng kommer du väldigt långt givet att du har en 2-4-1 voucher. Du kan se vad de kostar med sas på nedan länk, de är dyrare med övriga bolag.

Hittar du flyg med SAS till USA eller ex. Tokyo betalar du 100k poäng i business med voucher. Med dagens erbjudande på 80000 poäng vid signup är man nästan där.

Jag hittade business med Air France till Tokyo, kostade då 165k poäng för 2 pers med voucher. Betalade 2500kr i skatter/avgifter plus poängen, hade kostat 64000kr utan poäng.

Vad som är ”prisvärt” är individuellt, vissa vill åka till solen, andra prioriterar business och andra vill enbart flyga med ett visst flygbolag.

Många nämner Seychellerna och Zanzibar som prisvärda, dock flyger inte sas dit.

Se
Om du har 200k Eurobonus poäng kommer du väldigt långt givet att du har en 2-4-1 voucher. Du kan se vad de kostar med sas på nedan länk, de är dyrare med övriga bolag.

Hittar du flyg med SAS till USA eller ex. Tokyo betalar du 100k poäng i business med voucher. Med dagens erbjudande på 80000 poäng vid signup är man nästan där.

Jag hittade business med Air France till Tokyo, kostade då 165k poäng för 2 pers med voucher. Betalade 2500kr i skatter/avgifter plus poängen, hade kostat 64000kr utan poäng.

Vad som är ”prisvärt” är individuellt, vissa vill åka till solen, andra prioriterar business och andra vill enbart flyga med ett visst flygbolag.

Seychellerna sjunker enligt Greta o Co så det känns prisvärt enligt bucketlistprincipen. (Fredagspost)
images-20.jpeg

Tack snällt. Ska kolla in detta. Dock hänger jag inte med om jag har "2-4-1 voucher". Hur ser jag det?

Får prata med frugan om hon är sugen på att åka iväg. Såg även att inrikes och inom norden är löjligt billigt med poäng.

Tack snällt. Ska kolla in detta. Dock hänger jag inte med om jag har "2-4-1 voucher". Hur ser jag det?

Får prata med frugan om hon är sugen på att åka iväg. Såg även att inrikes och inom norden är löjligt billigt med poäng.

Har du SAS app så.....

Klicka nere till höger på "More"
Scrolla ner och klicka på "Wallet"
I listan högst upp så finner du EB CARDS VOUCHERS. Klicka på den så får du se alla dina vouchers. Fly Premium och Amex

Har du SAS app så.....

Klicka nere till höger på "More"
Scrolla ner och klicka på "Wallet"
I listan högst upp så finner du EB CARDS VOUCHERS. Klicka på den så får du se alla dina vouchers. Fly Premium och Amex
Tydligen hade jag inget. Är det något som är kopplat till nivåer/poängen? Tänker mina 200k SAS poäng är egentligen Scandic typ.

Tydligen hade jag inget. Är det något som är kopplat till nivåer/poängen? Tänker mina 200k SAS poäng är egentligen Scandic typ.
Du får en voucher när du spenderar 150k med ditt Amex kort, har du Amex Elite får du en till när du spenderar 300k på ett kalenderår.

Dem ändrade i April, att du måste ha ett Elite kort för att kunna boka business biljetter, tidigare gick de även med premium.

Vouchers är inte poängbaserade (Amex) utan spend baserade.
MasterCard är rullande 12 månader och jag tror det är 200.000 poäng per 12 månaders period som ska ge full utnyttjelsegrad av Voucher.
MasterCard förmånen kan dock endast utnyttjas på rena SAS flyg

Du får en voucher när du spenderar 150k med ditt Amex kort, har du Amex Elite får du en till när du spenderar 300k på ett kalenderår.

Dem ändrade i April, att du måste ha ett Elite kort för att kunna boka business biljetter, tidigare gick de även med premium.

Vouchers är inte poängbaserade (Amex) utan spend baserade.
MasterCard är rullande 12 månader och jag tror det är 200.000 poäng per 12 månaders period som ska ge full utnyttjelsegrad av Voucher.
MasterCard förmånen kan dock endast utnyttjas på rena SAS flyg
Tack för förtydligande. Ringde SAS för att få lite mer information och hur jag söker mig fram bäst. Fick många bra tips. Voucher 2-1 blir inte aktuellt för mig då jag måste handla med Amex, likaså Master och visa.

Enklast blir att söka sig fram genom att använda "Award finder".

Tusen tack för all hjälp.

Kör AMEX EuroBonus Premium idag men funderar på att säga upp det iom försämrade villkoren för voucher samt spenderar för lite.
Är det någon som kör Revolut med revpoints som kan berätta lite om det är värt/om det brukar finnas någon invite bonus?

Jag har revolut och fått ett fåtal revpoints, kan dock inte uttala mig om de är värt de. Använde revolut förut för användning utomlands pga bra växelkurser och kostnadsfria kontantuttag, men har nu bytt till Wise. Revolut kör ibland kampanjer, dock ingen just nu. Hojta i PM så kan jag skicka en när de finns tillgängligt.

Om du inte ska ha revolut som ditt primära kort kan de nog bli svårt att få ut något av revpoints är min gissning.

För er poängjägare där ute kan jag tipsa om att byta elbolag eller testa matkassar via bonusshoppen. Mellan 3-10k poäng just nu. Gör er research om det är värt för er, oftast kan man säga upp tjänsten efter 1 månad när poängen trillat in.

Sista dagen för erbjudandet är imorgon på 80k poäng för Elite kortet - hojta i PM om ni vill ha invite :)

Har samlat ihop drygt 6 miljoner amex points och vill använda dessa för en flygresa med familjen nästa år. Hur gör jag för att maximera? Avios verkar att föredra (och inte direkt mot qatar) men fler tips?

Senast ändrad:
Har samlat ihop drygt 6 miljoner amex points och vill använda dessa för en flygresa med familjen nästa år. Hur gör jag för att maximera? Avios verkar att föredra (och inte direkt mot qatar) men fler tips?
Mitt tips om man inte orkar göra allt själv är att ladda ned appen Chatflights, så brukar deras kundtjänst pussla ihop en resa för er. De är superduktiga och de ordnade en resa för vår familj till Asien i somras. Jag kommer använda dem igen.

2650 spänn för att någon söker åt dig? Låter dyrt.
Jag tror jag pröjsade ca 2000 för 2 år sedan och då ingick en justering. Jag minns det som rätt stökigt att försöka boka själv och hitta flighter, businessclass för 4 pers på samma flight, rimlig tider på dygnet osv. Dessutom kunde de förklara för supporten när de ringde. Bättre koll än supporten tror jag nog tom. Är man rockie (som jag) så har man inte koll på hur man ska tänka och vad man kan stå på sig om…

Orkar man så får man säkert till det med rätt app som visar flighter och tider på ett intuitivt sätt. Är man 2 pers ex så är det nog mindre bök att boka själv. Och inte ska ha så många byten.

Nästa tur kommer jag boka själv. Blir nog inte lika lång och meckig tur.

Det står klart och tydligt. Beroende på vad du betalar i månaden.
Ok. Hittar det inte efter en snabb scroll, men tänker du att du tjänar på att göra det själv (tid är pengar osv) ? Hur hade du gjort med 6 mil amex poäng? Har såklart inga problem att lägga några lax på en smidig lösning men är det enkelt att fixa själv så är det ju onödigt.

Ok. Hittar det inte efter en snabb scroll, men tänker du att du tjänar på att göra det själv (tid är pengar osv) ? Hur hade du gjort med 6 mil amex poäng? Har såklart inga problem att lägga några lax på en smidig lösning men är det enkelt att fixa själv så är det ju onödigt.
Jag löser alla mina bonusresor själv. Enklast är att betala en månad på Awardfares. 129 eller 249kr.

Jag har inte platinum så jag kan dessvärre inte svara på det.

Jag löser alla mina bonusresor själv. Enklast är att betala en månad på Awardfares. 129 eller 249kr.

Jag har inte platinum så jag kan dessvärre inte svara på det.
Tack. Men har du möjlighet att förklara närmre? Du planerar själv men använder något tillägg (awardfares). Har inget emot att lägga tid/energi men vore trevligt med smidigt förfarande. Varit inne på chatflights men du tycker inte det är värt det? Kör du Avios?

Tack. Men har du möjlighet att förklara närmre? Du planerar själv men använder något tillägg (awardfares). Har inget emot att lägga tid/energi men vore trevligt med smidigt förfarande. Varit inne på chatflights men du tycker inte det är värt det? Kör du Avios?
Awardfares är en söktjänst, som de bakom Chat flights garanterat använder.

Det är bortkastade pengar. Men har man mycket pengar och inte pallar så kör.
Jag kör EuroBonus och Miles & Smiles.

Tillbaka
Topp