Watcheyes
Silver
Ja gripen funkar bra, men ta alltid ny fräsch bensin till varje ny klockaTack för tipset.
Jag bor i Norge så inte alltid lätt att hitta/veta vad de heter av samma produkter som rekommenderas här på forumet.
Stämmer. Tack!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ja gripen funkar bra, men ta alltid ny fräsch bensin till varje ny klockaTack för tipset.
Jag bor i Norge så inte alltid lätt att hitta/veta vad de heter av samma produkter som rekommenderas här på forumet.
Stämmer. Tack!
Tack!Ja gripen funkar bra, men ta alltid ny fräsch bensin till varje ny klocka![]()
Hej! Välkommen och kul att fler vill haka på denna fantastiska profession. Det är verkligen en speciell stund när man sätter sig vid urmakarbänken och får skruva lite. Gissar att det är lite samma som för sportfiskare eller schackspelare eller något annat där man går all in och fokuserar på en sak och släpper allt annat. Lite Zen-mode.Hej Alla
Är rätt så ny i forumet och ny i hobbyn,
Har alltid haft en passion för klockor och har köpt på mig en massa med mekaniska klockor under åren.
Efter att ha kollat på lite yt videon om just watch repair så vart jag såld, har nu omvandlat en liten del av mitt hemmakontor till en min verkstad för renovering av vintage klockor.
Nu efter en liten introduktion av mig så har jag några frågor till någon som är mer erfaren än mig
I) Tvätt / rengörning av vintage klockor:
Än så länge så har jag bara en ultraljudstvätt. Det jag har gjort tills denna punkt är att jag har rengjort delarna i en 3 stegs process, jag börjar med att lägga delarna i en Acceton lösning och i ULT maskinen för ish 5-10 min, sedan en IPA lösning i ULT maskinen för ish 10 min, sen en vanlig rens i vatten och en torkning process.
Obs, "pallet fork, Hair spring och balance jewel" (vet ej vad dessa delar heter på SW) rengör jag för hand med lite bensin. Jag lägger alltså alla delar i en liten nätliknande metallburk och där efter i en vanlig glasburk med medlet. I ULT maskinen har jag bara vatten.
Fråga: Kan jag förbättra nått i denna process? jag kommer nog köra med ULT maskinen ett tag till då jag är rätt så ny i hobbyn och vill inte investera i en riktig tvättmaskin.
II) Reservdelar:
Jag har 3 st klockor jag har börjat leka med som jag har köpt billig på tradera. 2 st Citizen och en Timex. Dessa klockor har jag lyckat plocka isär, rengöra (på mitt sätt som jag nämnde ovan) och sätta ihop igen till tickande tillstånd. ( Har ingen timegrapher än så vet inte hur bra jobb jag har gjort).
Men efter att jag har gjort denna process ett par gånger så har jag lyckats paja några delar av klockorna. Har tex pajat barrel bridge skruven till en av Citizen klockorna " caliber 0200, del 0200-924-12" och råkat kastat en av O-rinngarna till timex klockan samt "böjt" en av acryl glasen då jag har använt för mycket tryck med ett verktyg "vet inte vad det verktyget heter men den som ser ut som en klo"
Fråga: Vart kan jag hitta dessa delar? , finns det någon känd leverantör med en stor DB som man kan söka på efter delar? vet nu på efterhand att Citizen är en svår klocka att börja med då det är svårt att hitta delar. Jag har ju köpt klockorna för att öva på och sedan slänga dom men nu fick jag lite lust att se alla 3 funka fullt ut och kanske en dag använda dom en vacker dag trots att delarna kanske kommer kosta mer än klockorna.
III) Oljor.
Denna punkt är lite svår då jag har för ca 3 dagar sedan beställt oljor från cousinsuk. Jag har till en början beställt " Mobious 9504" för keeless work ish, " Mobious 9010" för snabbt rullande hjul, och en 9104 för juveler och långsamma hjul. Tills idag har jag bara använt symaskin olja och nått fett jag köpt på Clas Olsson, men det har väll funkat med blandad resultat.
Fråga: Hur vet jag vart de olika oljorna/ fetten ska appliceras. Har hittat lite blandade manualer på nätet.
Är det någon olja jag saknar till en början? vet att moebius har massa oljor men till en början är min olje-setup ok?
IV) Rekomendationer
Funderar på snart köpa på mig en timegrapher, funderar även på att bygga en egen kanske (Är trots allt civil ing. i EE). Samma sak gäller klocktvättmaskin.
Fråga: Har ni några råd på vilken timegrapher man borde köpa? Finns det npgot DIY kit ni rekomenderar? samma sak för klocktvätt?
Då jag är jätte noob så är jag jätte tacksamm för alla svar
MVH
//K
Jag skulle inte valt att avsluta med vattenbad. Vatten och klockdelar går inte bra ihop och hög risk att rost uppstår om man inte torkar delarna perfekt. Detta sker också relativt snabbt. Jag hade valt att avsluta med IPAn. Den avlägsnar effektivt vatten från delarna och säkerställer att inte rostskada uppstå
Här skulle jag undvika vattnet då rost kan uppstå. Jag tvättade själv i först kemiskt ren bensin och sen IPA och sedan tork. Din lösning med aceton lösning kan jag inte svara på men inte något jag har hört eller läst något om det utan standard svaren brukar vara bensin och IPA. Endast bensin till gånghake och balans iom att IPA löser shellac som juvelerna är limmade med
Jag handlar mest av mina delar från cousinsuk.com.
Här kan man också tänka på att delar är dyro och om du skruvar i övningsverk kan det vara billigare att köpa ett beggat verk att offra för delar eller ett nytt att skruva i.
Sen när det gäller oringar och glas så är det ju nästan standard att byta. Skruvar kan vara lite klurigt att få tag i rätt till äldre verk så där kan offerverket vara lättare.
Jag köper verkdelar från primärt urdelar.se, cousinsuk eller verkmastarna.se.
Bra tumregelEn bra tumregel som oftast är rätt är:
- glider metall mot metall så använd 9504. Keyless works, kronografdelar, under minutrör(canon pinion) mm
- roterande delar som inte roterar snabbare än ett helt varv på en minut använd 9104 (hp1300). centrumhjul, tappar för click, yoke, minuthjul, under timhjul mm.
- roterande delar som är snabbare än punkten ovan, använd 9010. Gånghjul, balansens motstenar, sekundhjul mm
allet fork eller gånghaken skall inte oljas när det gäller juvelerna till axlarna. Här är dock något du på sikt kan utöka med mobius 9415 (ett gult fett) för att försiktigt olja juvelerna som går mot escapehjulet. Principen skall finnas med i Alex videos ovan
En olja jag hade kompletterat med senare när du börjar bli trygg med att du fåt verket helt rent och börjat få in färdigheten i att lägga rätt mängd olja på rätt ställen är att skaffa moebius 9415. Det är ett gult fett som används på ytorna där gånghjul och gånghake möter varandra. Man bör också behandla gånghjul och gånghake med epilame innan 9415 appliceras för att säkerställa att det stannar där du applicerar det. Man lägger en liten droppe på juvelen på gånghaken och stegar manuellt fram gånghjulet 4-5 steg och fyller sen på juvelen med en ny liten droppe tills alla tänder på gånghjulet blivit behandlade. Tills du skaffat 9415 kan du använda 9010 här.
Finns en Kiwi cleaner på tuben som man köper ritning till och printar delar.
Har kollat in på denna och sätt att bara ritningen kostar typ 3k, verkar rätt så ovärt. Sedan måste man köpa alla delar osv, funderar istället på att köpa en beggad eller bygga en själv.Annars har @Watcheyes mer gått på en modern maskin och ett crowd founded projekt. KiWi
Jag har inte hört talas om några workshops/träffar för urmakeri. Man är relativt stationerad med alla grejer men låter samtidigt kulHej Igen
@Magnus Ö-o && @JoakimS
Tack så mycket för era svar. Jätte tacksam för era svar och fan va kul att få feedback
En fråga, brukar ni träffas och ha workshops ihop?
I) Tvätt / rengörning av vintage klockor:
Oki, så kommer i framtiden ta bort Acceton och vattnet och köra följande
1) Bensin ;
fråga här, vilken typ av bensin? såg att @Watcheyes använde sig av gripen bensin i någon av hans YT vids, finns det något bättre alternativ? T-röd?
2) Ipa
3) Tork
3.i) gånghake och balans endast i lite bensin.
II) Reservdelar:
Såg att Cousinsuk har massa med reservdelar men verkar inte ha det jag söker tyvärr till mina Citizen klockor.
Där emot såg jag att dom har massa med ersättnings glas
urdelar.se verkar vara en bra source men svindryrt.
verkmastarna likaså, tycker att sidan är virrig och svår att hitta i.
Har lyckats hitta några reservdelar på ebay. Vet man vad man letar efter så är det kanske lättare att hitta också
Fråga 1: Hur vet jag vilket glas jag ska beställa? Nu snackar vi inte material, jag vet att de som jag vill beställa är av akryl men ska jag tänka på något mer än bara diametern på glaset?
Fråga 2: Ofta så refereras klockans caliber för att hitta dokumentation och reservdelar. Hur hittan man denna information på klockan?
Fråga 3: När jag ska beställa O-ring, räcker det med att veta diametern på denna eller är det något mer jag bör veta?
III) Oljor:
Bra tumregel
Ni svarade samma sak här så antar att nästa inköp får bli 9415
Åter igen tack så mycket för svaren.
Fråga: Varför är dessa oljor så dyra, och hur är bästa sättet att förvara dom, har inte fått hem min beställning än. och har köpt en såndär "oile-standr" set som håller lite av oljan och de små "oilers" verktygen för att applicera oljan. Men resten av oljan? vart förvarar man den?
IV) Rekomendationer:
Tvätt:
Har kollat in på denna och sätt att bara ritningen kostar typ 3k, verkar rätt så ovärt. Sedan måste man köpa alla delar osv, funderar istället på att köpa en beggad eller bygga en själv.
Timegrapher:
Tror att detta blir mitt nästa inköp och tror att jag kommer gå på 1900an på en gång .
Återigen boys, tusen tack för ert svar, jätteglad att hitta andra liksinnade och hjälpsamma personer som delar ens intresse.
Nu har jag en ny fråga till er
Har någon av er erfarenhet av att renovera bezel's?
Har köpt några framtida renoveringsobjekt som har plast bezel's. Dom är inte trasiga på något sätt men det måste finnas nått sätt att få dem att se nya ut.
Se bilder nedan.
Den på bild 2 har jag lyckats måla om med akrylfärg och fått den att se "OK" ut, men känns klibbig och inte rätt. Det måste finnas ett bättre sätt att göra detta på samt så kan jag inte vara den första som har stött på detta problem /behov?
Rolig fakta: Jag frågade denna fråga på ett FB forum. Då va det 2 snubbar som ville "skicka en pdf " till mitt mail om jag bara betalade en "leverans avgift" till dom hahah. Jag lämnade det forumet såklart..
![]()
![]()
![]()
Ha en trevlig helg
MVH
//K
Kolla i video nr 2 ett par inlägg upp, i slutet av videon, bonus tip. Där går han igenom precis vad du frågar efter.Någon som har ett bra tips på hur man sätter tillbaka låset som håller juvelen på balans hjulet eller måste jag beställa ny för en tredje gång?
På första ST36 lossnade låset och flög iväg, så var tvungen att beställa ny och det låset lossnade direkt efter beröring. Satte fast låset på lite Rodico i väntan på nytt försök.
In![]()
Tack!Kolla i video nr 2 ett par inlägg upp, i slutet av videon, bonus tip. Där går han igenom precis vad du frågar efter.