• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bästa urmakaren för restaurering av Omega (60-tal)

Hej!

Jag letar efter den bästa urmakaren i Stockholm (eller sverige) som kan ge kärlek åt en gammal Omega som behöver repareras/restaureras.

Vart vänder man sig?

Vill helst ej skicka denna till Omega då jag vill bevara alla gamla originaldelar i största mån möjligt.

Har en Omega Deville tv-screen 70-tal som slutat fungera. Har använt farfars ur för en annan omega med mycket lyckat resultat.

Dala urteknik ska kollas upp.

Någon som har fler tips?

Hej!

Jag letar efter den bästa urmakaren i Stockholm (eller sverige) som kan ge kärlek åt en gammal Omega som behöver repareras/restaureras.

Vart vänder man sig?

Vill helst ej skicka denna till Omega då jag vill bevara alla gamla originaldelar i största mån möjligt.

Hör av dig till Johan på Dala Urteknik! Tror att han har semester nu men börjar nog snart igen. Har servat en del klockor hos honom. Bland annat Omega 😄

Har en Omega Deville tv-screen 70-tal som slutat fungera. Har använt farfars ur för en annan omega med mycket lyckat resultat.

Dala urteknik ska kollas upp.

Någon som har fler tips?
Ping @DrKlocka

Lånar din tråd lite
Jag sitter med samma delemma.
Har en Omega Constellation 168.004 med cal. 561 som behöver lite kärlek.
I mitt fell som ni kan se har jag mögel på taval, rätt djup repa i glaset (se bild) samt att det är inte orginal kronan på den. Dock verkar det som att jag kan glöma att skaffa en "hidden crown".
Jag vände mig till urbrevet för ett konstnadsförslag på service inkl åtgärden med kronan och glaset. Det skulle landa på ca 5500kr.
Då jag befinner mig i nordvästra Skåne fick jag reda på att i Båstad finns en Omega handlar E Anderssons (https://www.eaur.se/). Ska försöka ta mig dit i närtid för att få ett kostnadsförslag av dem.
Generellt verkar det som att 168.004 är lite svårar att få tag i delar till.

Tänkt jag kan återkommer till dig om vad E Anderssons säger.

PXL_20250617_150434027.MP.jpg

En gammal Omega är inte märkvärdigare att jobba med än en gammal Certina eller Tissot, enligt de tre-fyra urmakare jag regelbundet använder mig av.
Anlita någon som varit med ett tag, alla bra urmakare har jobbat med dessa klockor eftersom de är ganska vanliga.

Hej!

Vart vänder man sig?

Det finns flera som du kan gå till, men mitt förstahandsval om det är något du är rädd om, är ABC på Hornsgatan. Tror han jobbat på Omega tidigare. Gammal i gamet!

Tillbaka
Topp