• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Amex dödar premium med att ta bort 2 för 1-rabatt när man nått 150’ spend.

Blir nog en sista resa ner i Europa i sommar innan jag släpper EuroBonus. Drar in för lite för att kliva upp där 2 för 1 fortsatt finns. 40000p/år är inte direkt intressant underlag o jobba på.

Den enda kortresan som skulle varit intressant har varit Svalbard men med ryssen på samma ö så känns det lite för svajigt för mig.

Åkt en jävla resa bara så lite bittert att man får kliva av. Men den var kul. 👍
Ska de ändra gränsen på 150k också? Det senaste jag fick ut var att 2-4-1 inte gäller på Business med vouchers intjänade efter 1/4 i år.

Samma här. Uppgraderade från Premium till Elite och tänker göra ett ordentligt race under 2025 så det blir dubbla 2-4-1 och tillräckligt med poäng för då 2 resor i minst business. Med lite flyt blir det kanske även en SAS Guldkort.

Samma här. Uppgraderade från Premium till Elite och tänker göra ett ordentligt race under 2025 så det blir dubbla 2-4-1 och tillräckligt med poäng för då 2 resor i minst business. Med lite flyt blir det kanske även en SAS Guldkort.
Tänkte att jag skulle göra samma efter lite omtanke, men sa upp mitt kort först. Efter några dagar kontaktade jag dom och undrade om jag kunde uppgradera trots att jag sa upp kortet. Nej var svaret, och ansöker jag om ett AMEX Elite får jag inte heller några poäng eftersom jag haft AMEX senaste 12 månaderna.. Jaja, fokus blir SAS MC

Helt rudis på att boka flyg med sas EuroBonus. Försöker hitta flyg ner till Toulouse från Arlanda men hittar inte ett piss med poäng via hemsidan. Försöker båda via ”partnerbolag” som inkluderar air france vilket jag gissar har flyg till typ alla destinationer i Frankrike. Söker jag utan poängköp hittar jag. Är utbudet så jävla dåligt för ett flyg med poäng i juni/juli i sommar el är något fel i sökningen. Testat med mängder med olika avgångsdatum. 1 person. Nada. Inga krav på business, plus, go etc.

Tänkt ringa nästa v för att kolla via supporten men varför inte ställa frågan här bland alla experter..

Har lite poäng som behöver brännas och tänkt ta med ungarna en sväng. 3 pers.

Helt rudis på att boka flyg med sas EuroBonus. Försöker hitta flyg ner till Toulouse från Arlanda men hittar inte ett piss med poäng via hemsidan. Försöker båda via ”partnerbolag” som inkluderar air france vilket jag gissar har flyg till typ alla destinationer i Frankrike. Söker jag utan poängköp hittar jag. Är utbudet så jävla dåligt för ett flyg med poäng i juni/juli i sommar el är något fel i sökningen. Testat med mängder med olika avgångsdatum. 1 person. Nada. Inga krav på business, plus, go etc.

Tänkt ringa nästa v för att kolla via supporten men varför inte ställa frågan här bland alla experter..

Än så länge verkar det endast finnas 3/6.

Lov brukar vara black out

Tack!

Släpps fler biljetter senare med air France? Hittar ingen info om det någonstans hur det funkar.

Använder du awardfares el nåt annat verktyg? Var längesen jag blippade med nåt sånt men kanske dags att hosta upp några dollar.

Kan komma fler datum och tätt inpå men precis som @Caravelle33 skriver så brukar det vara blackout under lov.
Kollade Awardfares och sökte även BOD och BIO men samma resultat.

Lov brukar vara black out

Är ett SAS MC Premium värt det om man bara har spend på 200k/år och bara gör max en resa per år?
Har Morrow MC idag vilket är gratis men ger också bara en kickback på max 2000kr/år.
Jag behöver då iaf spara 5000kr/år på flygbiljetter om det ska löna sig.
Reser till Kanada ca vartannat år med KLM, vilket man då kanske kunde använda poängen till.
Tänker jag fel? :)

Är ett SAS MC Premium värt det om man bara har spend på 200k/år och bara gör max en resa per år?
Har Morrow MC idag vilket är gratis men ger också bara en kickback på max 2000kr/år.
Jag behöver då iaf spara 5000kr/år på flygbiljetter om det ska löna sig.
Reser till Kanada ca vartannat år med KLM, vilket man då kanske kunde använda poängen till.
Tänker jag fel? :)

Då är det bättre att köra Amex elite om du har tänkt ta en Reward med Skyteam bolag som inte är SAS.
Mer poäng och en 2-4-1 som gör att du får halva poängpriset.

Då är det bättre att köra Amex elite om du har tänkt ta en Reward med Skyteam bolag som inte är SAS.
Mer poäng och en 2-4-1 som gör att du får halva poängpriset.
Om jag inte läser fel så kostar det 500kr/mån. Kan det verkligen löna sig?
i år kostade ex. Kanada-biljetten 12k. På två år får jag 4000kr cashback från Morrow vilket gör att biljetten då kostar 8000kr. Även om biljetten blir gratis med Amex så har den ju då kostat 12000kr.

Om jag inte läser fel så kostar det 500kr/mån. Kan det verkligen löna sig?
i år kostade ex. Kanada-biljetten 12k. På två år får jag 4000kr cashback från Morrow vilket gör att biljetten då kostar 8000kr. Även om biljetten blir gratis med Amex så har den ju då kostat 12000kr.

Om man flyger business så blir det ”lönsamt”.
Betala för ekonomi med poäng är inte någon idé i de flesta fall.
Först måste man nog se på ens naturliga spend, poäng i övrigt och slå ihop för- och nackdelar.
För egen del har det varit värt att köra på elite, men då har jag haft en hel del longhaul i business eller firat med hela familjen och har en naturlig spend som triggar vouchers till den grad att jag brukar växla mellan elite och premium för att få 3 vouchers per år.
Sedan flyger jag mer än de flesta och får en del poäng och status den vägen.

Det finns således inte någon generell optimalisering vid val av kort, utan det beror helt och hållet på personlig levnadsstil.

En klocka om året triggar fort en voucher och då får man två resor för samma antal poäng.
Då gäller det iofs att även ha poäng till det man har tänkt.
Balans mellan poäng och voucher kan vara knepigt att få till om man enbart får in Amex poäng.

Om man flyger business så blir det ”lönsamt”.
Betala för ekonomi med poäng är inte någon idé i de flesta fall.
Först måste man nog se på ens naturliga spend, poäng i övrigt och slå ihop för- och nackdelar.
För egen del har det varit värt att köra på elite, men då har jag haft en hel del longhaul i business eller firat med hela familjen och har en naturlig spend som triggar vouchers till den grad att jag brukar växla mellan elite och premium för att få 3 vouchers per år.
Sedan flyger jag mer än de flesta och får en del poäng och status den vägen.

Det finns således inte någon generell optimalisering vid val av kort, utan det beror helt och hållet på personlig levnadsstil.

En klocka om året triggar fort en voucher och då får man två resor för samma antal poäng.
Då gäller det iofs att även ha poäng till det man har tänkt.
Balans mellan poäng och voucher kan vara knepigt att få till om man enbart får in Amex poäng.
Okej, då låter det som man ska flyga mycket eller business för att något SAS Amex/MC ska löna sig.

Okej, då låter det som man ska flyga mycket eller business för att något SAS Amex/MC ska löna sig.

SAS MC är bra. Åtminstone premium, så länge man flyger med SAS. Då kan du få business till samma pris som eco….under förutsättning att poängskörden inom en 12 månaders period är över 200k.
Så det passar riktigt bra för en del och för andra så passar det inte alls då för fånen inte kan nyttjas.

Man får helt enkelt räkna på det

Funderar på att skaffa ett Amex Platinum, räknat lite på olika exempel och så länge inbjudningsbonusen är tillräckligt generös som den varit tidigare så verkar jag kunna få ett värde som är större än priset av kortet i form av amex poäng växlat till avios om jag inkluderar min spend för ett år.

Utöver det så kommer jag förmodligen använda de övriga perks som erbjuds av kortet vilket får det att kännas riktigt attraktivt, även om jag inte ser det som inräknat värde av kortet.

Såg tidigare i tråden att det funnits erbjudanden med 1 500 000 poäng vid inbjudan. Har inte bråttom att teckna så skulle kunna invänta ett liknande erbjudande igen.

Någon som vet vad det finns för nuvarande inbjudningserbjudanden samt hur ofta det brukar komma bra deals?

Funderar på att skaffa ett Amex Platinum, räknat lite på olika exempel och så länge inbjudningsbonusen är tillräckligt generös som den varit tidigare så verkar jag kunna få ett värde som är större än priset av kortet i form av amex poäng växlat till avios om jag inkluderar min spend för ett år.

Utöver det så kommer jag förmodligen använda de övriga perks som erbjuds av kortet vilket får det att kännas riktigt attraktivt, även om jag inte ser det som inräknat värde av kortet.

Såg tidigare i tråden att det funnits erbjudanden med 1 500 000 poäng vid inbjudan. Har inte bråttom att teckna så skulle kunna invänta ett liknande erbjudande igen.

Någon som vet vad det finns för nuvarande inbjudningserbjudanden samt hur ofta det brukar komma bra deals?
Just nu är det 1 miljon poäng (har länk om du vill ha) 1,5 är ganska sällan !

Tjena!

Nu kör amex ett bättre erbjudande på invite

1740994420388.jpeg

Hör av er om ni vill ha en inbjudan

Hej!

Tips för kreditkort där man kan ha 2 olika kort för mig och sambon men kopplat till samma konto.

Vad använder ni?

Behöver tips! Ska till Mexico i fem veckor och behöver ett kort med så låga valutaavgifter som möjligt, vilka finns det att välja på? Kör Amex eurobonus annars. Har redan klarnakortet men det kan man inte ta ut cash med vilket vi kommer behöva. Tacksam för tips!

Behöver tips! Ska till Mexico i fem veckor och behöver ett kort med så låga valutaavgifter som möjligt, vilka finns det att välja på? Kör Amex eurobonus annars. Har redan klarnakortet men det kan man inte ta ut cash med vilket vi kommer behöva. Tacksam för tips!
Jag kör Northmill som resekort.

Hej!

Tips för kreditkort där man kan ha 2 olika kort för mig och sambon men kopplat till samma konto.

Vad använder ni?
Använder Norwegians bankkort. Gratis och 60 dagar kredit om jag minns rätt. Men man får inga förmåner tyvärr.

Vi kör på Amex också men det kostar runt 150 per månad och har rätt saftig procensats när man handlar andra valutor.

Använder Norwegians bankkort. Gratis och 60 dagar kredit om jag minns rätt. Men man får inga förmåner tyvärr.

Vi kör på Amex också men det kostar runt 150 per månad och har rätt saftig procensats när man handlar andra valutor.
Är du säker?
Mitt SEB debit Mastercard har mer valutaväxlingspåslag än mina amex-kort (elite och platinum). Köpte i euro på korten igår 1,65% vs 1.33%. Norwegian tar för övrigt 1.99% vad jag kan läsa mig till.

Bokade första bonusresan sen jag skaffade mitt Mastercard och Amex från SAS. T/R till Bangkok i business med KLM/Air France för två personer. Känns sjukt att boka biljetter som kostade 70k i cash för 4k i skatter och avgifter.
Hur mycket har du fått handla för på kortet för att uppnå detta?
Och vad kostar kortet?
Var det fritt att boka vilken avgång som helst eller begränsat?

Kikat på Revolut? Minns att jag använde det flitigt på Maldiverna och reflekterade inte över några större kostnader. Skapade upp ett tillfälligt kort som jag körde in i Apple Pay.

Tillbaka
Topp