• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag har kört med Amex Platinum några år men funderar på att säga upp det. 6000kr i årsavgift och rätt så värdelösa poäng gör det svårt att motivera. Någon som har andra åsikter? Verkar som att det finns många andra betydligt bättre poängsystem.

Kör Platinum men byter de till ett SAS Elite i januari.
 

Porsan

Efraim
2-Faktor
Verkar som att många gör det... Dock - vad innebär "Elite"?
Liknande förmåner som för platinum men med några skillnader, bla får man SAS Eurobonus silver på köpet, vilket är en no-brainer om man reser en del med SAS. Man får dock inget priority pass med Elite, men samtidigt kostar det ju 2k mindre än platinum. Gå in på Amex och välj jämför kort så ser du ganska snabbt vad som skiljer.
 
En ganska OT fråga men hyllan och dess "stora loungetråd" är ju stängd så....

Om man är Eurobonus silver medlem ska man enligt SAS få tillgång till en lounge, är detta endast för utrikesflygningar eller finns det även för inrikes?
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Vad är det för betalningsvillkor/kredittid på korten ovan?

EU ändrar ju kortreglerna för företagskort i dagarna så måste leta på nåt privat...
 
Du har access till alla SAS lounger under semester perioder så som vintern och sommarn.

Ok tack för svar!
Vad tänker du med egentligen?

Helvete vad trevlig du var....har du inget bättre för dig än att vara sur och gnällig över en kort fråga som dessutom OT varnades och det är ju inte direkt så att Eurobonus var ett nytt ämne i tråden.
 

Bjudko

Cartier
Preem har 1% återbäring i kontanter, även på bensin från konkurrenter. Så det är t o m bättre än OKQ8s gamla förmåner.
 

BOTL

Panerai
Va fan kunde ni inte startat denna tråd innan jag pyntade in en räkning på 100 papp till snickaren?!

Har Handelsbanken Platinum....reser väl ett par ggr per år och handlar hyfsat utomlands. Växelkursen är ingen vidare med skönt att gå på Lounge gratis och frugan fick ett extrakort men de löste så även hon sliper betala nåt för att nyttja lounge.

Handlar mycket cigarrer med VISA då flesta cigarrhandlare inte tar MC.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Att det, som jag förstått det pga skatteskäl, blir 'olagligt' att göra privata inköp med ett kort som ett företag betalar årsavgiften för.
Det är tyvärr fel! Har inget med skatt att göra utan handlar om att EU har reglerat interchangeavgifterna på privata visa/mastercard transaktioner och såldes får kortutgivarna ut mindre på alla kort som kan användas för privatbruk och inför/höjer då kortavgifterna på dessa! Intressant att kortutgivarna säger till deras kunder att det är av skatteskäl....
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Att tilläggas att EU regleringen endast gäller så kallade 4-partsschemes dvs visa och mastercard och ej så kallade 3-partsschemes som Amex, Diners. Så har du ett Amex företagskort kan du fortfarande använda detta för privat och företagsköp!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Det är tyvärr fel! Har inget med skatt att göra utan handlar om att EU har reglerat interchangeavgifterna på privata visa/mastercard transaktioner och såldes får kortutgivarna ut mindre på alla kort som kan användas för privatbruk och inför/höjer då kortavgifterna på dessa! Intressant att kortutgivarna säger till deras kunder att det är av skatteskäl....

Tack för info. Intressant. Som sagt, det är inte den infon som förmedlas till oss slutanvändare. Gällde MC/EC i detta fall.

...hursom måste jag hitta en privat lösning. Helst med bra betalningsvillkor.
 

DonDraper

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Tack för info. Intressant. Som sagt, det är inte den infon som förmedlas till oss slutanvändare. Gällde MC/EC i detta fall.

...hursom måste jag hitta en privat lösning. Helst med bra betalningsvillkor.
Nä kortutgivarna har nog lite panik för att ta igen en mer än halverad intjäning för de privata korten! Jag är partisk med vad jag rekommenderar :)
 
Dåliga nyheter gällande COOP och Betalo..

MedMera Bank ändrar serviceavgiften


Till dig som använt Betalos tjänst med ett Coop MedMera Betala Efter eller Coop MedMera Mer-kort.

Hej X X,

Från och med den 1/1 2016 kommer serviceavgiften att vara 1,0% (ordinarie avgift 1,9%) när du betalar dina räkningar via Betalo med ett Coop MedMera Betala Efter eller Coop MedMera Mer-kort.

Med Coop MedMera Betala Efter och Coop MedMera Mer får du:

- Poäng på alla räkningar när du använder Betalo (max 100 000 poäng/mån)

- Förmånlig serviceavgift på Betalo

- Upp till 54 dagars räntefri kredit

För betalningar registrerade innan 1/1 2016 utgår ingen serviceavgift.
För eventuella frågor vänligen kontakta MedMera Banks kundservice på tel. 0771 - 17 17 17.

Hälsningar MedMera Bank i samarbete med Betalo.
 
Topp