• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bästa pulsklockan?

acce1999

Patek
2-Faktor
Är det ett ämne som kvalificerar för diskussion här? Kanske.

Vad som är "bäst" är förstås både subjektiv och beroende av de behov man har. En sak står klar för mig i varje fall: Ett automatverk räcker inte till, inte ens om det är en kronograf. I varje fall inte för mina behov.

I mina behov ingår att kunna logga puls i zoner, intervaller i tid och sträcka (och faser), hastighet, tempo, (kadens), energiförbrukning och tid (totalt och varv), förstås. Höjd är användbart också. Tycker för egen del att Polars produkter fungerar utmärkt. I familjen har vi (för att nämna referenser) RS200, RS800CX, RCX-5. De två förstnämnda tar utgångspunkt i pulszoner och den sistnämnda i aktivitet. De två sistnämnda funkar utmärkt med extern GPS och min favorit är RS800CX (dock så känns det föråldrat med IR-gränssnitt till datorn...)

Vi använder oss också (inte jag så mycket, som min andra hälft) av appar i mobilen ... men det är ju uppenbarligen inte en klocka ... att ha på handleden.

Tycker att Garmins 910XT känns väldigt attraktiv i sin funktionalitet, men är otroligt klossig på handleden (plus att den behöver laddas ofta). Polarklockorna kommer man undan med till vardags på handleden.

Sunnto har också – genom sina nya klockor (Ambit/Ambit 2) – öppnat upp för spännande lösningar med integrerad GPS (som Garmin) och en helt annan möjlighet att själv skapa "applikationer". Har inte provat, men ser att några kollegor har börjat använda dem.

En – enligt mig – bra pulsklocka kostar ganska mycket. Bortåt 5000 kr för en Ambit 2. Och som all batteridriven teknik så sjunker de snabbt i värde och aktualitet. Jag tycker att det är mycket pengar, så en fundering jag har är:

Skulle det gå att sälja ännu dyrare pulsklockor, om det stod "Omega" eller "Rolex" eller "Panerai" på dem? 20 000 kr för en "Speedmaster Triathlon" i high-tech-material från Omega? 30 000 kr för en "Outdoor, trainer and diver" från Panerai? Eller 40 000 kr för en " OysterQuartz Explorer Endurance" från Rolex?

Skulle inte förvåna mig om jag föll till föga och slantade upp... bara för att...

Reflektioner?

A

P.S. Nyligen postad bild (åter igen) med pulsklockan i bakgrunden:
DSC01297_zpsbc1a0953.jpg


P.P.S. Har haft pulsklocka i sju år. Innan dess gick den här set-up:en (där hjälm var lämpligt) ganska bra också (men effekten av träning är bättre nu):
helmetExI.jpg
 

carlanton

Audemars
Har den billigaste från Decathlon. Fungerade hur bra som helst tills jag tappade bort den.

Tycker GPS-klockorna verkar krångliga. Då kör jag hellre Runkeeper på telefonen.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Har tidigare haft en Garmin 305 i många år, men batteritiden var för dålig.
Bytte nu i våras till Polar RC3. Första Polaren jag sett där GPS är inbyggd och där man inte behöver ha extra pod till.

Trivs kanon med klockan, batteritiden och funktionalitet är bra.
 

plattfot

Rolex
Jag kör en Garmin Forerunner 410 med pulsband.
Tycker den funkar fint och du kan logga det mesta - dock inte hundra på puls i zoner, men det går säkert.

Plus för relativt snabb uppkoppling mot sateliter och parning med pulsband. Bra även att den är relativt liten.
Minus för att den inte är tänkt att ha i vatten och inte optimal på cykel. Den touch-känsliga bezelen är lite knepig i början, men en vanesak som så mycket annat.

Att den är ful som stryk är en annan femma.
 

TKVF

Panerai
Sedan handlar det mycket om pulsklockan lagrar i R-R eller så. Samt vad man gör med den. Ambit är en mycket kompetent klocka för den som gör många olika saker. Det finns bättre rena löparklockor, men ska du köra lite tyngder eller kanske spinning en dag fungerar den lika bra till det.
Sedan bör man titta en HEL del på gränssnitt i datorn, eller möjligheter att exportera data om man vill analysera det lite mer.
Löper man är ju en kadensmätare bra att ha, och även en klocka som då kan hjälpa dig att ligga på rätt steglängd och steghastighete. Fördelen med Ambit är att du kan programmera egna appar, tror den är ensam i det segmentet just nu.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Skulle det gå att sälja ännu dyrare pulsklockor, om det stod "Omega" eller "Rolex" eller "Panerai" på dem? 20 000 kr för en "Speedmaster Triathlon" i high-tech-material från Omega? 30 000 kr för en "Outdoor, trainer and diver" från Panerai? Eller 40 000 kr för en " OysterQuartz Explorer Endurance" från Rolex?

Det här tycker jag är intressant! Jag tror främst att det är småtillverkarna som kommer att ta ut svängarna och erbjuda sånt här. Linde Werdelin gör ju t ex dykdatorer och någon slags bergsklättrardator. Vet inget om dylika produkter men kan tänka mig att de både ser snitsigare ut och har högre prislapp än konkurrenterna.

Tror att omega, rolex m fl är alldeles för rädda för att råka få in en "vertu-telefon" i sortimentet (gediget yttre, hett bland ryska oligarker, men egentligen bara skit inuti) för att ge sig in på för avancerad digital mark.

Edit: Speedmaster triathlon, förresten, vad som helst med det namnet skulle sälja ruskigt bra i samhällets toppskikt. Triathlon är ju den nya jakten, som i sin tur var den nya golfen.
 

David

Bödeln
Tror att omega, rolex m fl är alldeles för rädda för att råka få in en "vertu-telefon" i sortimentet (gediget yttre, hett bland ryska oligarker, men egentligen bara skit inuti) för att ge sig in på för avancerad digital mark.

Precis, det är mer något för Breitling. (Fast Omega släppte ju eländet X-33, så vem vet.)
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det här tycker jag är intressant! Jag tror främst att det är småtillverkarna som kommer att ta ut svängarna och erbjuda sånt här. Linde Werdelin gör ju t ex dykdatorer och någon slags bergsklättrardator. Vet inget om dylika produkter men kan tänka mig att de både ser snitsigare ut och har högre prislapp än konkurrenterna.

Tror att omega, rolex m fl är alldeles för rädda för att råka få in en "vertu-telefon" i sortimentet (gediget yttre, hett bland ryska oligarker, men egentligen bara skit inuti) för att ge sig in på för avancerad digital mark.

Edit: Speedmaster triathlon, förresten, vad som helst med det namnet skulle sälja ruskigt bra i samhällets toppskikt. Triathlon är ju den nya jakten, som i sin tur var den nya golfen.

Aha! Bra reflektioner. Hade "Vertu" med i mitt inlägg, innan jag redigerade bort det. Och delar din observation om Triathlon, men jag tänker nog mer på det som den nya "mid life crisis". Har alldeles för många kompisar som tävlar (full Ironman, Olympiskt, Sprint). Inte helt bra för egna målsättningar och ambitioner när det gäller träning...

För övrigt sponsrar Rob E Herr Colting, apropå Triathlon...

Linde W känner jag till, men missade att ta upp.

A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Sedan handlar det mycket om pulsklockan lagrar i R-R eller så. Samt vad man gör med den. Ambit är en mycket kompetent klocka för den som gör många olika saker. Det finns bättre rena löparklockor, men ska du köra lite tyngder eller kanske spinning en dag fungerar den lika bra till det.
Sedan bör man titta en HEL del på gränssnitt i datorn, eller möjligheter att exportera data om man vill analysera det lite mer.
Löper man är ju en kadensmätare bra att ha, och även en klocka som då kan hjälpa dig att ligga på rätt steglängd och steghastighete. Fördelen med Ambit är att du kan programmera egna appar, tror den är ensam i det segmentet just nu.
Håller med. Om R-R, kadensmätare och analysmöjligheter. Hjälper mig en hel del.
A
 

frere

Audemars
2-Faktor
Aha! Bra reflektioner. Hade "Vertu" med i mitt inlägg, innan jag redigerade bort det. Och delar din observation om Triathlon, men jag tänker nog mer på det som den nya "mid life crisis". Har alldeles för många kompisar som tävlar (full Ironman, Olympiskt, Sprint). Inte helt bra för egna målsättningar och ambitioner när det gäller träning...

För övrigt sponsrar Rob E Herr Colting, apropå Triathlon...

Linde W känner jag till, men missade att ta upp.

A

Tror också att det skulle gå att sälja en löjligt dyr pulsklocka om det stod "suunto for rapha" på den. Stilcyklisterna bangar aldrig! :)

Jag har f ö spanat in just ambit 2 och funderar på om barometerfunktionerna (och det lite snyggare skalet på safirmodellen) verkligen är värt 1500 extra från en 2S. Antagligen blir det så...
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Jag har f ö spanat in just ambit 2 och funderar på om barometerfunktionerna (och det lite snyggare skalet på safirmodellen) verkligen är värt 1500 extra från en 2S. Antagligen blir det så...
Om du slantar upp, skriv en recension, är du snäll. Polars prylar funkar utmärkt för mina behov, men prylar är ju prylar...
A
 

TKVF

Panerai
Tror också att det skulle gå att sälja en löjligt dyr pulsklocka om det stod "suunto for rapha" på den. Stilcyklisterna bangar aldrig! :)

Jag har f ö spanat in just ambit 2 och funderar på om barometerfunktionerna (och det lite snyggare skalet på safirmodellen) verkligen är värt 1500 extra från en 2S. Antagligen blir det så...
Barometer finns på Ambit 1 ocksåp. Största skillnaden är att du får en mindre klocka.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Om du slantar upp, skriv en recension, är du snäll. Polars prylar funkar utmärkt för mina behov, men prylar är ju prylar...
Ska bli! Kanske inte skaffar den i brådrasket, dock.

Barometer finns på Ambit 1 ocksåp. Största skillnaden är att du får en mindre klocka.
Men här har vi en del av den problematik kring digitala prylar som acce var inne på i första inlägget. Köper jag en ambit hösten -13 "måste" det bli en 2:a i någon form. Så fort det kommer en ny generation av någonting elektroniskt känns den förra automatiskt föråldrad...så långt från explorer I och II man kan komma...

Är de inte precis lika stora, förresten?
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Kör Garmin 310XT....funkar kanon och jag är väldigt nöjd med den. Körde Polar tidigare, men lite meck med fotpodden som strulade. Tappade två st i skogen dessutom. Det jag märkt med 310:an är att det tar upp till 5 min innan sen låst minst 5 satelliter i Sthlm... men på landstället i Ludvika tar samma process ca 30 sek..... är det så mycket mer brus och dynga i atmosfären hemma månne?
 
Topp