• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa kreditkortet för förmåner?

Bytte kort nyligen till SHB Platinum då jag kommer va ute och resa lite mer. Mest för att få tillgång till fast track och lounge på flygplatsen. Men senaste resan Göteborg - Frankfurt tur och retur va allt en besvikelse. På Landvetter gäller inte fast track för andra platinum kort än AMEX eller separat bokad fast track biljett. På vägen hem besökte jag loungen på flygplatsen i Frankfurt och de va inget imponerande alls! Sämre toaletter än ute på flygplatsen och enda va att man kunde tagit sig några öl och grogg om man inte skulle köra bil någon timma senare. I övrigt va loungen ett gäng pinnstolar och bord likt en sämre pizzeria med själv service samt att det var en halv byggarbetsplats bakom så de sprang med vagnar och väsnades.

För cashback är kortet rätt lågt satt på 0,45% tillbaka på varje 20k man handlar för.

Förhoppningsvis blir det andra resor med bättre upplevelse framöver och bättre nyttjande av kortets förmåner, är ju trots allt inte så dyrt med 2400kr/år jämförelsevis.

Med amerikanskt Amex så är Aeroplan din vän.
Och vad är Aeroplan?
Hittills har jag aldrig använt en enda AmEx-poäng,och på dryga 20år har de blivit en del.

Nu kan det vara,dax att börja förbruka i snabbare takt än de ackumulerats tänkte jag men förutom AmEx egen kundtjänst och Chatflights har jag noll koll.

Viktigt för mig är enkelhet. Vill jag flyga på Måndag och snabbast möjliga rutt/bolag för att komma fram ska det vara möjligt och inte ett "Tyvärr"
Boka 2 månader i förväg funkar sällan för mig.

Och vad är Aeroplan?
Hittills har jag aldrig använt en enda AmEx-poäng,och på dryga 20år har de blivit en del.

Nu kan det vara,dax att börja förbruka i snabbare takt än de ackumulerats tänkte jag men förutom AmEx egen kundtjänst och Chatflights har jag noll koll.

Viktigt för mig är enkelhet. Vill jag flyga på Måndag och snabbast möjliga rutt/bolag för att komma fram ska det vara möjligt och inte ett "Tyvärr"
Eurobonus med Amex är en mardröm oftast. Dels är det få avgångar sedan finns det en del andra regler att ta i beaktande. Men jag vet inte hur amex-poäng funkar med flyg då det var längesedan jag hade det bara som amex. Jag kör Amex Eurobonus och det tycker jag är rätt trist. Framför allt 2-1 om man ska boka hela familjen. Inte säkert att man får plats på samma flyg då det ofta kan "försvinna" platser när man ska boka andra paret.

Och vad är Aeroplan?

Du slipper resa med dom.
Du kan boka rewards flyg från samtliga bolag i Star Alliance.
Amex 1:1
Chase 1:1
Capital One Miles 1:1

Aegean Airlines
Air China
Air India
Air New Zealand
All Nippon Airways (ANA)
Asiana Airlines
Austrian Airlines
Avianca
Brussels Airlines
Copa Airlines
Croatia Airlines
Egyptair
Ethiopian Airlines
EVA Air
LOT Polish Airlines
Lufthansa
Shenzhen Airlines
Singapore Airlines
South African Airways
Swiss International Air Lines
TAP Air Portugal
Thai Airways International
Turkish Airlines
United Airlines

Och dessa partner bolag.

Air Mauritius
Air Serbia
Azul Brazilian Airlines
Bamboo Airways
Calm Air
Canadian North
Cathay Pacific
Central Mountain Air
Discover Airlines
Emirates
Etihad Airways
Eurowings
GOL Linhas Aéreas Inteligentes
Gulf Air
Juneyao Air
Middle East Airlines
Olympic Air
Oman Air
PAL Airlines
SriLankan Airlines
SunExpress
Virgin Australia
Vistara

Hur mycket har du fått handla för på kortet för att uppnå detta?
Och vad kostar kortet?
Var det fritt att boka vilken avgång som helst eller begränsat?

Vet inte men handlat strax över 1 år. Kombinerat med inbjudnan, el genom Fortum och lite annat.
SAS Mastercard ca 2300kr och Amex ca 1600kr per år
Nej bonusplatser är självklart begränsat och du får vara flexibel, speciellt i business. Jag lyckades dock hitta flyg nästan varje dag i januari 2026, detta var 11 månader i förväg. Flyg mellan Arlanda och Paris/Amsterdam fanns det gott om. Hittade också massor av flyg till Karibien. USA är relativt lätt också

Ni som verkar ha lite koll.
Jag startar ett nytt jobb inom kort och ska då göra privata utlägg som återbetalas vid nästkommande lön månaden efter.

Detta kan inkludera lunch/frukost/fika till kunder, hotellnätter, flyg/tåg resor, spolarvätska, torkarblad och egentligen allt annat jag kan tänkas behöva.

Exempelvis så tolkar jag det som att om jag betalar något den 2a Juni så får jag tillbaka pengar för det 25e Juli - alltså nästan 2 månader senare.
Finns det kreditkort som har 60 dagar räntefri betalning och som dessutom inte kostar något?

Om det nu ska kosta något, finns där några fina förmåner? Jag förväntas spendera ganska lite då jag enbart vill ha detta kort för företagsrelaterade utgifter, uppskattar att vi landar mellan 5-15000 per månad, men det kan diffa rejält.

Ni som verkar ha lite koll.
Jag startar ett nytt jobb inom kort och ska då göra privata utlägg som återbetalas vid nästkommande lön månaden efter.

Detta kan inkludera lunch/frukost/fika till kunder, hotellnätter, flyg/tåg resor, spolarvätska, torkarblad och egentligen allt annat jag kan tänkas behöva.

Exempelvis så tolkar jag det som att om jag betalar något den 2a Juni så får jag tillbaka pengar för det 25e Juli - alltså nästan 2 månader senare.
Finns det kreditkort som har 60 dagar räntefri betalning och som dessutom inte kostar något?

Om det nu ska kosta något, finns där några fina förmåner? Jag förväntas spendera ganska lite då jag enbart vill ha detta kort för företagsrelaterade utgifter, uppskattar att vi landar mellan 5-15000 per månad, men det kan diffa rejält.
Är du säker på att du får välja fritt vilket kort du vill använda? Frågar därför jag personligen alltid hamnat i en situation där företaget löser ett Eurocard till mig. Så jag har aldrig fått välja kort. Eller är det ett upplägg där du förväntas göra utlägg och stå för alla kostnader (kortavgifter, etc) själv?

Sas EuroBonus..

Kollar en resa till Portugal i oktober för 4 st en v. Kidsen är 12 <. SAS go smart. 980.000 poäng kostar det. 😢

33000 kostar det med vanliga pengar..

Dyrt oavsett förstås för en 4h resa.

Scandic och SAS-medlemsnivåer slås ihop. Precis fått Diamant och undrar om det är något att ha? Har dock inga poäng via SAS
IMG_0946.jpeg

Tack men menade tvärtom om det uppfattades fel. Haft gratis frukost i snart 3 år😅 rätt så trött på den….
Reser du med SAS så är det bra. Prio boarding, fler incheckade väskor gratis, fritt val av plats, gratis ombokning samma dag, lounge access on departure och arrival. Sen finns många, men inte alla, av dom fördelarna även med andra SkyTeam bolag.

Senast ändrad:
Reser du med SAS så är det bra. Prio boarding, fler incheckade väskor gratis, fritt val av plats, gratis ombokning samma dag, lounge access on departure och arrival. Sen finns många, men inte alla, av dom fördelarna även med andra SkyTeam bolag.

Ja lounge on arrival är ju toppen, det skulle jag vilja ha!

Låter rätt så förmånligt för dem som reser med SAS. Reser alldeles för sällan men trevligt med förmåner :) tusen tack för hjälpen.

Skulle plocka ut en ny tjänstebil och göra utlägg på första förhöjda hyran åt företaget. Enkla poäng tänkte jag som stegade in med Amex-kortet när jag skulle hämta bilen. 105 000kr stod på terminalen. ”Nää vi tar inte Amex”. Vilket pladask det vart.

Tillbaka
Topp