• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Ja, vid sådana tillfällen kan MC vara bra eller om man så önskar ett Amex Elite...med uppsägning efter någon månad...eller båda i kombination.
Själv har jag lifetime gold, så jag är inte ute efter någon statusgrundande deal. Jag gillar poäng.
Elite och MC ger 32.000 statusgrundande poäng och då ska det inte mycket till för att få guld.
Elite och MC tillsammans som ger 32’ baspoäng? MC ger 20’ baspoäng då alltså?

Till NY med Star Alliance kostade 130k i business

Ja, det beror på vart man flyger. Jag brukar dock köra med 165.000 som riktmärke istället för att lista upp alla alternativ.

Annars kan man alltid ta en skärmdump för att visa priserna.

B618EDF0-A1C3-48A2-9E89-23C95D0E9580.png
D333295A-7577-49C2-B158-EF47605C22E2.png
46E76829-3D06-4412-AC6F-36456474D5F3.png
B618EDF0-A1C3-48A2-9E89-23C95D0E9580.png
D333295A-7577-49C2-B158-EF47605C22E2.png
46E76829-3D06-4412-AC6F-36456474D5F3.png
1F793C89-C154-4B43-A1BB-745B2CD75F08.png

Elite och MC tillsammans som ger 32’ baspoäng? MC ger 20’ baspoäng då alltså?
SAS Amex Elite = 20 000 status/bas-poäng
SAS MC Premium = 1 000 status/bas-poäng per månad det används, totalt 12 000

Så totalt 32k status/bas-poäng. 13k saknas för att bli guld.
Jag fick 6k för att flyga FRA-HND i economy med ANA för några månader sedan, så man kan alltså lösa guld genom att utöver korten åka tur och retur till Tokyo.

God jul på er alla!
Ett par frågor som dykt upp under senare tid. Tidigare i år åkte jag och sambon till NY och bokade med 2-4-1 bonusresa, hittade väldigt enkelt tillgängliga bonusresor i business via https://awardhacks.se/ nu har SAS sett till att denna sidan blivit nedstängd, tror att väldigt många på KS kände till sidan som fann datum där det fanns bonusresor tillgängliga. Nu har vi fått en 2-4-1 voucher igen och ska boka en ny bonusresa, inne på SAS sida så är det väldigt svårt att hitta datum samt att på mestadels datum så kostar en i PLUS (enkel) exempelvis 70k poäng, exempel ifrån business 175k. Tidigare har alla go varit 30, plus 40 och business 50 enkel resa. Jag har sett att SAS infört att man ska leta efter bonusresor med en ”brun prick” där det är bästa pris. Vill SAS sålla bort bonusresorna. Förlåt för långt inlägg men kan någon förklara vad som hänt?
God jul! :)

God jul på er alla!
Ett par frågor som dykt upp under senare tid. Tidigare i år åkte jag och sambon till NY och bokade med 2-4-1 bonusresa, hittade väldigt enkelt tillgängliga bonusresor i business via https://awardhacks.se/ nu har SAS sett till att denna sidan blivit nedstängd, tror att väldigt många på KS kände till sidan som fann datum där det fanns bonusresor tillgängliga. Nu har vi fått en 2-4-1 voucher igen och ska boka en ny bonusresa, inne på SAS sida så är det väldigt svårt att hitta datum samt att på mestadels datum så kostar en i PLUS (enkel) exempelvis 70k poäng, exempel ifrån business 175k. Tidigare har alla go varit 30, plus 40 och business 50 enkel resa. Jag har sett att SAS infört att man ska leta efter bonusresor med en ”brun prick” där det är bästa pris. Vill SAS sålla bort bonusresorna. Förlåt för långt inlägg men kan någon förklara vad som hänt?
God jul! :)

Pricken är ”rena” awardresor. De andra går att betala med poäng plus pengar. Vouchern går dock inte att appliceras på poäng+pengar.

Låt säga att man använder kortet för ca 150 på ett år och får ta hela kortkostnaden själv och inte kan ta det på företag, tjänar man verkligen på ett SAS Amex Elite? Årskostnaden är ju ändå 4800 kr

Låt säga att man använder kortet för ca 150 på ett år och får ta hela kortkostnaden själv och inte kan ta det på företag, tjänar man verkligen på ett SAS Amex Elite? Årskostnaden är ju ändå 4800 kr

Det enkla svaret är nej. Saknar du 20k poäng och vill köra för guld, kanske. Beroende på hur mycket du kommer flyga nästkommande period och hur högt du värderar fast track och priority boarding osv.

Var själv i det läget förra perioden. Men valde att avstå. Då jag knappt flyger med SAS längre då deras priser är hutlösa.

Det enkla svaret är nej. Saknar du 20k poäng och vill köra för guld, kanske. Beroende på hur mycket du kommer flyga nästkommande period och hur högt du värderar fast track och priority boarding osv.
Flyger några gånger per år men skiter totalt i fast track och priority boarding. Känner att jag måste byta bonuskort nu dock, Norwegian var ju toppen med en procent bonus förr men nu när det bara är 0,5 procent och dessutom inte längre långdistans så har det blivit helt värdelöst :(

Flyger några gånger per år men skiter totalt i fast track och priority boarding. Känner att jag måste byta bonuskort nu dock, Norwegian var ju toppen med en procent bonus förr men nu när det bara är 0,5 procent och dessutom inte längre långdistans så har det blivit helt värdelöst :(

Då hade jag kört på vanliga Premium.

Ingen som vill bjuda in med bra referral-länk? Hittar inga vänner som kör Eurobonus just nu så de får skylla sig själva :mad:

@vaniljglass har snällt fått mig att förstå att jag missade att det bara är Amex som har referral, var nog mer inne på MC premium snarare än Amex, men måste räkna lite om prisskillnaden gör det värt med Amex, skeptisk men får återkomma isåfall. Tack alla fina förslag på bidrag till BCF iaf!

@vaniljglass har snällt fått mig att förstå att jag missade att det bara är Amex som har referral, var nog mer inne på MC premium snarare än Amex, men måste räkna lite om prisskillnaden gör det värt med Amex, skeptisk men får återkomma isåfall. Tack alla fina förslag på bidrag till BCF iaf!
SAS MC Premium kostar 1495:-/år
SAS Amex Premium kostar 1200:-/år men första 3 mån gratis, så 840:- första året.

Hur mycket strul upplever ni att det är idag med Amex, fortfarande så att kortet relativt ofta inte tas emot?
Har Platinum o de skulle jag säga fungerar bra, många som gnäller på att de inte funkar i Sverige. Men det är oftast bara mindre butiker och restauranger som inte tar det troligen för deras omsättning är mindre och tycker inte avgiften är värt det.
Platinum skulle jag dock inte rekommendera om man inte flyger/reser mycket. Men man får ta ut 2 kort inom familjen samt 2 eller 3 guld kort på det. Så jag delar faktiskt med min far, så vi har varsitt platinum men 2 olika adresser. Blir som varsitt kort men vi delar års avgiften. Självklart 2 olika fakturor o konton.
Dock så kör jag SAS MC Premium för flyg poängen. Men kommer gå över till Amex helt nu o slopa SAS MC Premium då jag inte gillar deras nya system som gör de svårare med flyg poäng inom Star Alliance

Har Platinum o de skulle jag säga fungerar bra, många som gnäller på att de inte funkar i Sverige. Men det är oftast bara mindre butiker och restauranger som inte tar det troligen för deras omsättning är mindre och tycker inte avgiften är värt det.
Platinum skulle jag dock inte rekommendera om man inte flyger/reser mycket. Men man får ta ut 2 kort inom familjen samt 2 eller 3 guld kort på det. Så jag delar faktiskt med min far, så vi har varsitt platinum men 2 olika adresser. Blir som varsitt kort men vi delar års avgiften. Självklart 2 olika fakturor o konton.
Dock så kör jag SAS MC Premium för flyg poängen. Men kommer gå över till Amex helt nu o slopa SAS MC Premium då jag inte gillar deras nya system som gör de svårare med flyg poäng inom Star Alliance

Vad kan man använda Amex MR-poäng till då?
Eller varför kör du Amex och inte SAS Amex?

Då skulle man helst joxa med Amex plus MC Standard för att ha full täckning alltså. Tack för svar!

Precis, det är så jag kör.
Amex SAS Premium + SAS EB Mastercard (ej premium).
Då har jag fulltäckning, får poäng på allt och även en 2-4-1 voucher.

Inte särskilt intresserad av att jaga baspoäng för silver/guld/diamant status.
Bara gött att få något tillbaka för att man konsumerar :)

Vad kan man använda Amex MR-poäng till då?
Eller varför kör du Amex och inte SAS Amex?
Började med Sas Amex (gratis) varianten, men generera lite poäng 10p per 100kr spend. S
va de kampanj på sas mc man fick 15 000 poäng vid signing samt 1000 varje månad samt 20p per 100kr.
Har rest till så mycket olika ställen med jobbet så har vart svårt o komma högre än silver medlem inom SAS/ Star Alliance, då jag tvingats flyga KLM o andra bolag som exempel.
Men för mig med mycket layover o dö tid på flygplatser så va Amex Plat värt pengen för lounge access, har ätit o druckit igen årsavgiften :)
Samt guldmedlemskap genom amex hos Marriott Hilton Sheraton osv är fint med. Lite gratis upgrades på rum med mera

Tillbaka
Topp