• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Hotell och lounge är nog av mer vikt då det känns som det är lättare att hitta något som passar jämfört med enbart flyg

Jag har alltid upplevt att det är svårt att hålla sig till ett bolag eller allians. Så personligen får jag ut mer värde av Platinum, då sitter jag i loungen varje gång jag flyger.

Jag har alltid upplevt att det är svårt att hålla sig till ett bolag eller allians. Så personligen får jag ut mer värde av Platinum, då sitter jag i loungen varje gång jag flyger.
Ett priority pass från de banker som ger bort det billigt eller gratis är ju billigare än ett Amex platinum om det är målet.

Vad är det svåra med att hålla sig till en allians, vart och till har du sökt med vilka poäng?

Ett priority pass från de banker som ger bort det billigt eller gratis är ju billigare än ett Amex platinum om det är målet.

Vad är det svåra med att hålla sig till en allians, vart och till har du sökt med vilka poäng?

Det blir svårt när man inte kan vara flexibel med tid eller datum, eller kan boka i god tid, eller med destinationer med färre avgångar, upplever jag. Det fungerar säkert hur bra som helst för många av er, men jag valde bort det.

Blir det alltså märkbar skillnad på att ta SAS-brandat amex jämfört med att bara ta ett platinum?

Ja, om flyg är det man är ute efter.

Jag kör Amex Premium just nu. Funderar om jag ska gå över till en ännu värre ”snålvariant” och enbart köra på MasterCard.
3 Amex Vouchers och sedan en MC ”voucher” till rena SAS flyg har jag just nu.

IMG_1861.jpeg

Det blir svårt när man inte kan vara flexibel med tid eller datum, eller kan boka i god tid, eller med destinationer med färre avgångar, upplever jag. Det fungerar säkert hur bra som helst för många av er, men jag valde bort det.

Mycket beror på destination och när man kan flyga.
Själv har jag två resor i år till Thailand för 3 personer.
Som sagt så beror mycket på ens eget levnadsmönster. Man ska inte anpassa sig efter korten (allt för mycket), utan det bör vara saker som kommer mer eller mindre automatiskt bara genom att använda ett visst kort.

En drive med inbjudan till SAS Amex Premium nu där ni får 20 000 poäng vid sign on, hojta till om någon vill ha en inbjudan. Givetvis mot en slant till BCF :)

1,5 miljoner poäng för att kreditera fakturan med 4200kr är hål i huvudet. Hoppas ingen är dum nog att bränna bort sina poäng på det sättet. Bäst värde för poängen får du om du växlar dem till British Airways Avios mot kursen 20:1. Dessa kan man i sin tur flytta vidare till Qatar och Finnair 1:1. 1,5 miljoner motsvarar 75000 Avios vilket räcker för en enkelresa i business class till Sydafrika eller Thailand med Qatar Airways eller tur och retur i ekonomiklass (dåligt värde).

Billigaste resorna i business får man med Finnair fö 125 000 Avios vilket motsvarar 2,5 miljoner poäng.

Om du tecknar Platinum är en förutsättning att man även skaffar tillägget Points Plus som ger 2x 4x eller 8x poäng per SEK beroende på kategori. Den enda transferpartner där det överhuvudtaget lönar sig att överföra poängen till är Avios mot 20:1. Det innebär att du tjänar mellan 10 och 40 Avios per 100kr.

Spenderar man 300-600K SEK per år och lyckas få in en och annan värvning så kommer man ganska snabbt upp i tillräckligt med poäng för en långresa i business för två till ett långväga resmål med Finnair eller Qatar. En resa som kan vara värd upp till 60 000 SEK per biljett. Betydligt bättre värde för poängen än att kreditera fakturan, men det förutsätter att man har tid, tålamod och kunskap.

Vill man snabbt komma upp i poäng för att boka bonusresor är SAS Amex Elite med 2for1 vouchers bättre. Det sker dock på bekostnad av tillgänglighet då det finns väldigt få bonusplatser tillgängliga om man vill flyga långt i business med SkyTeam.

Om någon önskar invite eller vill ha fler tips så är det bara att dra iväg ett PM :)

Vilket kort rekommenderar ni om man inte reser i tjänsten och knappt reser mer än högst 1-2 ggr privat/år? Finns liksom inget behov av rabatterade/gratisbiljetter eller access till lounger. Spend på omkring 35 tkr/mån.

Vilket kort rekommenderar ni om man inte reser i tjänsten och knappt reser mer än högst 1-2 ggr privat/år? Finns liksom inget behov av rabatterade/gratisbiljetter eller access till lounger. Spend på omkring 35 tkr/mån.
Det beror på. Vill du samla poäng för resande. Vill du ha ett lifestyle kort? Cashback?

Amex platinum har sina fördelar med 6 middagar för 2 per år (främst Stockholm), uppgradering på vissa hotell, andra förmåner på hotell, bättre villkor hos hyrbilsbolagen. Loungeaccess. Kostar ju dock en slant, men förmånerna väger upp för det. Hojta till om du är intresserad

Annars är väl saskorten ganska schyssta för resor. Eller ett rent cashback kort

1,5 miljoner poäng för att kreditera fakturan med 4200kr är hål i huvudet. Hoppas ingen är dum nog att bränna bort sina poäng på det sättet. Bäst värde för poängen får du om du växlar dem till British Airways Avios mot kursen 20:1. Dessa kan man i sin tur flytta vidare till Qatar och Finnair 1:1. 1,5 miljoner motsvarar 75000 Avios vilket räcker för en enkelresa i business class till Sydafrika eller Thailand med Qatar Airways eller tur och retur i ekonomiklass (dåligt värde).

Billigaste resorna i business får man med Finnair fö 125 000 Avios vilket motsvarar 2,5 miljoner poäng.

Om du tecknar Platinum är en förutsättning att man även skaffar tillägget Points Plus som ger 2x 4x eller 8x poäng per SEK beroende på kategori. Den enda transferpartner där det överhuvudtaget lönar sig att överföra poängen till är Avios mot 20:1. Det innebär att du tjänar mellan 10 och 40 Avios per 100kr.

Spenderar man 300-600K SEK per år och lyckas få in en och annan värvning så kommer man ganska snabbt upp i tillräckligt med poäng för en långresa i business för två till ett långväga resmål med Finnair eller Qatar. En resa som kan vara värd upp till 60 000 SEK per biljett. Betydligt bättre värde för poängen än att kreditera fakturan, men det förutsätter att man har tid, tålamod och kunskap.

Vill man snabbt komma upp i poäng för att boka bonusresor är SAS Amex Elite med 2for1 vouchers bättre. Det sker dock på bekostnad av tillgänglighet då det finns väldigt få bonusplatser tillgängliga om man vill flyga långt i business med SkyTeam.

Om någon önskar invite eller vill ha fler tips så är det bara att dra iväg ett PM :)
Hur är man egentligen funtad om man orkar hålla på så där för något så meningslöst?

Hur är man egentligen funtad om man orkar hålla på så där för något så meningslöst?
Lika meningslöst som att köpa klockor för flera hundratusen per år? Skämt åsido så är det ett intresse som vilket annat.

Har själv fått ut stort värde för mina kreditkort. Är man någorlunda klipsk och optimerar sina dagliga utgifter och räkningar så blir det en långresa i business class per år för mig och tjejen. Senast häromveckan var vi på Seychellerna, året innan dess på Maldiverna, och innan dess Costa Rica. Biljetter som hade kostat oss runt 25-40K SEK per person. Gratis är de inte, men när man räknar med kostnader för årsavgift på kreditkorten, transaktionsavgifter för att betala räkningar, flygskatter på bonusresan och diverse andra anskaffningskostnader för att få ihop poängen så betalar vi sällan mer än priset för motsvarande resa i ekonomiklass. Ofta betydligt mindre.

Det beror på. Vill du samla poäng för resande. Vill du ha ett lifestyle kort? Cashback?

Amex platinum har sina fördelar med 6 middagar för 2 per år (främst Stockholm), uppgradering på vissa hotell, andra förmåner på hotell, bättre villkor hos hyrbilsbolagen. Loungeaccess. Kostar ju dock en slant, men förmånerna väger upp för det. Hojta till om du är intresserad

Annars är väl saskorten ganska schyssta för resor. Eller ett rent cashback kort
Tack för svar. Jag vill inte samla till resande. De få ggr jag reser (oftast inom EU) om året bokar jag bara billigast möjliga flyg, jag behöver inte lounger eller liknande…

8000 kr i årsavgift för ett platinum låter ju väldigt mycket om man som jag inte kommer att resa/bo på hotell i någon vidare utsträckning. Visst, äter ute gör vi en del men för den årsavgiften kan jag ju lika gärna betala för maten själv och äta var/när jag vill

Jag kanske helt enkelt är fel målgrupp för korten som diskuteras i den här tråden :)

Tack för svar. Jag vill inte samla till resande. De få ggr jag reser (oftast inom EU) om året bokar jag bara billigast möjliga flyg, jag behöver inte lounger eller liknande…

8000 kr i årsavgift för ett platinum låter ju väldigt mycket om man som jag inte kommer att resa/bo på hotell i någon vidare utsträckning. Visst, äter ute gör vi en del men för den årsavgiften kan jag ju lika gärna betala för maten själv och äta var/när jag vill

Jag kanske helt enkelt är fel målgrupp för korten som diskuteras i den här tråden :)
Skippa kreditkort helt och hållet eller teckna ett gratiskort för cashback eller poäng t.ex SAS Amex Classic som ger dig en "gratis" Europaresa utan större motprestation om du spenderar 35K SEK per månad.

Med din spend så finns det ganska mycket att vinna på att teckna ett dyrare kort t.ex SAS Amex Premium eller Elite, men om du inte har några avsikter att resa långt så tillför dessa kort inget mervärde för sina årsavgifter.

Då skulle jag helt klart satsa på ett billigt kreditkort, tycker coops är ganska bra givet att man handlar där. Eller typ SJ? Alt bara ren cashback

Då har det tillslut hänt… Upptäckte precis att jag blivit degraderad till EB silver… Finns det någon SAS Diamond resenär här som kan tänka sig att hjälpa farbror RicVin tillbaka in i värmen av lounger, fastrack och sätesbokningar?
Det är ju ändå snart jul…🤪
Dra ett PM om ni har ngn idé!!

Är i liknande sits och landade i att Amex blue var bäst för mig. Avgift på 35 spänn i månaden och det går att ha ett gratis extrakort till din partner så ni kan samla cashback tillsammans. Cashback på 1,25% vilket mig veterligen är högst av alla. Det negativa är att Amex inte funkar på lokala pizzerian och vissa få andra ställen samt att cashback inte betalas ut i pengar utan kvittas mot mot fakturor om jag har förstått det rätt.
Finns även reseförsäkring och lite annat lullull som ingår om det mot förmodan är intressant.

Någon som sitter på en inbjudan till SAS Amex Premium? Funderar på att hoppa på det nu för att komma över en 241 :)

Edit: Tack, har redan fått flera inbjudningar!

Senast ändrad:

Jag har aldrig haft energin att kolla upp det, men det är alltså värt att ta points plus om man ligger på en 300-600k spend?

Tillbaka
Topp